Bu araştırmanın temel amacı ortaöğretim öğretmenlerinin mobbing algısı
ve duygusal tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu maksatla,
Elazığ il merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarında görev yapan 256
öğretmenden İşyeri Zorbalığı Ölçeği (NAQ) ve Maslach Tükenmişlik Envanteri
vasıtasıyla veri toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin
duygusal tükenmişlik ve mobbing’e maruz kalma düzeyleri cinsiyete göre
farklılaşmamaktadır. Ancak, yaş değişkeni açısından, genç öğretmenler orta ve üst
yaş grubundaki öğretmenlere göre psikolojik şiddete daha az maruz kalmakta ve
daha düşük düzeyde duygusal tükenmişlik yaşamaktadır. Korelasyon ve regresyon
analizlerinden elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin psikolojik şiddete maruz
kalma düzeyi ve yaşadıkları duygusal tükenmişlik arasında güçlü bir ilişkinin olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Main aim of this study is to examine the relationship between mobbing
perception of the secondary school teachers and their emotional exhaustion. For this
purpose, data were obtained from 256 teachers working at secondary schools located
in the city center of Elazığ by Negative Acts Questionnaire (NAQ) and Maslach
Burnout Inventory (MBI). According to data derived from the research, teachers’
mobbing perception and emotional exhaustions were not significantly different in respect of gender variable. On the other hand, young teachers are less exposed to
mobbing compared to middle aged and elderly teachers and go through emotional
exhaustion to a lesser degree. As a result of correlation and regression analysis, a
high level of relationship has been identified between teachers’ perception of
mobbing and their emotional exhaustion.
Other ID | JA98DT82NT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 3 |