One of the theories in didactical research is Guy Brousseau’s (1998) Theory of Didactical Situations in Mathematics (TDSM) that investigates how learning occurs. TDSM, which intends to understand, interpret and improve teaching and learning activities, defines three different learning situations. One of these situations is adidactical situation emphasizing learning of students as a result of their interaction with a Milieu. The aim of this study is to compare student achievement in adidactical situation designed as individual work with those designed as group work. To this end, an adidactical situation was designed to form the area formulas for parallelogram and trapezoid. The study was conducted with 60 students of 7th grade. Data was gathered by academic achievement test, observation and semi-structured interviews. Mixed methods research design was utilized. Descriptive analysis was used for the analysis of the qualitative data, and Mann Whitney U - Test was used for the analysis of the quantitative data. Results of the study shows that the students working individually in adidactical situations are more successful than the students working in group in adidactical situations.
Keywords: Theory of didactical situations in mathematics, adidactical situations, individual work, group work
Theory of didactical situations in mathematics adidactical situations individual work group work
Öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini inceleyen ve didaktik araştırma alanında yer alan kuramlardan biri de Guy Brousseau’nun (1998) Matematik Öğrenme Ortamları Kuramıdır. Eğitim-öğretim etkinliklerini anlamayı ve yorumlamayı amaçlayan bu kuramda üç farklı öğrenme ortamı tanımlanmıştır. Bu ortamlardan biri öğrencinin Milieu (Bağlam) ile etkileşimi neticesinde öğrendiğini vurgulayan Adidaktik Öğrenme Ortamları'dır (AÖO). Bu çalışmanın amacı, bireysel çalışma ve grup çalışması temel alınarak tasarlanan AÖO’nın öğrenci başarı üzerine etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda paralelkenar ve yamuğun alan bağıntılarını oluşturmaya yönelik iki AÖO tasarlanmıştır. Çalışma 60 yedinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler akademik başarı testi, gözlem ve yarı-yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşmelerden yararlanılarak elde edilmiştir. Çalışma karma araştırma yöntemi ile yürütülmüş olup, nitel veriler betimsel analiz, nicel veriler ise Mann Whitney U-Testi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları AÖO’nda bireysel çalışan öğrencilerin, grup çalışması yapan öğrencilere nazaran daha başarılı olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Matematik öğrenme ortamları kuramı, adidaktik öğrenme ortamı, bireysel çalışma, grup çalışması
Matematik öğrenme ortamları kuramı adidaktik öğrenme ortamı bireysel çalışma grup çalışması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 7, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 1 |