BibTex RIS Cite

OKUL YÖNETİCİLERİNİN DEĞERLERLE YÖNETİM KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARI

Year 2015, Volume: 2 Issue: 2, 119 - 141, 01.08.2015

Abstract

Bu araştırma ortaöğretim okul yöneticilerinin değerlerle yönetime ilişkin algılarını belirlemek amacıyla nitel araştırma yaklaşımı ile içerik analizi yapılarak gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında, Elazığ ili merkezinde farklı türlerdeki 23 ortaöğretim kurumun 44 yöneticisi, bu çalışmadaki araştırma grubu olarak ele alınmıştır.Çalışmada yönetici görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile alınmış, veriler niteliksel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Okul yöneticilerinin değerlerle yönetime ilişkin algıları altı tema altında toplanmaktadır. Bu temalar sırasıyla; milli ve manevi değerler, değerlere öncelik verilmesi, toplumsal değerler, eğitime öncelik verilmesi, etkili yönetim ve kurum kültürüdür. Okul yöneticileri, değerlerin, özellikle yönetim ve eğitim açısından vazgeçilmez bir temel oluşturduğuna vurgu yapmıştır. Okul yöneticilerine göre; yöneticiler değerleri özümsemeli ve etkili iletişim kurama becerisine sahip olmalıdır. Değerlerle yönetimin olumlu okul iklimi oluşturmada, eğitsel amaçlara ulaşmada, okulun etkililiğini artırmada önemli roller oynayabileceği düşünülmektedir.

The Perceptions of School Administrators About Concept of Value Based Management

Year 2015, Volume: 2 Issue: 2, 119 - 141, 01.08.2015

Abstract

This research has been carried out with qualitative research method and content
analysis to identify the perception of secondary school principals of value based
management. For this purpose in 2011-2012 academic year forty four principals of
twenty three high schools of varied types in Elazığ city centre were interviewed.
In the study principals’ views were collected through semi-structured
interview method and datum were resolved with qualitative analysis methods. As a
result it can be concluded that; principals consider value based management both as
an objective for schools that are primarily expected to form personality and transfer
values and also as a tool to reach this aim in terms of training and management, and
at the same time value based management is considered to give primary importance
to social, national and moral values in management. Principals underline that values
constitute an indispensable basis especially for management and education.
According to the school principals; managers should internalize values, they should
have effective communication skills and value based management’s role in the
enhancement of productivity of every activity in educational institutions and reach
the objectives created in order to form a positive school climate is heeded a great deal by principles.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA43BA69ZR
Journal Section Research Article
Authors

Zülfü Demirtaş This is me

Mehmet Fatih Kılıç This is me

Publication Date August 1, 2015
Submission Date August 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Demirtaş, Z., & Kılıç, M. F. (2015). The Perceptions of School Administrators About Concept of Value Based Management. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 119-141.