Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Gürcistan’daki A2 Düzey Türkoloji Bölümü Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarının Noktalama, Yazım ve Dil Yönünden İncelenmesi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 544 - 560, 27.12.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Gürcistan’daki A2 düzey Türkoloji Bölümü öğrencilerinin yazılı anlatımlarının noktalama, yazım ve dil yönünden incelenmesidir. Çalışma grubunu 2021 yılının güz döneminde Batum Shota Rustaveli Devlet Üniversitesi Türkoloji Bölümü ikinci sınıfta öğrenim gören ve ana dilleri Gürcüce olan A2 düzey on üç öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek için uygulanan bir ders kapsamında çalışmanın verileri elde edilmiş ve araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman taramasından yararlanılmıştır. Serbest yazma etkinliği kullanılarak öğrenciler tarafından yazılan kompozisyonlar araştırmacılar tarafından noktalama işaretlerinden dilbilgisine kadar farklı kategorilerde incelenmiştir. Bu çalışmayla öğrencilerin yazma becerisinde karşılaştıkları sorunlar Türkçe ve Gürcüce arasındaki alfabe, ekler, dilbilgisi, söz varlığı gibi farklar merkeze alınarak ortaya konulmuş ve buna yönelik çeşitli çözüm önerileri geliştirilmiştir. Böylece Gürcistan’da Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten okutman ya da öğretmenlere başta yazma becerisi olmak üzere öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde hangi konularda sorunlar yaşayabilecekleri ve buna yönelik çözümlerin neler olabileceği konusunda bir fikir verilmesine çalışılmıştır.

References

  • Abukan, M., and Chkonia, L. (2021). The words used commonly both in Turkish and in Georgian. African Educational Research Journal, 9(2): 290-319.
  • Abukan, M., ve Tandilava, L. (2021). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Gürcülere kalıplaşmış sözlerin öğretimi. E. Y. Şahin (ed.), Türkçe öğretiminde yaklaşım ve yöntemler üzerine araştırmalar (ss. 115-148). Paradigma Akademi.
  • Arıcı, A. F. ve Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 317-328.
  • Avrupa Konseyi (2018). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi. Strasbourg.
  • Bağcı, H. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin noktalama işaretleri ile yazım kurallarını uygulayabilme düzeyi. Turkish Studies, 6(1), 693-706.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin türkçe yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6(3), 1357-1367.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil öğretiminde neden zordur?. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28 (1), 165-176.
  • Çerçi, A., Derman S., ve Bardakçı, M. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarına yönelik yanlış çözümlemesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences (http://jss.gantep.edu.tr). 15(2), 695-715.
  • Çetinkaya, G. (2015). Yanlış çözümlemesi: yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B2 düzeyindeki öğrencilerin yazılı metinlerine ilişkin görünümler. International Journal of Language’s Education and Teaching. 3(1), 164-178.
  • Esengül, M. (2006). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Dil Ve Anlatım Yanlışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Fidan, M. (2019). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yazılı anlatım metinlerinin yazım ve noktalama kuralları yönünden değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi. 23 (77).
  • Gencan, N. T. (2007). Dilbilgisi. Tekağaç Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Gotsiridze, I. (2000). Türk Dili Ders Kitabı. Tiflis.
  • Göçer, A. (2011). Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmalarının Türkçe öğretmenlerince değerlendirilmesi üzerine. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 71-97.
  • Göker, O. (1996). Uygulamalı Türkçe bilgileri. MEB.
  • Türk Dil Kurumu (2021). Güncel Türkçe sözlük https://sozluk.gov.tr/. (E. T. 04.11.2021).
  • Güzel, A. ve Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Akçağ Yayınları.
  • İstanbul yabancılar için Türkçe ders kitabı A2. (2017). Bölükbaş, F. ve diğerleri (Ed.). Kültür Sanat Basımevi.
  • İstanbul yabancılar için Türkçe çalışma kitabı A2. (2017). Bölükbaş, F. ve diğerleri (Ed.). Kültür Sanat Basımevi.
  • Kantemir, E. (1997). Yazılı ve sözlü anlatım. Engin.
  • Kurudayıoğlu, Ö., ve Karadağ, Ö. (2010). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının konu seçimleri açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 192- 207.
  • Kvantaliani, E. (2014). Türkçe Alıştırmalar Koleksiyonu / kısa bir gramer kursu ile. Tiflis.
  • Mikeladze, M. (2020). Türk Öğrencilerin Gürcüce Öğreniminde Karşılaştıkları Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi. Ankara.
  • Shanidze, A. (1980). Gürcü Dilinin Grameri. Tiflis.
  • Subaşı Adalar, D. (2010). Tömer'de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen arap öğrencilerin kompozisyonlarında hata analizi. Dil Dergisi, 148, 6-16.
  • Şahin, E. Y. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki ek yanlışları. Tarih Okulu Dergisi, 6(15), 433-449.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş, E. (2009). Öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya yönelik tutumlarının karşılaştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, www.esosder.org, 8(27), 155-176. (Erişim Tarihi: 2.12.2021).
  • Tsiklauri, M. ve Japaridze, A. (2014). Türk Dili Ders Kitabı. Tiflis. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yedi iklim Türkçe çalışma kitabı A2. (2015). Yunus Emre Enstitüsü - Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi.
  • Yedi iklim Türkçe ders kitabı A2. (2015). Yunus Emre Enstitüsü - Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 544 - 560, 27.12.2021

