This study was carried out to determine the thoughts of consumers living in Diyarbakır city center about the quality of honey sold in the market and to determine the factors affecting their honey consumption preferences. The research was carried out in 2022, and the main material of the study consisted of data obtained from face-to-face surveys with consumers living in Diyarbakır city center. In order to collect the data, 4 neighborhoods in the city center were determined to represent the province of Diyarbakır. A total of 281 surveys were conducted, 104 of them in Bağlar, 92 of them in Kayapınar, 55 of them in Yenişehir and 30 of them in Sur. According to the results, 61.9% of the consumers who participated in the survey reported that consuming honey is necessary for health. It has been determined that 58.7% of consumers believe that commercial honey sold in the market is adulterated (added) or imitated (fake). 47% of consumers think that the honey in the market contains drug and antibiotic additives. Consumers have stated that the most important point when purchasing honey is to buy it from a familiar seller. In order to understand the quality of honey, it has been observed that consumers pay more attention to its price (29.2%). Consumers said that they found comb honey more reliable by 36.7%. As a result, in order to increase honey consumption, it is necessary to increase the promotion of honey consumption, to inform consumers about commercial honey, to ensure that the honey in the market is healthy and reliable in terms of food safety in the form of organic, sugar-free and certified honey, and consumers should be adequately informed about fake or fraudulent honeys in the market.
Bu çalışma, Diyarbakır il merkezinde yaşayan tüketicilerin piyasada satılan balların kalitesi hakkındaki düşüncelerini belirlemek ve bal tüketim tercihlerini etkileyen faktörleri saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2022 yılında yürütülmüş ve bu amaçla Diyarbakır il merkezinde yaşayan tüketicilerle yapılan anketlerden sağlanan veriler kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla Diyarbakır ilini temsil edecek şekilde il merkezindeki 4 mahalle belirlenmiş ve toplam 281 adet anketin, 104’ü Bağlar, 92’si Kayapınar, 55’i Yenişehir ve 30’u Sur ilçelerinde yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, ankete katılan tüketicilerin %61.9’u bal tüketmenin sağlık açısından gerekli olduğunu bildirmişlerdir. Tüketicilerin % 58.7’sinin piyasada satılan ticari ballarda tağşiş (katkılı) veya taklit (sahte) yapıldığına inandıkları belirlenmiştir. Tüketicilerin %47’si, piyasadaki ballarda ilaç ve antibiyotik katkısı olduğunu düşünmektedirler. Tüketiciler, bal satın alırken en fazla dikkat ettikleri hususun tanıdıkları bir satıcıdan almak olduğunu açıklamışlardır. Balın kalitesini anlamak için, tüketicilerin daha çok (%29.2) fiyatına dikkat ettikleri gözlenmiştir. Tüketicilerin %36.7’si petekli balı daha güvenilir bulduklarının söylemişlerdir. Sonuç olarak, bal tüketiminin artırılması için, bal tüketimi konusundaki tanıtımların arttırılması, tüketicilerin ticari ballar hakkında bilgilendirilmesi, piyasadaki balların organik, şekersiz ve sertifikalı bal şeklinde sağlıklı ve gıda güvenliği açısından güvenilebilir ürünler olmasının sağlanması, piyasadaki sahte veya hileli ballar konusunda tüketicilerin yeterli düzeyde aydınlatılmasının zorunlu olduğu söylenilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | March 14, 2024 |
Acceptance Date | April 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |