Correlation between mathematics anxiety and attitude of children who are educated in rural areas were analyzed in this research. Research was premeditated as a correlational design because it was presumed that there was correlation between two main variables. The population of the study was consisted of secondary school students who were educated in a region called rural areas in the central district of Meram/Konya in the school year of 2012-2013. 726 students who were educated in five secondary schools comprised of research sample which was designated as stratified sampling method according to educational regions. Research data were collected by the Mathematics Anxiety Scale, and Mathematics Attitude Scale. Correlation and multiple regression analyses were used to examine data. Findings show that correlation between anxiety and attitude of secondary school students from rural area is in negative direction
Mevcut Bu araştırmada, kırsal bölgelerde öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı ve tutumları arasındaki ilişki incelendi. Araştırma, iki temel değişken arasında bir ilişki olabileceği düşüncesinden hareketle ilişkisel desende tasarlandı. Araştırmanın evreni, 2012-2013 öğretim yılında Konya ili Meram ilçesi sınırlarında bulunan ve kırsal diye nitelendirilen ortaokullarda öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Eğitim bölgeleri temelinde tabakalı örneklemeyle belirlenen beş ortaokulda öğrenim gören toplam 726 öğrenci araştırma örneklemini oluşturdu. Araştırma verileri, Matematik Kaygı Ölçeği ve Matematik Tutum Ölçeği kullanılarak elde edildi. Verilerin çözümlenmesinde korelasyon ve çoklu regresyon analizi kullanıldı. Bulgular kırsal bölgelerde öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin, matematik kaygı ve tutumları arasında negatif yönde ilişki olduğunu ortaya koydu.
Anahtar Kelimeler: Kırsal, matematik tutumu, matematik kaygısı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 3 |