Televizyondaki çocuk programları görsel açıdan zengin içeriğiyle dikkat çekmektedir. Araştırmada, özel eğitime gereksinimi olan çocukların görsel algılarının gelişiminde televizyondaki çocuk programlarının ne derece etkin olduğu konusunun ele alınması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, veri toplama aracı olarak görüşme ve gözlem teknikleri kullanılmış, televizyonda yayınlanan 5 çocuk programı gözlemlenmiş ve özel eğitime ihtiyacı olan çocukların görsel algılarının gelişiminde televizyondaki çocuk programlarının etkisine ilişkin ebeveyn görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırmada, 2011 – 2012 öğretim yılında Elazığ il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel eğitim kurumlarında öğrenim gören çocukların ebeveynlerinden 25’inin görüşlerine başvurulmuştur. Elde edilen bulgular, çocuğun görsel algısının gelişiminde televizyondaki çocuk programlarının etkin bir role sahip olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Children's programs on TV attract attention with visually rich content. In
the study, it is aimed to consider the issue of effectuality of children's programs on
television on the development of visual perception for children who need special
education. For this purpose, interview and observation techniques were used to
collect data, 5 children's television programs were observed and parental views were
investigated about the impact of children's television programs to the development
of visual perception of children with special needs. In the study, 25 of parents'
opinions have been taken whose children are being educated in special education
institutions connected to Ministry of National Education in 2011 - 2012 academic
year in Elazig city center. Obtained findings have revealed that, children's programs
on TV have an effective role on the development of the child visual perception.
Other ID | JA94CH46PP |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Submission Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |