In this research, attitudes of high school students towards geometry were investigated in terms of gender, grade, types of the field and school. Population of research includes students who were studying at high school in five distincs of Mersin in 2013-2014 academical year. Sample of research includes 935 students from twelve high schools. Attitude scale which was developed by Su-Özenir (2008) was used for data collection. For data analysis, mean, standart deviation, t test and ANOVA were used. A meaningful difference between students’ attitudes towards geometry and variance of gender and grade level wasn’t observed, on the other hand a meaningful difference according to field and school type is observed.
Key Words: Attitudes towards geometry, high school geometry lesson, attitude scale
Bu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin geometri dersine yönelik tutumlarını, cinsiyet, sınıf seviyesi, alan türü ve okul türü değişkenlerine göre incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni, 2013 – 2014 eğitim öğretim yılında, Mersin ilinin 5 ilçesinde bulunan ortaöğretim kurumlarında okumakta olan öğrencilerdir. Araştırmanın örneklemi bu okulların 12 tanesinde okumakta olan 935 öğrencidir. Verilerin toplanması, Su-Özenir (2008) tarafından geliştirilmiş likert tipi “Geometri Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t Testi ve ANOVA kullanılmıştır. Öğrencilerin geometri dersine yönelik tutumları ile cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmezken, alan türü ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Geometriye yönelik tutum, ortaöğretim geometri dersi, tutum ölçeği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 3 |