Land consolidation is an activity that serves the purpose of reducing the agricultural structure. Land consolidation based on practices in Turkey is carried out with the mandatory and optional methods. The national spread of the optional method depends on the adoption of consolidation by the majority of agricultural landowners. Fort his, producers must first have information about this activity. Mass media offers great opportunities for the promotion of land consolidation. In this study, it was aimed to investigate the effect of radio/television and internet, which are among the mass media, on awareness of land consolidation and their attitudes towards their participation in consolidation. Fort his purpose, a survey was conducted with 346 producers in 19 settlements where land consolidation was carried out in Çanakkale province. Within the scope of the research, it was examined whether there is a statistically significant relationship between the frequency of radio/television listening/watching and internet usage of the producers and their level of awareness about land consolidation before the project and their attitudes towards participation in consolidation. As a result of the study, it has been determined that there is a high level of significant relationship between the frequency of the producers listening to and watching radio/television and their level of awareness about the consolidation activity before the project and their attitudes towards participation in consolidation. On the other hand, no statistically significant relationship was found between the internet usage status of producers and their level of awareness of land consolidation and their attitudes towards participation in consolidation. According to the results of the study, it is recommended to increase the number programs on the benefits of land consolidation on television and radio. In addition, it is thought that it is necessary to extension studies in order to popularize the use of the internet for accessing information.
Arazi toplulaştırması, tarımsal yapının düzeltilmesi amacına hizmet eden bir faaliyettir. Türkiye’deki uygulamaya göre arazi toplulaştırması, zorunlu ve isteğe bağlı yöntemle gerçekleştirilmektedir. İsteğe bağlı yöntemin ulusal çapta yaygınlaşması, toplulaştırmanın tarımsal arazi maliklerinin büyük çoğunluğunca benimsenmesine bağlıdır. Bunun için de üreticilerin öncelikle bu faaliyet hakkında bilgi sahibi olmaları gereklidir. Kitle iletişim araçları arazi toplulaştırmasının tanıtılması noktasında büyük olanaklar sunmaktadır. Bu çalışmada kitle iletişim araçları arasında yer alan radyo/televizyon ve internetin üreticilerin arazi toplulaştırmasından haberdar olmaları ve toplulaştırmaya katılımlarına yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Çanakkale ilinde arazi toplulaştırması yapılan 19 yerleşim yerinden 346 üretici ile anket yapılmıştır. Araştırma kapsamında üreticilerin radyo/televizyon dinleme/izleme sıklıkları ve internet kullanma durumları ile proje öncesinde arazi toplulaştırmasından haberdar olma düzeyleri ve toplulaştırmaya katılıma yönelik tutumları arasında istatistiki bakımdan anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığı incelenmiştir. Çalışma sonucunda, üreticilerin radyo/televizyon dinleme ve izleme sıklıkları ile proje öncesinde toplulaştırma faaliyetinden haberdar olma düzeyleri ve toplulaştırmaya katılıma yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir. Üreticilerin internet kullanma durumları ile toplulaştırmadan haberdar olma düzeyleri ve toplulaştırmaya aktif katılıma yönelik tutumları arasında ise istatistiki bakımdan anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Çalışma sonuçlarına göre, televizyon ve radyoda arazi toplulaştırmasının faydaları ile ilgili programların çoğaltılması önerilmektedir. Ayrıca internetin bilgiye ulaşma amacıyla kullanımının yaygınlaştırılabilmesi için yayım çalışmaları yapılmasının da gerekli olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2022 |
Submission Date | December 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 4 |