Research Article
BibTex RIS Cite

A Qualitative Research on the Perception of Chinese Products in Terms of Consumption Preferences

Year 2015, Volume: 23 Issue: 23, 239 - 253, 01.12.2015

Abstract

People’s Republic of China is one of the biggest manufacturing centers of the world economy. Increasing worldwide economic activities of multinational global companies enabled by globalization and economic policies developed by People’s Republic of China, can be sighted among the reasons of the distinctive situation of the country. Economic policies in question, enabled foreign companies to manufacture in the country besides lowering the production costs. The aim of the research is to discuss in detail how Turkish consumers perceive the Chinese products. Research data reveals that the phrase 'Chinese product', as mentioned by the participants, refers to poor quality and low price. Moreover, this perception doesn't include multinational brands’ products manufactured in China; participants tend to believe that the quality of those products remains the same no matter where they are produced.
Qualitative research methods are used in this research. The participants were determined by the purposive sampling, and the snowball sampling was used to get in touch with the participants. Semi-structured interviews were conducted with fifteen participants who live in Ankara, İstanbul and İzmir. And the data was analyzed in accordance with qualitative research techniques.

References

  • China Exports of Goods in 2014: International Trade in Goods Based on UN Comtrade Data.(t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://comtrade.un.org/labs/BIS-trade-ingoods/?reporter=156&year=2014&flow=2 adresinden erişildi.
  • Çeştepe, H. (2012). Çin’in Dış Ticaretinin Gelişimi, Dünya Ticaret Örgütü’ne Üyelik Öncesi ve Sonrasında Dünya Ticaretine Etkileri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(17), 45-62. 5 Eylül 2015 tarihinde http://www.ijmeb.org/index.php/zkesbe/article/view/340 adresinden erişildi.
  • Friedman, T. L. (2005). The World is Flat: A Brief History of the Twenty- First Century. New York: Farrar, Straus and Giroux.
  • Greider, W. (2003). Tek Dünya: Küresel Kapitalizmin Manik Mantığı (Y. Alogan, Çev.). Ankara: İmge.
  • İnançlı, S. ve Kamacı, A. (2010). Küreselleşme Sürecinde Çin Ekonomisi ve Türkiye ile Dış Ticaretinin Yapısal ve Sektörel Analizi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 2, 135-162. 5 Eylül 2015 tarihinde http://dergipark.ulakbim.gov.tr/gumussosbil/article/view/5000004269/5000004782 adresinden erişildi.
  • Kale, G. ve Yıldırım, M. (2009). Outsourcing ve Hindistan. EconAnadolu 2009. Anadolu International Conference in Economics 17-19 Haziran- Eskişehir (ss. 1-18). 21 Şubat 2015 tarihinde http://www.econanadolu.org/en/files.php?force&file=2009/pdf/Yildirim_Kale_econanadolu 2009.pdf adresinden erişildi.
  • Karanfil, N. (2015). Küreselleşmenin Tüketim Kültürü ve Davranışı Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Offshoring. (14.06.2013). 21 Şubat 2015 tarihinde http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6271 adresinden erişildi.
  • Ohmae, K. (1996). Ulus Devletin Sonu: Bölgesel Ekonomilerin Yükselişi: Yeni Refah Motorları Dünya Pazarlarını Nasıl Yeniden Biçimlendiriyor? (Z. Dicleli, Çev.). İstanbul: Türk Henkel Dergisi Yayınları.
  • Outsourcing. (24.11.2004). 21.02.2015 tarihinde http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=4950. adresinden erişildi.
  • Öz, S. (Haz.). (2006). Küresel Rekabette Yükselen Bir Güç: Çin. TÜSİAD- Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu Raporu. 6 Eylül 2015 tarihinde http://ref.sabanciuniv.edu/sites/ref.sabanciuniv.edu/files/cinraporu_gray.pdf adresinden erişildi.
  • Saray, M. O. ve Gökdemir, L. (2007). Çin Ekonomisinin Büyüme Aşamaları (1978-2005). Journal of Yaşar University, 20(7), 681-686. 4 Eylül 2015 tarihinde http://journal.yasar.edu.tr/wp- content/uploads/2012/05/No_7_vol2_04_saray_gokdemir.pdf adresinden erişildi.
  • Şimsek, M. (2005). Çin Halk Cumhuriyeti’nin Dünya Ticaret Örgütü’ne (WTO) Üyeliğinin Ekonomik Etkileri ve Çin’in geleceğine İlişkin Senaryolar. Celal Bayar Üni. İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 12(2), 77-89. 04.09.2015 tarihinde http://www2.bayar.edu.tr/yonetimekonomi/dergi/pdf/C12S22005/MS.pdf adresinden erişildi.
  • The 25 Largest Companies in the World 2015. (t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://www.forbes.com/pictures/fjlj45fjef/1-icbc/ adresinden erişildi.
  • Top 100 Most Valuable Global Brands 2015. (t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://www.brandz100.com/#/top-grid/brandz-2015-top-100/437 adresinden erişildi.
  • TÜİK. (26.02.2015). Dış Ticaret İstatistikleri, Ocak 2015 (Sayı18576). 13 Eylül 2015 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18576 adresinden erişildi.
  • United Nations: International Merchandise Trade Statistics. (t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://comtrade.un.org/pb/CountryPagesNew.aspx?y=2013 adresinden erişildi.
  • United Nations: International Merchandise Trade Statistics. (t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://comtrade.un.org/pb/CountryPagesNew.aspx?y=2014 adresinden erişildi.
  • Ventura, K. (2005). Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımlarında Çok Uluslu Şirketlerin Çin Pazarına Yönelme Eğilimleri Türkiye Yönünden Bir Değerlendirme. Celal Bayar Üni. İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 12(1), 79-94. 10 Eylül 2015 tarihinde http://www2.bayar.edu.tr/yonetimekonomi/dergi/pdf/C12S12005/KV.pdf adresinden erişildi.

