Öğrencilerin Matematik Korkusunun İncelenmesi
Year 2020,
Volume: 7 Issue: 3, 1 - 26, 30.10.2020
Murat Başar
,
Midrabi Doğan
Abstract
Öğrencilerin matematik dersine ilişkin korkusunu çeşitli değişkenlere göre belirlemek amacıyla yapılan bu çalışma, nicel ve nitel verilerin birlikte kullanıldığı karma yönteme göre desenlenmiştir. Araştırmanın verileri Uşak’ta ilkokul, ortaokul ve lise kademesinde öğrenim görmekte olan 1820 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri “ Matematik Dersine İlişkin Korku Ölçeği” ile nitel verileri otuz öğrenciyle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Kız öğrenciler matematik korkusunu erkek öğrencilere göre daha fazla yaşamaktadır. Dördüncü sınıf, öğrencilerin matematik korkusunu en az yaşadığı sınıf düzeyi olarak belirlenmiştir. İlkokulda ve fen lisesinde öğrenim gören öğrenciler matematik korkusunu en az yaşamaktadır. Annelerin ve babaların eğitim düzeyi arttıkça öğrencilerin matematik korkusu azalmaktadır. Öğrenciler problemin çözümüne karar verememe, akran, kardeş ve üst sınıf matematik zorbalığı gibi nedenlerle matematik korkusu yaşadığı tespit edilmiştir. Öğretmenin sınıf yönetim becerisinin yetersiz olduğu sınıflarda öğrenciler matematik korkusunu daha fazla yaşamaktadır. Sınavlarda matematiğin aşırı önemsenmesi ve matematiğin zor olarak algılanması da matematik korkusunun nedenleri olarak belirlenmiştir.
References
- Acharya, B R. (2017). Factors affecting difficulties in learning mathematics by mathematics learners, International Journal of Elementary Education, 6(2) 8-15.
- Albayrak, M, Yazıcı, N. ve Şimşek, M. (2019). Büyük doğal sayıları okuma ve yazmada öğrencilerin yaşadığı güçlükler YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1):1419-1441.
- Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 89-107.
- Amerikan Psikiyatri Birliği.(2014). Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı, Beşinci Baskı (Dsm-5), Tanı ölçütleri başvuru elkitabı. (Çev. E. Köroğlu). Ankara: Hekimler Yayın Birliği
- Aslanargün, E. Bozkurt, S. ve Sarıoğlu, S. (2016). The impacts of socioeconomic variables on the academic success of the students, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 214-234
- Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
- Beswick, K. (2006). Changes in pre-service teachers’ attitudes and beliefs: The net impact of two mathematics education units and intervening experiences. School Science and Mathematics, 106(1), 36-47
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F.(2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık
- Byrd, P. (1982). A Descriptive Study of Mathematics Anxiety: Its Nature and Antecedents. Unpunlished Thesis PHD, Indiana University.
- Can, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, Ankara: PegemA Akademi
- Cadorna, E D., Mame, T. G. and Mame, M G. (2016). Pathological fear of students in mathematics: Gender differences, Asia Pacific Journal of Social and Behavioral Sciences 13, 1-13
- Chirume, S. (2019). How does language influence performance, fear and attitudes towards mathematics at primary school level in Zimbabwe? International Journal of Educational Studies 2 36-43
- Creswell, J.W., Plano Clark, V. and L. (2014). Karma Yöntem Araştırmaları, Çeviri Editörleri, Yüksel Dede, Selçuk Beşir Demir, Ankara: Anı
- Çalışkan, M. ve Serçe, H. (2016). Matematiğe Yönelik Duyuşsal Giriş Özellikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 7, (22) (137- 160)
- Dölek, N. (2002). İlk ve Orta Öğretim Okullarındaki Öğrenciler Arasında Zorbaca Davranışların İncelenmesi ve 'Zorbalığı Önleme Tutumu Geliştirilmesi Program ı'nın Etkisinin Araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Ernest, P. (2004). Images Of Mathematics, Values And Gender. In S. Johnston-Wilder & B. Allen (Eds.), Mathematics Education: Exploring The Culture of Learning. Routledge
- Ertem Akbaş, E. Cancan, M. ve Kılıç, E. (2019). Qualifications of an effective mathematics teacher from the perspectives of 5th to 8th grade secondary school students Universal Journal of Educational Research, 7(2), 536-549
- Fraenkel, J. R, Wallen, N. E, Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education, Eighth Edition, McGraw Hill New York
- Fried, S. and Fried, P. (1996). Bullies and Victims: Helping Your Child Survive the Schoolyard Battlefield, New York: M. Evansand Company.
