The primary aim of utilizing biodiesel is to reduce dependency on fossil fuels, decrease harmful emissions, and promote the use of renewable energy sources. Studies on biodiesel commonly revolve around singular biodiesel-petroleum diesel blends. Binary biodiesel is generally obtained by mixing different types of biodiesel or blending these mixtures with petroleum diesel. The combination of these diverse feedstocks with distinct properties can offer varying characteristics and benefits. Many studies regarding liquid biofuels primarily focus on blends of singular biodiesel with diesel. Raw materials constitute a substantial portion of the cost in biodiesel production. Hence, efforts have been made to favor non-edible and waste products as raw materials. Additionally, products that are suitable for cultivation in Turkey and easy to obtain as raw materials, supporting domestic biofuel production, have been chosen. Biodiesels obtained from waste pumpkin seeds and linseed oils through the transesterification method were blended at volumetric ratios of 1:1 and 1:3 to obtain binary biodiesel fuels (C50P50, C25P75, and C75P25). The binary biodiesel-diesel blend fuels were achieved by blending different volume ratios of binary biodiesel fuels (C25P25D50 and C10P10D80) with traditional petroleum diesel after their preparation. Subsequent analyses focused on determining the physicochemical properties (density, kinematic viscosity, flash point, water content, calorific value, cold filter plugging point, and copper strip corrosion) of the prepared binary biodiesel and binary biodiesel-diesel blend fuels. Compliance with biodiesel standards (EN 14214, ASTM D-6751) was observed for all fuels, and the results were compared with the reference fuel, diesel (petroleum). According to the analysis results, all the tested fuels met the standards, with the C10P10D80 blend fuel displaying the closest resemblance to diesel.
Biyodizel kullanmanın temel amacı fosil yakıtlara olan bağımlılığı azaltmak, zararlı emisyonları azaltmak ve yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımını teşvik etmektir. Biyodizel üzerine yapılan çalışmalar genellikle tekil biyodizel-petrol dizel karışımları etrafında dönüyor. İkili biyodizel genellikle farklı türdeki biyodizellerin karıştırılması veya bu karışımların petrol dizeli ile harmanlanmasıyla elde edilir. Bu farklı hammaddelerin farklı özelliklere sahip kombinasyonu, farklı özellikler ve faydalar sunabilir. Sıvı biyoyakıtlarla ilgili birçok çalışma öncelikle tekil biyodizelin dizel ile karışımlarına odaklanmaktadır. Biyodizel üretiminde maliyetin önemli bir kısmını hammaddeler oluşturmaktadır. Bu nedenle yenmeyen ve atık ürünlerin hammadde olarak tercih edilmesine yönelik çalışmalar yapılmıştır. Ayrıca Türkiye'de ekime uygun, hammadde olarak temini kolay, yerli biyoyakıt üretimini destekleyen ürünler tercih edildi. Atık kabak çekirdeği ve keten tohumu yağlarından transesterifikasyon yöntemiyle elde edilen biyodizeller, hacimsel olarak 1:1 ve 1:3 oranlarında harmanlanarak ikili biyodizel yakıtlar (C50P50, C25P75 ve C75P25) elde edildi. İkili biyodizel-dizel karışımı yakıtlar, farklı hacim oranlarındaki ikili biyodizel yakıtların (C25P25D50 ve C10P10D80) geleneksel petrol dizeli ile hazırlandıktan sonra harmanlanmasıyla elde edildi. Daha sonraki analizler, hazırlanan ikili biyodizel ve ikili biyodizel-dizel karışımı yakıtların fizikokimyasal özelliklerinin (yoğunluk, kinematik viskozite, parlama noktası, su içeriği, kalorifik değer, soğuk filtre tıkanma noktası ve bakır şerit korozyonu) belirlenmesine odaklandı. Tüm yakıtlarda biyodizel standartlarına (EN 14214, ASTM D-6751) uygunluk gözlemlendi ve sonuçlar referans yakıt olan dizel (petrol) ile karşılaştırıldı. Analiz sonuçlarına göre, test edilen yakıtların tamamı standartlara uygun olup, dizele en yakın benzerliği C10P10D80 karışım yakıtı göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Machine Systems, Agricultural Energy Systems |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | November 13, 2023 |
Acceptance Date | February 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |