BibTex RIS Cite

KÜRESEL MEDYA İŞLETMELERİNİN ÜLKELERİN EKONOMİK, SOSYO-KÜLTÜREL VE SİYASAL YAPILARINA ETKİLERİ

Year 2020, Volume: 11 Issue: 57, 9 - 34, 15.05.2022

Abstract

İletişim araçlarının gelişmesi ve küreselleşmenin etkisiyle ortaya çıkan küresel medya işletmeleri, mevcut ekonomik sistemin devamlılığını sağlamak üzere hareket etmekte, ticari çıkarları için tüketici davranışlarını yönlendirmekte, tüketim toplumu oluşturulmasına katkıda bulunmakta, bağımsız ve ulusal medyanın yaşama alanlarını yok etmekte, haberin tek elden ve birbirine benzer bakış açılarıyla, taraflı yansıtılmasına sebep olmaktadır. Bu çalışmada küresel medya işletmelerinin ulusal ekonomiler üzerine yaptığı ekonomik etkiler ile sosyo kültürel ve siyasal etkileri incelenerek analiz edilmiştir. Çalışmada ikincil verilere yönelik literatür taraması yapılmış, üçüncül veri geliştirilmiş ve çalışmanın yöntemi olarak betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonunda küresel medya işletmelerinin ekonomik etkileri sonuçlarıyla birlikte tartışılmış, bu etkilere karşı alınabilecek önlemler sunulmuştur

References

  • Akgül, H. 2020 . Individuals’ Psychological Change That May AriseBased on the Use of Fifth Generation InformationTechnologies. Journal of Educational Issues, 6 1 , 219-227. http://www.macrothink.org/journal/index.php/jei/issue/current Erişim Tarihi: 28.10.2020
  • Akgül, H. 2017 . Nineden-Dededen Toruna, Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Metaforik Algılar. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7 13 , 653-677. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/381748 Erişim Tarihi: 27.10.2020
  • Bayram, Y. 2013 . Küreselleşme Sürecinde Medya Sektörünün Değişen Doğası ve Türk Medya Sektörüne Yansımaları. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 2 3 , 235-261. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hakisderg/issue/7579/99496 Erişim Tarihi: 27.10.2020
  • Büyükbaykal, C. I. 2014 . Küreselleşme ve Medya. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Coşkun, B. M. ve Yolcu, T. 2017 . Devlet Dışı Aktörlerin Türkiye’de Kamu Politikası Sürecine Etkisi Üzerine Bir İnceleme: Küresel ve Ulusal Medya ve Finans Kurumları Örneği. Küresel Siyasette Yeni Yönelimler Bildiriler Kitabı. 4. Turgut Özal Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Kongresi, Malatya-Türkiye, 11-12 Mayıs 2017.
  • Çelik, R. 2013 . Medyanın Küreselleşmesinde Sosyal Değişimler ve Tüketicinin Kontrolü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 22 , 107-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19548/208251 Erişim Tarihi: 29.10.2020 .
  • Davutoğlu, N.A. 2016 . Sürdürülebilir Küresel Rekabette Öğrenen Organizasyonların Kurumsal Kültür Oluşturmada Paradigmasal Etkisi. İKSAD Bildiri Kitabı. 3rd International Congress On Social Sciences, China To Ardiatic. Antalya-Türkiye. S.341-348. 27-30 Ekim 2016.
  • Giddens, A. 2006 . Sociology 5th Edition . Cambridge: Polity Press.
  • Kadıoğlu, Z. 2014 . Uluslararası Medya Sermayesinin Yayılmacılığı ve Türk Medyası. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2 3 , 16-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/e- gifder/issue/7475/98431 Erişim Tarihi: 28.10.2020
  • Kasap, F., Dolunay, A. ve Mırçık, M. A. 2018 . Küreselleşmenin Medya Üzerinde Etkileri: Küresel Medyaya “Sürükleniş”. Journal of History Culture and Art Research, 7 2 , 515-532. http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/1417 Erişim Tarihi: 27.10.2020 .
  • Olausson, U. 2011 . Explaining Global Media: A Discourse Approach, Ed.: Piotr Pachura . The Systemic Dimension of Globalization, Rijeka: Intech, 135-148.
  • Ölçekçi, H. 2020 . Küreselleşme ve İletişimin Milli Kültürlere Etkileri. Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırma Dergisi, Bahar 26 , 79-97. https://api.hacibayram.edu.tr/files/1/Hac%C4%B1bayram%20AHBV /turkiyat tr-TR Erişim Tarihi: 27.10.2021 .
  • Türkiye İstatistik Kurumu İstatistik Veri Portalı. Dönemsel Gayrisafi Yurt İçi Hasıla, IV. Çeyrek: Ekim - Aralık, 2019.https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Donemsel-Gayrisafi- Yurt-Ici-Hasila-IV.-Ceyrek:-Ekim---Aralik,-2019-33603, Erişim Tarihi: 25.10.2020 .
  • Value. Today. 2020 . World Top Media Companies List. https://www.value.today/world-top companies/media?title=&field_company_category_primary_target_id= media&field_market_value_jan_2020_value_1=, Erişim Tarihi: 15.10.2020 .
  • Varol, S. F. 2017 . Medyanın Küreselleşmesi: Neden-Sonuç Ekseninde Bir Değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 1 , 399-424. https://dergipark.org.tr/tr/pub/e- gifder/issue/28776/286608 Erişim Tarihi: 17.10.2020
  • Yaylagül, L. 2006 . Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
Year 2020, Volume: 11 Issue: 57, 9 - 34, 15.05.2022

