Research Article
BibTex RIS Cite

Ülkemizdeki Okul Öncesi Eğitimin Bazı Veriler Açısından OECD ve AB Üyesi Ülkeleri İle Karşılaştırılması

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 64 - 75, 31.05.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.404695

Abstract



Bu çalışmada
okul öncesi eğitim kurumu özelinde diğer ülkelerle öğrenci sayıları, öğretmen
sayıları ve eğitim süreleri üzerinden bir karşılaştırmaya gidilmiştir. Bu
çalışmanın amacı okul öncesi eğitimde karşılaştırılan alanlarda Türk eğitim
sisteminin mevcut durumunu tespit etmek ve gelişimi adına ileriye dönük ne
yapılması gerektiği sorularına cevap aramaktır. Karşılaştırma yapılırken OECD
ve AB üyesi ülkeler seçilmiştir. Ayrıca Türkiye’nin okul öncesi eğitim
kurumlarındaki öğrenci sayıları ve öğretmen sayıları incelenmiştir. Verilerin
toplanmasında 'doküman incelemesi’ yönteminden yararlanılmıştır. Verilerin
analizi yapılırken mevcut durumlar tablolar halinde gösterilerek
karşılaştırmalar yapılmıştır. Bu karşılaştırmalardan hareketle yorumlar
yapılarak önerilerde bulunulmuştur. Çalışmada günlük çalışma saatlerinin
azaltılması; eğitim-öğretim yapılan gün sayısının, okullaşma oranının ve
öğretmen sayısının arttırılması gerektiği sonuçlarına varılmıştır.




References

  • Alkan, N.(2003). Avrupa Birliği ve Türk Eğitiminden Beklentiler. Avrupa Birliği ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın No: 192, 51-57.
  • Atabay, S. (2006). Avrupa Birliğinde Eğitim ve Türkiye. Eğitime Bakış, Sayı 7. 25-27. Ankara: Eğitim Bir Sen.
  • Bailey, K.D. ( 1982 ). Methods of social research ( 2nd ed.). New York: The Free Pres.
  • Balaban, E., (2017). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim Ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yönetim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Başal, Handan Asude (2013). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Barnett, S., Yarosz, D. (2007). Who Goes To Preschool And why does İt Matter?. Preschool Policy brief revised, Issue 15, ss. 1-15.
  • Bay, A. (2014). Eskişehir İli Bağımsız Kamu Anaokulları Yönetici ve Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliğini Benimseme ve Uygulanabilir Bulma Düzeyleri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bozkurt, Z. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri. https://prezi.com/6qmhh5odit4r/dokuman-incelemesinin-asamalar/ adresinden erişildi.(ET. 10.10.2017)
  • Derman, M, Başal, H.A (2010). Cumhuriyetin İlanından Günümüze Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimde Niceliksel ve Niteliksel Gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Vol.3 (11) . ss.560-569.
  • Doğan, S. (2015).Cumhuriyet Döneminde Türkiye Nüfusunda Meydana Gelen Değişimler Ve Okul Öncesi Eğitim Sistemine Yansımaları. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Erdoğan, İ. (2003). Çağdaş Eğitim Sistemleri. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergun, D. (2005). Sosyoloji ve eğitim. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı Eğitim. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/38806018/kegitim.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1512338671&Signature=ISrwWm7NMDgSuYUnmsJW1k2i6RI%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DKarsilastirmali_Egitim_-_Comparative_Edu.pdf adresinden erişildi (ET: 15.04.2017)
  • Karakütük. K. (2009). Eğitimin Ekonomik Temelleri. (Ed.). Sönmez, V. Eğitim Bilimine Giriş (1.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık, ss.152-185.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Nobel Yayınevi.
  • Karluk, R. (2002).Uluslararası Ekonomik Mali ve Siyasal Kuruluşlar. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kundakçı, S. (2013). Tokat İli Örneğinde Zorunlu Okul Öncesi Eğitim Pilot Uygulamasının Değerlendirilmesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Tokat
  • Lauwerys, J., Varış, F., Neff, K. (1979). Mukayeseli Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Metin, N., Arı, M., Güneysu, S., Dikmen, B., Atik, B., Aydın, Ç., ve ark. (1993). Ana-Babaların Anaokulundan Beklentileri. 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları. 96-106.
  • MEB. Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2015/2016. Ankara.
  • MEB. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara.
  • MEB. (2014). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumlar Yönetmeliği. Ankara.
  • MEB.(2016).http://www.meb.gov.tr/2016-2017-yili-calisma-takvimi-yayimlandi/haber/11213/tr adresinden erişildi. Erişim tarihi: 15.10.2017
  • OECD. (2016). Education at a Glance 2016, OECD İndicators, 430, 426, 308, 302, 475.
  • Sevinç, M. (2005). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 1 (1. Basım). İstanbul, Morpa Kültür Yayınları.
  • Sönmez, V. (2005). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (12. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2014). Eğitim Bilimine Giriş, 12. Basım, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1985) Eğitim Sosyolojisi, 4. Basım, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, s.65.
  • Türkoğlu, A. (1985). Karşılaştırmalı Eğitim: Dünya Ülkelerinden Örneklerle, Adana: Baki Kitabevi.
  • Türkoğlu, A.(Ed), (2015). Yakar, A., Aytaçlı, B., Altay, B., Karcı Aktaş, C., Göçer, G., Başara Baydilek, N., Aydoğan, R., Evran, S. ve Turgut Kahyaoğlu, Karşılaştırmalı Eğitim Dünya Ülkelerinden Örneklerle. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uzun, S., (2016). Okul Öncesi Dönem Din Eğitimi (İslam Dini) Programlarının Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi Türkiye Ve Amerika Örnekleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yavuzer, H. (2003). Anne-Baba Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Yörükoğlu, A.(1992). Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Özgür Yayıncılık
  • West, P. (1981). The Costs of Higher Education: How Much Do Colleges and Universities Spend per Student and How Much Should They Spend? A Report Prepared with the Support of the Exxon Education Foundation and the Ford Foundation and Issued by the Carnegie Council on Policy Studies in Higher Education. Journal of Teacher Education. Volume: 32 issue: 5, page(s): 57-58.
  • Zembat, R. (1999). Okul Öncesi Eğitimde Program. Okul Öncesi Eğitimde Temel Konular. Öğretmen El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları, Ss.49-71.
Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 64 - 75, 31.05.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.404695

Abstract

References

  • Alkan, N.(2003). Avrupa Birliği ve Türk Eğitiminden Beklentiler. Avrupa Birliği ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın No: 192, 51-57.
  • Atabay, S. (2006). Avrupa Birliğinde Eğitim ve Türkiye. Eğitime Bakış, Sayı 7. 25-27. Ankara: Eğitim Bir Sen.
  • Bailey, K.D. ( 1982 ). Methods of social research ( 2nd ed.). New York: The Free Pres.
  • Balaban, E., (2017). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim Ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yönetim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Başal, Handan Asude (2013). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Barnett, S., Yarosz, D. (2007). Who Goes To Preschool And why does İt Matter?. Preschool Policy brief revised, Issue 15, ss. 1-15.
  • Bay, A. (2014). Eskişehir İli Bağımsız Kamu Anaokulları Yönetici ve Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliğini Benimseme ve Uygulanabilir Bulma Düzeyleri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bozkurt, Z. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri. https://prezi.com/6qmhh5odit4r/dokuman-incelemesinin-asamalar/ adresinden erişildi.(ET. 10.10.2017)
  • Derman, M, Başal, H.A (2010). Cumhuriyetin İlanından Günümüze Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimde Niceliksel ve Niteliksel Gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Vol.3 (11) . ss.560-569.
  • Doğan, S. (2015).Cumhuriyet Döneminde Türkiye Nüfusunda Meydana Gelen Değişimler Ve Okul Öncesi Eğitim Sistemine Yansımaları. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Erdoğan, İ. (2003). Çağdaş Eğitim Sistemleri. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergun, D. (2005). Sosyoloji ve eğitim. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı Eğitim. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/38806018/kegitim.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1512338671&Signature=ISrwWm7NMDgSuYUnmsJW1k2i6RI%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DKarsilastirmali_Egitim_-_Comparative_Edu.pdf adresinden erişildi (ET: 15.04.2017)
  • Karakütük. K. (2009). Eğitimin Ekonomik Temelleri. (Ed.). Sönmez, V. Eğitim Bilimine Giriş (1.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık, ss.152-185.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Nobel Yayınevi.
  • Karluk, R. (2002).Uluslararası Ekonomik Mali ve Siyasal Kuruluşlar. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kundakçı, S. (2013). Tokat İli Örneğinde Zorunlu Okul Öncesi Eğitim Pilot Uygulamasının Değerlendirilmesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Tokat
  • Lauwerys, J., Varış, F., Neff, K. (1979). Mukayeseli Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Metin, N., Arı, M., Güneysu, S., Dikmen, B., Atik, B., Aydın, Ç., ve ark. (1993). Ana-Babaların Anaokulundan Beklentileri. 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları. 96-106.
  • MEB. Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2015/2016. Ankara.
  • MEB. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara.
  • MEB. (2014). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumlar Yönetmeliği. Ankara.
  • MEB.(2016).http://www.meb.gov.tr/2016-2017-yili-calisma-takvimi-yayimlandi/haber/11213/tr adresinden erişildi. Erişim tarihi: 15.10.2017
  • OECD. (2016). Education at a Glance 2016, OECD İndicators, 430, 426, 308, 302, 475.
  • Sevinç, M. (2005). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 1 (1. Basım). İstanbul, Morpa Kültür Yayınları.
  • Sönmez, V. (2005). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (12. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2014). Eğitim Bilimine Giriş, 12. Basım, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1985) Eğitim Sosyolojisi, 4. Basım, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, s.65.
  • Türkoğlu, A. (1985). Karşılaştırmalı Eğitim: Dünya Ülkelerinden Örneklerle, Adana: Baki Kitabevi.
  • Türkoğlu, A.(Ed), (2015). Yakar, A., Aytaçlı, B., Altay, B., Karcı Aktaş, C., Göçer, G., Başara Baydilek, N., Aydoğan, R., Evran, S. ve Turgut Kahyaoğlu, Karşılaştırmalı Eğitim Dünya Ülkelerinden Örneklerle. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uzun, S., (2016). Okul Öncesi Dönem Din Eğitimi (İslam Dini) Programlarının Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi Türkiye Ve Amerika Örnekleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yavuzer, H. (2003). Anne-Baba Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Yörükoğlu, A.(1992). Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Özgür Yayıncılık
  • West, P. (1981). The Costs of Higher Education: How Much Do Colleges and Universities Spend per Student and How Much Should They Spend? A Report Prepared with the Support of the Exxon Education Foundation and the Ford Foundation and Issued by the Carnegie Council on Policy Studies in Higher Education. Journal of Teacher Education. Volume: 32 issue: 5, page(s): 57-58.
  • Zembat, R. (1999). Okul Öncesi Eğitimde Program. Okul Öncesi Eğitimde Temel Konular. Öğretmen El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları, Ss.49-71.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İbrahim Yaşar Kazu

Mesut Yılmaz

Publication Date May 31, 2018
Submission Date March 12, 2018
Acceptance Date May 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Kazu, İ. Y., & Yılmaz, M. (2018). Ülkemizdeki Okul Öncesi Eğitimin Bazı Veriler Açısından OECD ve AB Üyesi Ülkeleri İle Karşılaştırılması. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 64-75. https://doi.org/10.33907/turkjes.404695