The aim of study was to
investigate the effects of Realistic Mathematics Education (RME) based
instruction in the elementary mathematics curriculum on the mathematics
achievement, Visual Mathematics Literacy Self Efficiency Perceptions (VMLSP)
and Mathematics Problem Solving Attitude (MPSA). The study was determined as a
quasi-experimental study which conducted as a pre-posttest design with a
control group. The research was conducted with 147 students at fourth grade of
a public elementary school in Adana. In the study, the experimental group and
one of the control group were instructed by one of the researchers, while in
other control group was instructed by their teacher. ‘Geometric Shapes’ unit
was instructed with RME at the experimental group while the current
instructional method was conducted to the control groups. The data were
obtained with mathematics achievement tests and VMLSP and MPSA Scale which
provided goodness according to the confirmatory factor analysis model. The
quantitative data was evaluated by using mixed ANOVA and t-Test methods. As a
result, it was found that the students at the experimental group have more
successful in mathematic achievement tests and more progress on VMLSP and MPSA
than control group.
Realistic mathematics education visual mathematic literacy problem solving attitude mathematics achievement
Araştırmanın amacı, ilkokulda Gerçekçi Matematik
Eğitimi yaklaşımıyla gerçekleştirilen öğretimin, öğrencilerin matematik
başarılarına, görsel matematik okuryazarlık özyeterlik algılarına ve matematik
problemlerini çözmeye yönelik tutumlarına etkisini incelemektir. Bu amaçla
öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel bir çalışma yapılmıştır. Araştırma,
Adana’daki bir devlet ilkokulunun 4. sınıfına giden 147 öğrenci üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada deney grubunda ve iki kontrol grubundan
birinde dersler araştırmacı tarafından diğer kontrol grubunda ise sınıfın
öğretmeni tarafından yürütülmüştür. Deney grubunda ‘Geometrik Şekiller’
ünitesinin öğretimi gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımına uygun olarak,
kontrol gruplarında ise mevcut öğretim yöntemine uygun olarak yapılmıştır.
Araştırmadaki veri toplama araçları, araştırmacılar tarafından geliştirilen
matematik başarı testi, Görsel Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algı Ölçeği
ve Problem Çözmeye Yönelik Tutum Ölçeği’dir. Verilerin çözümlenmesi Karışık
Ölçümler için ANOVA ve t-testi oluşturmaktadır. Araştırma bulguları, deney
grubundaki öğrencilerin kontrol grubundakilere göre matematik başarı testinde
daha başarılı oldukları, görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarında
ve matematik problemlerini çözmeye yönelik tutumlarında ise daha çok gelişim
gösterdiklerini ortaya koymuştur.
Gerçekçi matematik eğitimi görsel matematik okuryazarlığı problem çözme tutumu matematik başarısı
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 12, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 3 |