In this study, in the year 2019, the perception of the definition and functionality of ornamental plants of the students studying at Siirt University, which is located in the province of Siirt in the Southeastern Anatolia Region and is the only higher education institution in the province, was tried to be measured. For this purpose, 304 students selected by simple random sampling method were surveyed. The research subject of the questionnaire consisting of 47 questions is to determine the recognition of ornamental plants by Siirt University students, their thoughts and expectations about their functions and usage areas. According to this study, which was carried out to draw attention to ornamental plants, which are not grown and consumed / used as much as other agricultural products due to the socio-economic situation of the people of the region, the majority of the students did not grow or buy ornamental plants beforehand. 32.1% of the students did not buy because they were uninterested and 22.6% did not have enough information about plants. About 65% of the buyers made a purchase once a year. Florists are preferred for purchase. On special occasions and celebrations, the most demanded are potted and flowering plants and cut flowers such as bouquets/bundles. During the cemetery visit, 39.4% of the students prefer perennial plants such as pine and rose, which are outdoor ornamental plants, and those who prefer cut flowers are 27.1%.
Most of the students understood potted plants, potted flowering plants, flowering bulbous plants, cut flowers, dried flowers and artificial-plastic flowers under the concept of ornamental plants, and excluded tree and shrub saplings from this perception. Additionally, they did not agree with this definition, ignoring the fact that ornamental plants bear fruit, grow rapidly and create shade.
As a result of this study, it has been tried to determine the perceptions and awareness of the students who make up the young population that will affect the use and purchase of ornamental plants. It is thought that the academically conscious young people will reconsider their attitudes when they reach a sufficient socioeconomic and sociocultural level, and the ornamental plant sector in the region will develop a strategy according to the trends in production and sales.
Bu çalışmada 2019 yılı içerisinde, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde Siirt ilinde yer alan ve ilin tek yükseköğretim kurumu olan Siirt Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerin süs bitkisi tanımı ve işlevselliği üzerindeki algıları ölçülmeye çalışılmıştır. Bu amaçla basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 304 öğrenciye anket yapılmıştır. 47 sorudan oluşan anketin araştırma konusu süs bitkilerinin Siirt Üniversitesi öğrencileri tarafından tanınırlığı, işlevleri ve kullanım alanları hakkındaki düşünceleri ve beklentilerinin tespit edilmesidir. Bölge halkının sosyo-ekonomik durumundan dolayı diğer tarımsal ürünler kadar yetiştiriciliği ve tüketimi/kullanımı olmayan süs bitkilerine dikkat çekmek için yapılan bu çalışmaya göre öğrencilerin çoğunluğu önceden süs bitkisi yetiştirmemiştir ve satın almamıştır. %32.1 öğrenci ilgisiz olduğu, %22.6’sı ise bitkiler hakkında yeterli bilgiye sahip olmadığı için satın almamıştır. Satın alanların %65 kadarı da yılda bir kez satın alma gerçekleştirmiştir. Satın alma için çiçekçiler tercih edilmiştir. Özel günlerde ve kutlamalarda en çok saksılı ve çiçekli bitki ile buket/demet gibi kesme çiçekler talep edilmiştir. Mezarlık ziyaretinde dış mekân süs bitkisi olan çam, gül gibi fidan şeklinde satılan çok yıllık bitkileri tercih eden öğrenciler %39.4, kesme çiçeği tercih edenler %27.1 oranındadır.
Öğrencilerin çoğu süs bitkileri kavramı altında saksılı bitkileri, saksılı çiçek açan bitkileri, çiçek açan soğanlı bitkileri, kesme çiçekleri, kuru çiçekleri ve yapay-plastik çiçekleri anlamış olup, ağaç ve çalı fidanlarını bu algının dışında tutmuşlardır. Ayrıca süs bitkilerinin meyve vermelerini, hızlı büyümelerini ve gölge oluşturmalarını göz ardı ederek bu tanımlamaya katılmamışlardır.
Bu çalışmanın sonucu ile genç nüfusu oluşturan öğrencilerin süs bitkileri kullanma ve satın almayı etkileyecek algıları ve farkındalıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Akademik olarak bilinçlenen gençlerin sosyoekonomik ve sosyokültürel olarak yeterli düzeye geldiklerinde bu tutumlarını tekrar gözden geçireceği, bölgedeki süs bitkisi sektörünün ise üretim ve satış alanında sonuçlardan çıkan eğilimlere göre strateji geliştireceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Green-House Growing and Treatment |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 13, 2023 |
Submission Date | August 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 4 |