Abstract

References

  • Abukan, M., and Chkonia, L. (2021). The words used commonly both in Turkish and in Georgian. African Educational Research Journal, 9(2): 290-319.
  • Abukan, M., ve Tandilava, L. (2021). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Gürcülere kalıplaşmış sözlerin öğretimi. E. Y. Şahin (ed.), Türkçe öğretiminde yaklaşım ve yöntemler üzerine araştırmalar (ss. 115-148). Paradigma Akademi.
  • Arıcı, A. F. ve Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 317-328.
  • Avrupa Konseyi (2018). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi. Strasbourg.
  • Bağcı, H. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin noktalama işaretleri ile yazım kurallarını uygulayabilme düzeyi. Turkish Studies, 6(1), 693-706.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin türkçe yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6(3), 1357-1367.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil öğretiminde neden zordur?. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28 (1), 165-176.
  • Çerçi, A., Derman S., ve Bardakçı, M. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarına yönelik yanlış çözümlemesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences (http://jss.gantep.edu.tr). 15(2), 695-715.
  • Çetinkaya, G. (2015). Yanlış çözümlemesi: yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B2 düzeyindeki öğrencilerin yazılı metinlerine ilişkin görünümler. International Journal of Language’s Education and Teaching. 3(1), 164-178.
  • Esengül, M. (2006). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Dil Ve Anlatım Yanlışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Fidan, M. (2019). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yazılı anlatım metinlerinin yazım ve noktalama kuralları yönünden değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi. 23 (77).
  • Gencan, N. T. (2007). Dilbilgisi. Tekağaç Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Gotsiridze, I. (2000). Türk Dili Ders Kitabı. Tiflis.
  • Göçer, A. (2011). Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmalarının Türkçe öğretmenlerince değerlendirilmesi üzerine. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 71-97.
  • Göker, O. (1996). Uygulamalı Türkçe bilgileri. MEB.
  • Türk Dil Kurumu (2021). Güncel Türkçe sözlük https://sozluk.gov.tr/. (E. T. 04.11.2021).
  • Güzel, A. ve Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Akçağ Yayınları.
  • İstanbul yabancılar için Türkçe ders kitabı A2. (2017). Bölükbaş, F. ve diğerleri (Ed.). Kültür Sanat Basımevi.
  • İstanbul yabancılar için Türkçe çalışma kitabı A2. (2017). Bölükbaş, F. ve diğerleri (Ed.). Kültür Sanat Basımevi.
  • Kantemir, E. (1997). Yazılı ve sözlü anlatım. Engin.
  • Kurudayıoğlu, Ö., ve Karadağ, Ö. (2010). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının konu seçimleri açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 192- 207.
  • Kvantaliani, E. (2014). Türkçe Alıştırmalar Koleksiyonu / kısa bir gramer kursu ile. Tiflis.
  • Mikeladze, M. (2020). Türk Öğrencilerin Gürcüce Öğreniminde Karşılaştıkları Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi. Ankara.
  • Shanidze, A. (1980). Gürcü Dilinin Grameri. Tiflis.
  • Subaşı Adalar, D. (2010). Tömer'de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen arap öğrencilerin kompozisyonlarında hata analizi. Dil Dergisi, 148, 6-16.
  • Şahin, E. Y. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki ek yanlışları. Tarih Okulu Dergisi, 6(15), 433-449.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş, E. (2009). Öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya yönelik tutumlarının karşılaştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, www.esosder.org, 8(27), 155-176. (Erişim Tarihi: 2.12.2021).
  • Tsiklauri, M. ve Japaridze, A. (2014). Türk Dili Ders Kitabı. Tiflis. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yedi iklim Türkçe çalışma kitabı A2. (2015). Yunus Emre Enstitüsü - Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi.
  • Yedi iklim Türkçe ders kitabı A2. (2015). Yunus Emre Enstitüsü - Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Memet Abukan 0000-0003-3461-0539

Lile Tandilava This is me

Publication Date December 27, 2021
Submission Date December 19, 2021
Acceptance Date December 23, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Abukan, M., & Tandilava, L. (2021). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Gürcistan’daki A2 Düzey Türkoloji Bölümü Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarının Noktalama, Yazım ve Dil Yönünden İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(2), 544-560.