TÜKETİM TERCİHİNDE ÇİN MENŞELİ ÜRÜNLERE YAKLAŞIM ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2015, Volume: 23 Issue: 23, 239 - 253, 01.12.2015

Abstract

Çin Halk Cumhuriyeti, dünya ekonomisinin en büyük üretim merkezlerinden biri konumundadır. Bunun başlıca sebepleri arasında, küreselleşme sürecinde çok uluslu şirketlerin artan ülkeler arası ekonomik faaliyetleri ve Çin Halk Cumhuriyeti’nde gerçekleştirilen ekonomik politikalar gösterilebilir. Bu politikalar, yabancı şirketlerin ülke içinde üretim yapmasına olanak tanırken aynı zamanda yerel ve yabancı şirketlerin üretim maliyetlerini düşürmelerini de sağlamıştır. Araştırmanın konusunu, Çin’de üretilen yerel ve çok uluslu şirket ürünlerinin tüketiciler için ifade ettiği anlam ve bu ürünler hakkındaki kabuller oluşturmaktadır. Araştırmada, katılımcıların ‘Çin malı’ olarak tabir ettiği ürünler hakkında sahip oldukları izlenimler ele alınmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler, katılımcılar tarafından kullanıldığı biçimiyle ‘Çin malı’ tabirinin, kalitesiz ve düşük fiyatlı ürünleri ifade ettiğini göstermektedir. Aynı zamanda, bu tanımlamanın çok uluslu şirket markalarının Çin’de üretilen ürünlerini içermediği, bu ürünlerin kalitesinin üretim merkezine bağlı olarak değişmediği kabulü de araştırmanın bulguları arasında yer almaktadır.
Araştırmada, nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçsal örneklemden, katılımcılarla iletişime geçmede ise kartopu örneklem stratejisinden faydalanılmıştır. Ankara’da, İzmir’de ve İstanbul’da ikamet eden toplam on beş katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler yine nitel araştırma yöntemi uyarınca ele alınmıştır.