- Furinghetti, F. (1993). Images of mathematics outside the community of mathematicians: Evidence and explanations. For the learning of Mathematics, 13(2), 33-38.
- Gask, M R G. and Jamali, S. (2020). How could I reduce my student anxiety about evaluating mathematics by mixed-method research?, International Journal of Schooling 2 (1) 35-44
- Gask, M R G. ve Jamali, S. (2020). How could I reduce my student anxiety about evaluating mathematics by mixed-method research? International Journal of Schooling, 2(1) 35-44.
- Gay, L. R., Mills, G. E. and Airasian, P. (2009). “Educational Research: Competencies for Analysis and Application” (9th edit), USA, Pearson
- Gonzelez, G., Maria, S. and Gustavo Martinez, S. (2020). The history of a teacher’s relief of his mathematics anxiety: the case of Diego Educational Studies in Mathematics https://doi.org/10.1007/s10649-020-09941-8
- Kuzu, O., Kuzu, Y. ve Sıvacı, S Y. (2018). Preservice teachers’ attitudes and metaphor perceptions towards mathematics Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2) 897-931
- MEGEP (2014), Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi, Http: // Www .M egep . M e b .Gov. Tr/ Mte_ Program_ Modul/Moduller_Pdf/%C3%96%C4%9frenme%20g%C3%Bc%C3%A7l%C3%Bc%C4%9f% C3% Bc.Pdf adresinden 08.04.2020 tarihinde alınmıştır.
- Metin, M. (2013). Öğrencilerin seviye belirleme sınavındaki başarısına etki eden unsurların farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
- Morkoyunlu, Z. ve Konyalıoğlu, A. C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik ders başarılarının ebeveyn desteği açısından incelenmesi, e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 16-27
- Özçakır Sümen, Ö., Çağlayan, K. T. ve Kartal, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 30(2), 69-80.
- Önder, E. ve Önder Öz, Y. (2018). Variables that predict classroom management anxiety and classroom management anxieties level of pre-service teachers. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(4), 645-664,
- Öztop, F. ve Toptaş, V. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik korkusu ve altında yatan sebepler, International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 3, 162- 173
- Pantziara, M. and Philippou, G. N. (2015). Students’ motivation in the mathematics classroom. Revealing causes and consequences. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 385-411
- Senemoğlu, N. (2005) Gelişim ve Öğrenme, Ankara: Gazi
- Sierra, G. M. and Gonzelez, M. de S. G. (2016). Undergraduate mathematics students’ emotional experiences in Linear Algebra courses. Educational Studies in Mathematic, 91(1), 87–106
- Skiba, A. E. (1990). Reviewing an old subject: Math anxiety. Mathematics Teacher, 83(3), 188-189.
- Sonia, R., Alizamar, A., Bentri, A. and Putra, F.W. (2020). Rasch analysis: Students' mathematics anxiety and symptoms. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia. 4 (1) 12-18
- Şenol A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2) 653-672.
- Tahiroğlu, M. ve Çakır, S. (2014). İlkokul 4. sınıflara yönelik Matematik Motivasyon Ölçeğinin geliştirilmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 29-48.
- TEDMEM. (2018). 2017 Eğitim Değerlendirme Raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 4. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
- Terzi, Ş. (2007). Okullarda yaşanan şiddeti önleyici bir yaklaşım: Kendini toparlama gücü. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 3(12), 73-82.
- Toptaş, V. ve Gözel, E (2019). An investigation of the metephorical perceptions of the parents on the concept of “ mathematics” International Electronic Journal of Elemantary Education, 10 (5) 621-625
- Türk Dil Kurumu (2012). Güncel Türkçe Sözlük Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
- Üstündağ Şener, N., Başar, M., Şen, B. ve Göncü, A (2015). Öğretmen görüşlerine göre öğrencilerin zorba davranışlara başvurma düzeyleri ve öğrenme ortamlarının incelenmesi Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41 Ocak Sayısı 157-173.
- Yavuz Mumcu, H. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Algılarının Resmetme Yoluyla İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(1), 371-388.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin
- Yıldız, M. ve Kaman, Ş. (2016). İlköğretim (2-6. sınıf) öğrencilerinin okuma ve yazma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 507-522.
- Zhou, S., Zhou W. and Traynor, A. (2020). Parent and teacher homework involvement and their associations withstudents' homework disaffection and mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 77, 1-10
- Zopluoğlu, C. (2013). V. uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması (TIMSS) Türkiye değerlendirmesi: Matematik, Setaanaliz, 64, 4-14
Year 2020,
Volume: 7 Issue: 3, 1 - 26, 30.10.2020
Murat Başar
,
Midrabi Doğan
References
- Acharya, B R. (2017). Factors affecting difficulties in learning mathematics by mathematics learners, International Journal of Elementary Education, 6(2) 8-15.
- Albayrak, M, Yazıcı, N. ve Şimşek, M. (2019). Büyük doğal sayıları okuma ve yazmada öğrencilerin yaşadığı güçlükler YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1):1419-1441.
- Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 89-107.
- Amerikan Psikiyatri Birliği.(2014). Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı, Beşinci Baskı (Dsm-5), Tanı ölçütleri başvuru elkitabı. (Çev. E. Köroğlu). Ankara: Hekimler Yayın Birliği
- Aslanargün, E. Bozkurt, S. ve Sarıoğlu, S. (2016). The impacts of socioeconomic variables on the academic success of the students, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 214-234
- Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
- Beswick, K. (2006). Changes in pre-service teachers’ attitudes and beliefs: The net impact of two mathematics education units and intervening experiences. School Science and Mathematics, 106(1), 36-47
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F.(2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık
- Byrd, P. (1982). A Descriptive Study of Mathematics Anxiety: Its Nature and Antecedents. Unpunlished Thesis PHD, Indiana University.
- Can, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, Ankara: PegemA Akademi
- Cadorna, E D., Mame, T. G. and Mame, M G. (2016). Pathological fear of students in mathematics: Gender differences, Asia Pacific Journal of Social and Behavioral Sciences 13, 1-13
- Chirume, S. (2019). How does language influence performance, fear and attitudes towards mathematics at primary school level in Zimbabwe? International Journal of Educational Studies 2 36-43
- Creswell, J.W., Plano Clark, V. and L. (2014). Karma Yöntem Araştırmaları, Çeviri Editörleri, Yüksel Dede, Selçuk Beşir Demir, Ankara: Anı
- Çalışkan, M. ve Serçe, H. (2016). Matematiğe Yönelik Duyuşsal Giriş Özellikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 7, (22) (137- 160)
- Dölek, N. (2002). İlk ve Orta Öğretim Okullarındaki Öğrenciler Arasında Zorbaca Davranışların İncelenmesi ve 'Zorbalığı Önleme Tutumu Geliştirilmesi Program ı'nın Etkisinin Araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Ernest, P. (2004). Images Of Mathematics, Values And Gender. In S. Johnston-Wilder & B. Allen (Eds.), Mathematics Education: Exploring The Culture of Learning. Routledge
- Ertem Akbaş, E. Cancan, M. ve Kılıç, E. (2019). Qualifications of an effective mathematics teacher from the perspectives of 5th to 8th grade secondary school students Universal Journal of Educational Research, 7(2), 536-549
- Fraenkel, J. R, Wallen, N. E, Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education, Eighth Edition, McGraw Hill New York
- Fried, S. and Fried, P. (1996). Bullies and Victims: Helping Your Child Survive the Schoolyard Battlefield, New York: M. Evansand Company.
- Furinghetti, F. (1993). Images of mathematics outside the community of mathematicians: Evidence and explanations. For the learning of Mathematics, 13(2), 33-38.
- Gask, M R G. and Jamali, S. (2020). How could I reduce my student anxiety about evaluating mathematics by mixed-method research?, International Journal of Schooling 2 (1) 35-44
- Gask, M R G. ve Jamali, S. (2020). How could I reduce my student anxiety about evaluating mathematics by mixed-method research? International Journal of Schooling, 2(1) 35-44.
