Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancılara Türkçe Dil Bilgisinin Öğretiminde “Özel Metin” Kullanımı ve Bu Metinlerin Öğrenci Başarısına Etkisi

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 291 - 318, 09.05.2021

Abstract

Dil bilgisi öğretimi, Türkçenin yabancılara öğretiminde dört temel becerinin (dinleme, konuşma, okuma ve yazma) yanında yer alan önemli becerilerdendir. Türk eğitim sisteminin 2005-2006 eğitim öğretim döneminden itibaren ülke düzeyindeki bütün ilköğretim okullarında uygulanmaya koyduğu yapılandırmacı yaklaşıma göre dil bilgisi öğretimi başlı başına bir amaç değildir. Dil bilgisi bir şeyi anlamak ve bu anlamı aktarmak için kullanılmalıdır. Anlamın oluştuğu ve gün yüzüne çıktığı yer ise metinlerdir. Bu bağlamda 21. yüzyılda Türkçenin yabancı dil olarak yaygın bir şekilde öğretiminin artmasıyla birlikte ortaya “hedefe yönelik, öğretimi hızlandırıcı özel metin ihtiyacı” ortaya çıkmaktadır. Yapılan bu araştırma, “karma gömülü deneysel” bir çalışmadır. Bu yöntemde nicel ve nitel veriler bir arada kullanılmıştır. Nicel ve nitel veriler ayrı ayrı elde edilip çalışmanın sonunda ilişkilendirilmiştir. Araştırmanın nicel verileri SPSS-15,0 (Statistical Package for the Social Sciences) programına göre analiz edilmiştir. Nitel verileri ise içerik analizine göre çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Nitel verileri elde etmek için hazırlanan formlar uzmanlar tarafından incelenmiştir. Daha sonra bu formların pilot uygulamaları yapılmıştır.

References

  • AODÇ (2013). Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi, s. 146., telc GmbH, Frankfurt/Main, Almanya
  • Avcı, Y. (2012). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil-düşünce analizi teorisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(9), 1-15.
  • Avcı, Y. (2013). Türkçede cümle öğretiminde ortaya çıkan sorunlar. Türk Dünyası Araştırmalar Vakfı 11. Uluslar arası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi içinde (s. 701-708). Kırgızistan / Calalabat.
  • Avcı, Y. ve Küçük, S. (2017). Türk dili öğretimi sorunları. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 981- 989
  • Aydoğan, İ., Helvacı, M.A. (2011). Kuram ve uygulamada eğitim bilimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • B. Merrıam, S. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi. Türkiyat Araştırmaları Dergisi
  • Biçer, N. (2017). Türkçenin öğretimi tarihi. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Byram, M. (2008). From Foreign Language Education to Education for Intercultural Citizenship. University of Durham, UK and Alison Phipps, University of Glasgow, UK.
  • Calp,M. (2010). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Chomsky, N. (2014). Dilin mimarisi (Çev. İ.K. Bayırlı). İstanbul: Boğoziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Coşkun, E. (2007). Türkçe öğretiminde metin bilgisi. A. Kırkkılıç, H. Akyol (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi. (s. 233-276). Ankara: Pegem Akademi
  • Demirel, Ö. (2012). Yabancı dil öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Dewey, J. (2015). Okul ve toplum (Çev. H. A. Başman). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi (Uygulamalı Bir Yaklaşım). Ankara: ANI Yayıncılık.
  • Duman, A. (2003). Türk soylulara Türkiye Türkçesi öğretiminde metin seçimi. TÜBAR XIII-/2003-Bahar. (ss.151-154)
  • Durmuş, M. (2013). Yabancılara Türkçe öğretimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Freire, P., Macedo, D. (1998). Okuryazarlık-sözcükleri ve dünyayı okuma (Çev. S. Ayhan). Ankara: İMGE Kitabevi.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (Çev. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayınları.
  • Gök, B. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde metin seçimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Güler, A., B.Halıcıoğlu, M. Ve Taşğın, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi kuram ve uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Günay, D. (2013). Metin bilgisi. İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Günday, R. (2015). Yabancı dil öğretiminde yaklaşımlar, yöntemler, teknikler ve multimedya araç ve materyalleri. Ankara: Favori Yayınları.
  • Güneş, F.(2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi
  • Güzel, A., Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Akçağ
  • M. Felder, R. (1995). North Carolina State University Eunice R. Henriques Universidade Estadual de Sao Paulo. Foreign Language Annals, 28, No. 1, pp. 21–31.
  • Motteram, G. (2013). Innovations in learning technologies for English language teaching. British Council 2013 Brand and Design/C607 10 Spring Gardens London SW1A 2BN, UK
  • Seferoğlu, S. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Akedemi.
  • Sever. S. (2000). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sidekli, S. (2014). Metin öğretimi. Muammer Yılmaz (Ed.), Yeni gelişmeler ışığında Türkçe öğretimi (s. 167). Ankara: Pegem Akademi
  • Şengül, M. (2012). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal kullanımı. A. Kılınç ve A. Şahin (Ed.). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, P. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma metinleri ve yardımcı okuma kitapları üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Temizkan, M. (2014). Metin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları. Murat Özbay (Ed.), Türkçe eğitimi açısından dil bilgisi öğretimi (s.129). Ankara: Pegem Akademi
  • Thi Thom Thom, N. (2008). Using literary texts in language teaching. VNU Journal of Science, Foreign Languages 24 / 120-126
  • Unger, H., Kubek, M. (2011). Special-purpose Text Clustering. 2Faculty of Mathematics and Computer Science, FernUniversität in Hagen. Germany
  • W. Cresweel, J. ve L. Plano Clark, V. (2014). Karma yöntem araştırmaları (Çev. Y. Dede ve S. Beşir Demir). Ankara: Anı Yayınları.
  • Yaman, H. (2011). İlköğretim 6.,7. Ve 8. sınıflar için yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yanpar, T. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimsek,H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: 2011
  • Yıldızlar, M. (2012). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Konya: Çizgi Kitapevi.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 291 - 318, 09.05.2021

Abstract

References

  • AODÇ (2013). Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi, s. 146., telc GmbH, Frankfurt/Main, Almanya
  • Avcı, Y. (2012). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil-düşünce analizi teorisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(9), 1-15.
  • Avcı, Y. (2013). Türkçede cümle öğretiminde ortaya çıkan sorunlar. Türk Dünyası Araştırmalar Vakfı 11. Uluslar arası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi içinde (s. 701-708). Kırgızistan / Calalabat.
  • Avcı, Y. ve Küçük, S. (2017). Türk dili öğretimi sorunları. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 981- 989
  • Aydoğan, İ., Helvacı, M.A. (2011). Kuram ve uygulamada eğitim bilimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • B. Merrıam, S. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi. Türkiyat Araştırmaları Dergisi
  • Biçer, N. (2017). Türkçenin öğretimi tarihi. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Byram, M. (2008). From Foreign Language Education to Education for Intercultural Citizenship. University of Durham, UK and Alison Phipps, University of Glasgow, UK.
  • Calp,M. (2010). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Chomsky, N. (2014). Dilin mimarisi (Çev. İ.K. Bayırlı). İstanbul: Boğoziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Coşkun, E. (2007). Türkçe öğretiminde metin bilgisi. A. Kırkkılıç, H. Akyol (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi. (s. 233-276). Ankara: Pegem Akademi
  • Demirel, Ö. (2012). Yabancı dil öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Dewey, J. (2015). Okul ve toplum (Çev. H. A. Başman). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi (Uygulamalı Bir Yaklaşım). Ankara: ANI Yayıncılık.
  • Duman, A. (2003). Türk soylulara Türkiye Türkçesi öğretiminde metin seçimi. TÜBAR XIII-/2003-Bahar. (ss.151-154)
  • Durmuş, M. (2013). Yabancılara Türkçe öğretimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Freire, P., Macedo, D. (1998). Okuryazarlık-sözcükleri ve dünyayı okuma (Çev. S. Ayhan). Ankara: İMGE Kitabevi.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (Çev. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayınları.
  • Gök, B. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde metin seçimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Güler, A., B.Halıcıoğlu, M. Ve Taşğın, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi kuram ve uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Günay, D. (2013). Metin bilgisi. İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Günday, R. (2015). Yabancı dil öğretiminde yaklaşımlar, yöntemler, teknikler ve multimedya araç ve materyalleri. Ankara: Favori Yayınları.
  • Güneş, F.(2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi
  • Güzel, A., Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Akçağ
  • M. Felder, R. (1995). North Carolina State University Eunice R. Henriques Universidade Estadual de Sao Paulo. Foreign Language Annals, 28, No. 1, pp. 21–31.
  • Motteram, G. (2013). Innovations in learning technologies for English language teaching. British Council 2013 Brand and Design/C607 10 Spring Gardens London SW1A 2BN, UK
  • Seferoğlu, S. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Akedemi.
  • Sever. S. (2000). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sidekli, S. (2014). Metin öğretimi. Muammer Yılmaz (Ed.), Yeni gelişmeler ışığında Türkçe öğretimi (s. 167). Ankara: Pegem Akademi
  • Şengül, M. (2012). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal kullanımı. A. Kılınç ve A. Şahin (Ed.). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, P. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma metinleri ve yardımcı okuma kitapları üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Temizkan, M. (2014). Metin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları. Murat Özbay (Ed.), Türkçe eğitimi açısından dil bilgisi öğretimi (s.129). Ankara: Pegem Akademi
  • Thi Thom Thom, N. (2008). Using literary texts in language teaching. VNU Journal of Science, Foreign Languages 24 / 120-126
  • Unger, H., Kubek, M. (2011). Special-purpose Text Clustering. 2Faculty of Mathematics and Computer Science, FernUniversität in Hagen. Germany
  • W. Cresweel, J. ve L. Plano Clark, V. (2014). Karma yöntem araştırmaları (Çev. Y. Dede ve S. Beşir Demir). Ankara: Anı Yayınları.
  • Yaman, H. (2011). İlköğretim 6.,7. Ve 8. sınıflar için yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yanpar, T. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimsek,H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: 2011
  • Yıldızlar, M. (2012). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Konya: Çizgi Kitapevi.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Yahya Taşkaya

Publication Date May 9, 2021
Submission Date January 15, 2021
Acceptance Date April 14, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Taşkaya, Y. (2021). Yabancılara Türkçe Dil Bilgisinin Öğretiminde “Özel Metin” Kullanımı ve Bu Metinlerin Öğrenci Başarısına Etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 8(2), 291-318.