BibTex RIS Cite

Fen ve Teknoloji Dersinde Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Akran Değerlendirme Etkinlikleri

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1, 89 - 111, 01.04.2015

Abstract

Öğrenmenin değerlendirilmesinde akran değerlendirmenin
kullanılmasının faydalı olduğu bildirilmektedir. Bu çalışma ortaokul
öğrencilerin akran değerlendirme deneyimlerini ve akran değerlendirmenin
öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersine ilgilerini artırıcı bir yöntem olarak
nasıl kullanılabileceğini açıklar. Çalışma öncesi pilot çalışma yapılmış ve
performans değerlendirme rubriği geliştirilmiştir. Pilot uygulama yapıldıktan
sonra, 6. sınıf (n=54), 7. sınıf (n=30) ve 8. sınıf (n=30) öğrenci olmak üzere
toplam 114 öğrenciyle çalışma gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler sınıf
mevcutlarına göre üçerli veya dörderli gruplara ayrılmıştır. Öğrenciler
hazırladıkları performans görevlerini sunarken, performans değerlendirme
rubriği kullanılarak akranları tarafından değerlendirilmişlerdir. Çalışmada,
öğretmen değerlendirme ve öz-değerlendirme de yapılmıştır. Ayrıca,
öğrencilerin akran değerlendirme yöntemine yönelik tutumlarını belirlemek
için 25 maddelik, Likert tipi Akran Değerlendirme Tutum Anketi
geliştirilmiştir. Öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrası tutumlarındaki
değişimi belirlemek için elde edilen veriler eşleştirilmiş t-testi kullanılarak
analiz edilmiştir. Akran değerlendirme uygulaması sonucunda, öğrencilerin
tutumlarında anlamlı bir şekilde pozitif bir değişiklik olduğu görülmüştür..
Kız ve erkek öğrencilerin tutumları arasında, istatistiksel olarak anlamlı bir
fark bulunmamıştır. Akran ve öğretmen değerlendirme puanları
karşılaştırıldığında, pozitif ve yüksek korelasyon olduğu görülmüştür.

Peer Assessment Activities For the Secondary Students in Science and Technology Course

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1, 89 - 111, 01.04.2015

Abstract

The use of peer assessment as an alternative form of evaluation method is reported to be
helpful in learning. This paper enhanced students’ experiences of peer assessment and
describes how peer assessment was implemented as a method of enhancing secondary
students engagement in Science and Technology Course. During the training session,
Performance Task Rubric was developed. After the training session, in the main application,
6th grade (n=54), 7th grade (n=30) and 8th grade (n=30) with a total of 114, participants,
were divided into groups of three or four depending on the class size. Students made their oral
presentations on performans tasks and were evaluated using the Performance Task Rubric by
peers. Teacher assessment and self-assessment were also conducted in the study.
Additionally, Peer Assessment Attitude Questionnaire, has 25 item Likert type, developed to
determine the students’ attitudes towards the method of peer assessment. To determine the
significance of the change in students’ attitudes before and after training paired samples t-test
was used. Students' views on peer assessment was a positive change post-implementation
training in a meaningful way. The statistical comparison between female and male responses
to pre test and post test was not significant. The statistical comparison regard to between
female and male responses to pre test and post test was not significant. The results of the
study revealed that the between peer and teacher assessment scores of classes were positive
and high correlations as compared.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA94PV75UY
Journal Section Miscellaneous
Authors

Gonca Keçeci This is me

Gamze Kırılmazkaya This is me

Fikriye Kirbağ Zengin This is me

Publication Date April 1, 2015
Submission Date April 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Keçeci, G., Kırılmazkaya, G., & Zengin, F. K. (2015). Peer Assessment Activities For the Secondary Students in Science and Technology Course. Turkish Journal of Educational Studies, 2(1), 89-111.