- Gay, L. R., Mills, G. E. and Airasian, P. (2009). “Educational Research: Competencies for Analysis and Application” (9th edit), USA, Pearson
- Gonzelez, G., Maria, S. and Gustavo Martinez, S. (2020). The history of a teacher’s relief of his mathematics anxiety: the case of Diego Educational Studies in Mathematics https://doi.org/10.1007/s10649-020-09941-8
- Kuzu, O., Kuzu, Y. ve Sıvacı, S Y. (2018). Preservice teachers’ attitudes and metaphor perceptions towards mathematics Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2) 897-931
- MEGEP (2014), Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi, Http: // Www .M egep . M e b .Gov. Tr/ Mte_ Program_ Modul/Moduller_Pdf/%C3%96%C4%9frenme%20g%C3%Bc%C3%A7l%C3%Bc%C4%9f% C3% Bc.Pdf adresinden 08.04.2020 tarihinde alınmıştır.
- Metin, M. (2013). Öğrencilerin seviye belirleme sınavındaki başarısına etki eden unsurların farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
- Morkoyunlu, Z. ve Konyalıoğlu, A. C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik ders başarılarının ebeveyn desteği açısından incelenmesi, e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 16-27
- Özçakır Sümen, Ö., Çağlayan, K. T. ve Kartal, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 30(2), 69-80.
- Önder, E. ve Önder Öz, Y. (2018). Variables that predict classroom management anxiety and classroom management anxieties level of pre-service teachers. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(4), 645-664,
- Öztop, F. ve Toptaş, V. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik korkusu ve altında yatan sebepler, International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 3, 162- 173
- Pantziara, M. and Philippou, G. N. (2015). Students’ motivation in the mathematics classroom. Revealing causes and consequences. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 385-411
- Senemoğlu, N. (2005) Gelişim ve Öğrenme, Ankara: Gazi
- Sierra, G. M. and Gonzelez, M. de S. G. (2016). Undergraduate mathematics students’ emotional experiences in Linear Algebra courses. Educational Studies in Mathematic, 91(1), 87–106
- Skiba, A. E. (1990). Reviewing an old subject: Math anxiety. Mathematics Teacher, 83(3), 188-189.
- Sonia, R., Alizamar, A., Bentri, A. and Putra, F.W. (2020). Rasch analysis: Students' mathematics anxiety and symptoms. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia. 4 (1) 12-18
- Şenol A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2) 653-672.
- Tahiroğlu, M. ve Çakır, S. (2014). İlkokul 4. sınıflara yönelik Matematik Motivasyon Ölçeğinin geliştirilmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 29-48.
- TEDMEM. (2018). 2017 Eğitim Değerlendirme Raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 4. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
- Terzi, Ş. (2007). Okullarda yaşanan şiddeti önleyici bir yaklaşım: Kendini toparlama gücü. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 3(12), 73-82.
- Toptaş, V. ve Gözel, E (2019). An investigation of the metephorical perceptions of the parents on the concept of “ mathematics” International Electronic Journal of Elemantary Education, 10 (5) 621-625
- Türk Dil Kurumu (2012). Güncel Türkçe Sözlük Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
- Üstündağ Şener, N., Başar, M., Şen, B. ve Göncü, A (2015). Öğretmen görüşlerine göre öğrencilerin zorba davranışlara başvurma düzeyleri ve öğrenme ortamlarının incelenmesi Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41 Ocak Sayısı 157-173.
- Yavuz Mumcu, H. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Algılarının Resmetme Yoluyla İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(1), 371-388.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin
- Yıldız, M. ve Kaman, Ş. (2016). İlköğretim (2-6. sınıf) öğrencilerinin okuma ve yazma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 507-522.
- Zhou, S., Zhou W. and Traynor, A. (2020). Parent and teacher homework involvement and their associations withstudents' homework disaffection and mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 77, 1-10
- Zopluoğlu, C. (2013). V. uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması (TIMSS) Türkiye değerlendirmesi: Matematik, Setaanaliz, 64, 4-14