Abstract

Global media companies act to ensure the continuity of the current economic system, direct consumer behavior for their commercial interests, contribute to the formation and spread of the consumer society. These companies destroy the independent and national media and cause the news to be reflected with similar perspectives. In this study, the economic, socio-cultural and political effects of global media on national economies were analyzed and discussed, and the measures to be taken against these effects were presented. Literature review was made for secondary data, tertiary data were developed, and descriptive research method was used as the method of the study

References

  • Akgül, H. 2020 . Individuals’ Psychological Change That May AriseBased on the Use of Fifth Generation InformationTechnologies. Journal of Educational Issues, 6 1 , 219-227. http://www.macrothink.org/journal/index.php/jei/issue/current Erişim Tarihi: 28.10.2020
  • Akgül, H. 2017 . Nineden-Dededen Toruna, Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Metaforik Algılar. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7 13 , 653-677. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/381748 Erişim Tarihi: 27.10.2020
  • Bayram, Y. 2013 . Küreselleşme Sürecinde Medya Sektörünün Değişen Doğası ve Türk Medya Sektörüne Yansımaları. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 2 3 , 235-261. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hakisderg/issue/7579/99496 Erişim Tarihi: 27.10.2020
  • Büyükbaykal, C. I. 2014 . Küreselleşme ve Medya. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Coşkun, B. M. ve Yolcu, T. 2017 . Devlet Dışı Aktörlerin Türkiye’de Kamu Politikası Sürecine Etkisi Üzerine Bir İnceleme: Küresel ve Ulusal Medya ve Finans Kurumları Örneği. Küresel Siyasette Yeni Yönelimler Bildiriler Kitabı. 4. Turgut Özal Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Kongresi, Malatya-Türkiye, 11-12 Mayıs 2017.
  • Çelik, R. 2013 . Medyanın Küreselleşmesinde Sosyal Değişimler ve Tüketicinin Kontrolü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 22 , 107-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19548/208251 Erişim Tarihi: 29.10.2020 .
  • Davutoğlu, N.A. 2016 . Sürdürülebilir Küresel Rekabette Öğrenen Organizasyonların Kurumsal Kültür Oluşturmada Paradigmasal Etkisi. İKSAD Bildiri Kitabı. 3rd International Congress On Social Sciences, China To Ardiatic. Antalya-Türkiye. S.341-348. 27-30 Ekim 2016.
  • Giddens, A. 2006 . Sociology 5th Edition . Cambridge: Polity Press.
  • Kadıoğlu, Z. 2014 . Uluslararası Medya Sermayesinin Yayılmacılığı ve Türk Medyası. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2 3 , 16-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/e- gifder/issue/7475/98431 Erişim Tarihi: 28.10.2020
  • Kasap, F., Dolunay, A. ve Mırçık, M. A. 2018 . Küreselleşmenin Medya Üzerinde Etkileri: Küresel Medyaya “Sürükleniş”. Journal of History Culture and Art Research, 7 2 , 515-532. http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/1417 Erişim Tarihi: 27.10.2020 .
  • Olausson, U. 2011 . Explaining Global Media: A Discourse Approach, Ed.: Piotr Pachura . The Systemic Dimension of Globalization, Rijeka: Intech, 135-148.
  • Ölçekçi, H. 2020 . Küreselleşme ve İletişimin Milli Kültürlere Etkileri. Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırma Dergisi, Bahar 26 , 79-97. https://api.hacibayram.edu.tr/files/1/Hac%C4%B1bayram%20AHBV /turkiyat tr-TR Erişim Tarihi: 27.10.2021 .
  • Türkiye İstatistik Kurumu İstatistik Veri Portalı. Dönemsel Gayrisafi Yurt İçi Hasıla, IV. Çeyrek: Ekim - Aralık, 2019.https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Donemsel-Gayrisafi- Yurt-Ici-Hasila-IV.-Ceyrek:-Ekim---Aralik,-2019-33603, Erişim Tarihi: 25.10.2020 .
  • Value. Today. 2020 . World Top Media Companies List. https://www.value.today/world-top companies/media?title=&field_company_category_primary_target_id= media&field_market_value_jan_2020_value_1=, Erişim Tarihi: 15.10.2020 .
  • Varol, S. F. 2017 . Medyanın Küreselleşmesi: Neden-Sonuç Ekseninde Bir Değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 1 , 399-424. https://dergipark.org.tr/tr/pub/e- gifder/issue/28776/286608 Erişim Tarihi: 17.10.2020
  • Yaylagül, L. 2006 . Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Birol Akgül This is me

Ezgi Ceren Kaya This is me

Publication Date May 15, 2022
Published in Issue Year 2020 Volume: 11 Issue: 57

Cite

APA Akgül, B., & Kaya, E. C. (2022). KÜRESEL MEDYA İŞLETMELERİNİN ÜLKELERİN EKONOMİK, SOSYO-KÜLTÜREL VE SİYASAL YAPILARINA ETKİLERİ. Düşünce Dünyasında Türkiz, 11(57), 9-34.