References

  • China Exports of Goods in 2014: International Trade in Goods Based on UN Comtrade Data.(t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://comtrade.un.org/labs/BIS-trade-ingoods/?reporter=156&year=2014&flow=2 adresinden erişildi.
  • Çeştepe, H. (2012). Çin’in Dış Ticaretinin Gelişimi, Dünya Ticaret Örgütü’ne Üyelik Öncesi ve Sonrasında Dünya Ticaretine Etkileri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(17), 45-62. 5 Eylül 2015 tarihinde http://www.ijmeb.org/index.php/zkesbe/article/view/340 adresinden erişildi.
  • Friedman, T. L. (2005). The World is Flat: A Brief History of the Twenty- First Century. New York: Farrar, Straus and Giroux.
  • Greider, W. (2003). Tek Dünya: Küresel Kapitalizmin Manik Mantığı (Y. Alogan, Çev.). Ankara: İmge.
  • İnançlı, S. ve Kamacı, A. (2010). Küreselleşme Sürecinde Çin Ekonomisi ve Türkiye ile Dış Ticaretinin Yapısal ve Sektörel Analizi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 2, 135-162. 5 Eylül 2015 tarihinde http://dergipark.ulakbim.gov.tr/gumussosbil/article/view/5000004269/5000004782 adresinden erişildi.
  • Kale, G. ve Yıldırım, M. (2009). Outsourcing ve Hindistan. EconAnadolu 2009. Anadolu International Conference in Economics 17-19 Haziran- Eskişehir (ss. 1-18). 21 Şubat 2015 tarihinde http://www.econanadolu.org/en/files.php?force&file=2009/pdf/Yildirim_Kale_econanadolu 2009.pdf adresinden erişildi.
  • Karanfil, N. (2015). Küreselleşmenin Tüketim Kültürü ve Davranışı Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Offshoring. (14.06.2013). 21 Şubat 2015 tarihinde http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6271 adresinden erişildi.
  • Ohmae, K. (1996). Ulus Devletin Sonu: Bölgesel Ekonomilerin Yükselişi: Yeni Refah Motorları Dünya Pazarlarını Nasıl Yeniden Biçimlendiriyor? (Z. Dicleli, Çev.). İstanbul: Türk Henkel Dergisi Yayınları.
  • Outsourcing. (24.11.2004). 21.02.2015 tarihinde http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=4950. adresinden erişildi.
  • Öz, S. (Haz.). (2006). Küresel Rekabette Yükselen Bir Güç: Çin. TÜSİAD- Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu Raporu. 6 Eylül 2015 tarihinde http://ref.sabanciuniv.edu/sites/ref.sabanciuniv.edu/files/cinraporu_gray.pdf adresinden erişildi.
  • Saray, M. O. ve Gökdemir, L. (2007). Çin Ekonomisinin Büyüme Aşamaları (1978-2005). Journal of Yaşar University, 20(7), 681-686. 4 Eylül 2015 tarihinde http://journal.yasar.edu.tr/wp- content/uploads/2012/05/No_7_vol2_04_saray_gokdemir.pdf adresinden erişildi.
  • Şimsek, M. (2005). Çin Halk Cumhuriyeti’nin Dünya Ticaret Örgütü’ne (WTO) Üyeliğinin Ekonomik Etkileri ve Çin’in geleceğine İlişkin Senaryolar. Celal Bayar Üni. İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 12(2), 77-89. 04.09.2015 tarihinde http://www2.bayar.edu.tr/yonetimekonomi/dergi/pdf/C12S22005/MS.pdf adresinden erişildi.
  • The 25 Largest Companies in the World 2015. (t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://www.forbes.com/pictures/fjlj45fjef/1-icbc/ adresinden erişildi.
  • Top 100 Most Valuable Global Brands 2015. (t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://www.brandz100.com/#/top-grid/brandz-2015-top-100/437 adresinden erişildi.
  • TÜİK. (26.02.2015). Dış Ticaret İstatistikleri, Ocak 2015 (Sayı18576). 13 Eylül 2015 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18576 adresinden erişildi.
  • United Nations: International Merchandise Trade Statistics. (t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://comtrade.un.org/pb/CountryPagesNew.aspx?y=2013 adresinden erişildi.
  • United Nations: International Merchandise Trade Statistics. (t.y.). 12 Eylül 2015 tarihinde http://comtrade.un.org/pb/CountryPagesNew.aspx?y=2014 adresinden erişildi.
  • Ventura, K. (2005). Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımlarında Çok Uluslu Şirketlerin Çin Pazarına Yönelme Eğilimleri Türkiye Yönünden Bir Değerlendirme. Celal Bayar Üni. İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 12(1), 79-94. 10 Eylül 2015 tarihinde http://www2.bayar.edu.tr/yonetimekonomi/dergi/pdf/C12S12005/KV.pdf adresinden erişildi.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Consumption and Everyday Life, Sociology (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Neval Karanfil

Publication Date December 1, 2015
Submission Date September 15, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 23 Issue: 23

Cite

APA Karanfil, N. (2015). TÜKETİM TERCİHİNDE ÇİN MENŞELİ ÜRÜNLERE YAKLAŞIM ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), 23(23), 239-253.

Hacettepe University Turkish Studies Institute 06532 Beytepe / Ankara
Phone: +90 312 297 67 71 or +90 312 297 67 72
Fax: +90 0312 297 71 71

Hacettepe University Journal of Turkish Studies (HUTAD)
Phone: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr