Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinde Matematiğe Yönelik Duyuşsal Giriş Özellikleri İle Sayı Duyusuna Yönelik Öz Yeterlikleri İncelenmesi

Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 170 - 193, 25.05.2020
https://doi.org/10.33907/turkjes.722948

Abstract

Bu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin matematiğe olan duyuşsal giriş özellikleri (ilgi, tutum, akademik öz benlik (özgüven)) ile sayı duyusuna yönelik öz yeterliklerini incelemektir. Bu çalışmada betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır (Yaman, 2014). Araştırma Kayseri ili Kocasinan ilçesine bağlı bir devlet ortaokuluna devam eden 7. ve 8. sınıf düzeyindeki 228 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Alkaş Ulusoy ve Şahiner (2017) tarafından geliştirilen 19 maddelik Sayı Duyusuna Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği ve Çalışkan ve Serçe (2016) tarafından geliştirilen 20 maddeden oluşan “Matematiğe Yönelik Duyuşsal Giriş Özellikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmadaki kız öğrenciler ve erkek öğrencilerin matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellikleri puanlarının arasında anlamlı düzeyde bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellikleri ölçeğinin Cronbach α değeri 0,95 olarak bulunmuştur. Bu değer de ölçeğinin yüksek bir iç tutarlılık seviyesine sahip olduğunu göstermektedir. Çalışmadaki kız öğrenciler ile erkek öğrencilerin sayı duyusuna yönelik öz yeterlik puanları arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığı görülmektedir. Şubeler arasında ise anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur. Yapılan güvenirlik testi sonucuna göre sayı duyusuna yönelik öz yeterlik ölçeğinden ölçeğinin Cronbach α değeri 0,714 olarak bulunmuştur. Bu değer de ölçeğin yüksek bir iç tutarlılık seviyesine sahip olduğunu göstermektedir.

References

  • Aksu, Z., Uzun, S.Ç., & Çelik, S. (2019). Görsel matematik okur-yazarlığı öz-yeterlik algısı ile üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 710-720.
  • Alkaş Ulusoy, Ç. & Şahiner, Y. (2017). Sayı duyusuna yönelik özyeterlik ölçeği’ nin geliştirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 17-32.
  • Anderson, L. W & Bourke, S. F. (2000). Assessing affective characteristics in the schools (2nd edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Aydın, E., Delice, A., & Kardeş, D. (2011).Matematik öğretmen adaylarına yönelik lineer denklem sistemleri öz-yeterlik algısı ölçeği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 158-180.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman & Company.
  • Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çev., D. A. Özçelik, 3. basım). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Bursal, M. (2017). SPSS İle Temel Veri Analizleri, Ankara: Anı yayıncılık.
  • Cantürk Günhan, B. & Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 68-76.
  • Çalışkan, M. & Serçe, H. (2016). Matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellikleri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(22), 137-160.
  • Harç, S. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin sayı duygusu kavramı açısından mevcut durumlarının analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • İlhan, M. & Öner Sünkür, M. (2012). Matematik kaygısı ile olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçiliğin matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 178-188.
  • Kayhan Altay, M. (2010).İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeylerine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kayhan Altay, M. & Umay, A. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine yönelik sayı duyusu ölçeği’nin geliştirilmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(167), 241-255.
  • Kesici, A. & Aşılıoğlu, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri ile temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavları öncesi yaşadıkları stresin matematik başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 394-414.
  • Langenfeld, T. E., & Pajares, M. F. (1993). The mathematics self-efficacy scale (MSES): refining the construct. American Educational Research Association’da sunulmuş sözlü bildiri, Atlanta.
  • Özçelik, D. A. (1998). Eğitim programları ve öğretim (4. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özgen, K., Bindak, R. (2008). Matematik okur-yazarlığı öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 517-528.
  • Pajares, F. ve Miller, M. D. (1995). Mathematics self-efficacy and mathematics performances: The need for specificity of assessment. Journal of Counseling Psychology, 42(2), 190-198.
  • Reyes, L. H. (1984). Affective variables in mathematics education. The Elementary School Journal, 84, 558-581.
  • Senemoğlu, N. (1990). Öğrenci giriş nitelikleri ile öğretme-öğrenme süreci özelliklerinin matematik dersindeki öğrenme düzeyini yordama gücü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 259-270.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.) Pearson, Boston (2013).
  • Tatlıdil, H. (2002). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz, Akademik Matbaası, Ankara.
  • Uyumaz, G., Mor-Dirlik, E., & Çokluk, Ö. (2016). Açımlayıcı faktör analizinde tekrar edilebilirlik: Kavram ve uygulama. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 659-675.
  • Yaman, H.(2014). Sınıf düzeylerine göre öğretmen adaylarının sayı duyusu performansları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 739-754.
  • Yang, D. C. (2005). Developing number sense through mathematical diary writing. APMC, 10(4), 9-14.
  • Yang, D. C. (1995). Number sense performance and strategies possessed by sixth and eighth grade students in Taiwan. Doctor of Philosophy, University of Missouri-Columbia, Dissertation Abstracts International, UMI No. AAT 9705388.
  • Yarar, S. H., Es H. ve Gürefe N. (2019). Ortaokul öğrencilerinin sayı duyusundaki başarısı ve öz yeterliği. 5th IFS and contemporary mathematics conference. 05-09, 2018, Kahramanmaraş, Turkey.
Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 170 - 193, 25.05.2020
https://doi.org/10.33907/turkjes.722948

Abstract

References

  • Aksu, Z., Uzun, S.Ç., & Çelik, S. (2019). Görsel matematik okur-yazarlığı öz-yeterlik algısı ile üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 710-720.
  • Alkaş Ulusoy, Ç. & Şahiner, Y. (2017). Sayı duyusuna yönelik özyeterlik ölçeği’ nin geliştirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 17-32.
  • Anderson, L. W & Bourke, S. F. (2000). Assessing affective characteristics in the schools (2nd edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Aydın, E., Delice, A., & Kardeş, D. (2011).Matematik öğretmen adaylarına yönelik lineer denklem sistemleri öz-yeterlik algısı ölçeği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 158-180.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman & Company.
  • Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çev., D. A. Özçelik, 3. basım). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Bursal, M. (2017). SPSS İle Temel Veri Analizleri, Ankara: Anı yayıncılık.
  • Cantürk Günhan, B. & Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 68-76.
  • Çalışkan, M. & Serçe, H. (2016). Matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellikleri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(22), 137-160.
  • Harç, S. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin sayı duygusu kavramı açısından mevcut durumlarının analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • İlhan, M. & Öner Sünkür, M. (2012). Matematik kaygısı ile olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçiliğin matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 178-188.
  • Kayhan Altay, M. (2010).İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeylerine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kayhan Altay, M. & Umay, A. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine yönelik sayı duyusu ölçeği’nin geliştirilmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(167), 241-255.
  • Kesici, A. & Aşılıoğlu, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri ile temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavları öncesi yaşadıkları stresin matematik başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 394-414.
  • Langenfeld, T. E., & Pajares, M. F. (1993). The mathematics self-efficacy scale (MSES): refining the construct. American Educational Research Association’da sunulmuş sözlü bildiri, Atlanta.
  • Özçelik, D. A. (1998). Eğitim programları ve öğretim (4. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özgen, K., Bindak, R. (2008). Matematik okur-yazarlığı öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 517-528.
  • Pajares, F. ve Miller, M. D. (1995). Mathematics self-efficacy and mathematics performances: The need for specificity of assessment. Journal of Counseling Psychology, 42(2), 190-198.
  • Reyes, L. H. (1984). Affective variables in mathematics education. The Elementary School Journal, 84, 558-581.
  • Senemoğlu, N. (1990). Öğrenci giriş nitelikleri ile öğretme-öğrenme süreci özelliklerinin matematik dersindeki öğrenme düzeyini yordama gücü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 259-270.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.) Pearson, Boston (2013).
  • Tatlıdil, H. (2002). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz, Akademik Matbaası, Ankara.
  • Uyumaz, G., Mor-Dirlik, E., & Çokluk, Ö. (2016). Açımlayıcı faktör analizinde tekrar edilebilirlik: Kavram ve uygulama. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 659-675.
  • Yaman, H.(2014). Sınıf düzeylerine göre öğretmen adaylarının sayı duyusu performansları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 739-754.
  • Yang, D. C. (2005). Developing number sense through mathematical diary writing. APMC, 10(4), 9-14.
  • Yang, D. C. (1995). Number sense performance and strategies possessed by sixth and eighth grade students in Taiwan. Doctor of Philosophy, University of Missouri-Columbia, Dissertation Abstracts International, UMI No. AAT 9705388.
  • Yarar, S. H., Es H. ve Gürefe N. (2019). Ortaokul öğrencilerinin sayı duyusundaki başarısı ve öz yeterliği. 5th IFS and contemporary mathematics conference. 05-09, 2018, Kahramanmaraş, Turkey.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Sevim Sevgi 0000-0002-6611-5543

Ayşegül Alpaslan This is me

Publication Date May 25, 2020
Submission Date April 18, 2020
Acceptance Date May 5, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Sevgi, S., & Alpaslan, A. (2020). Ortaokul Öğrencilerinde Matematiğe Yönelik Duyuşsal Giriş Özellikleri İle Sayı Duyusuna Yönelik Öz Yeterlikleri İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 170-193. https://doi.org/10.33907/turkjes.722948