Özet Bu araştırmanın amacı, 2008-2009 öğretim yılından itibaren Türkiye’deki ortaöğretim kurumlarında uygulanmaya başlanan Tarih dersi öğretim programlarında yer alan tarih derslerinin genel amaçlarının öğrencilere kazandırılma düzeyine ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya koymaktır. Genel tarama modelindeki bu betimsel çalışmanın evrenini 2013-2014 öğretim yılında Ankara ili merkez ve ilçelerindeki ortaöğretim kurumlarında görev yapan 943 tarih öğretmen, örneklemini ise bu evren içinden tesadüfi örneklem yoluyla seçilen 371 tarih öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması için araştırmacı tarafından tarih öğretmenlerinin öğretim programlarında yer alan tarih derslerinin genel amaçlarının öğrencilere kazandırılma düzeyine ilişkin görüşlerini dört dereceli olarak ölçecek şekilde geliştirilen soru formları kullanılmış ve soru formlarından elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre tarih öğretmenleri tarih derslerinin genel amaçları içerisinde yer alan vatandaşlık bilinci geliştirmeye ve bilgi aktarmaya yönelik olan geleneksel amaçların öğrencilere daha yüksek düzeyde, buna karşılık tarihçilik becerileri başta olmak üzere öğrencilere çeşitli beceriler kazandırmaya yönelik amaçların ise daha düşük düzeyde kazandırıldığını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum tarih öğretmenlerinin yeni öğretim programlarının genel yaklaşımı, mantığı ile bu programların gerektirdiği öğretmenlik bilgi ve becerilerini kazandırmaya yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının yanı sıra öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri, sınıf öğrenci mevcutları, tarih derslerine ayrılan haftalık ders saati miktarı, okulların teknolojik ve fiziksel altyapı ve olanakları gibi alanlarda iyileştirmeler yapılması gereğini ortaya koymaktadır.
The aim of this research is to reveal the history teachers' opinions
concerning the acquisition level of general objectives of history courses for students
included in history course curriculums which began to be applied in secondary
education institutions in Turkey since the academic year of 2008-2009. The
population of descriptive study in general survey model was composed of 943
history teachers working in secondary educational institutions in the center of
Ankara province and its districts during 2013-2014 academic year; and the sample
was composed of 371 history teachers who were selected through random sampling
from within this population. In the study, questionnaire forms, which were
developed by the researcher for data collection in the manner that it could measure
the "opinions concerning the acquisition level of the said objectives in courses for
students" as a four grade by giving the general objectives of the history courses
included in the curriculums sequentially as they are, were used, and the data
obtained from questionnaire forms were analyzed in SPSS software. According to
research results, it was concluded that history teachers thought that traditional
objectives for the development of citizenship consciousness and information transfer
included in the general objectives of the history courses were provided to students at higher level, on the contrary, the objectives to bring a variety of skills for students,
especially the historiography skills were at lower levels. This situation suggests the
necessity to make improvement in areas such as students' readiness levels, number
of students in class, the amount of weekly course hours allocated to history courses,
technological and physical infrastructure and facilities of the schools as well as the
history teachers' in-service training needs for the acquisition of the general approach
and the logic of new curriculums and teaching knowledge and skills required by
these programs.
Other ID | JA23PV55DY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Submission Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 3 |