Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenlerinin Biyoloji Öğretiminde Karşılaştıkları Güçlükler

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 241 - 290, 09.05.2021

Abstract

Bu araştırmada ortaöğretim kurumlarında görev yapan biyoloji öğretmenlerinin biyoloji öğretimi sırasında karşılaştıkları güçlükleri belirlemek ve çözüm önerileri sunmak amaçlanmaktadır. Bu nedenle araştırmanın problem durumunu “biyoloji öğretmenlerinin biyoloji öğretimi sırasında yaşadığı güçlükler” oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilimsel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017/2018 eğitim-öğretim yılında Antalya ilinde fen, anadolu ve meslek liselerinde görev yapan 34 biyoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veriler 7 boyut ve 18 alt boyuttan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular program değişikliklerinde öğretmen görüşlerinin dikkate alınmadığı, ölçme ve değerlendirme konularında öğretmenlerin hizmet içi eğitime ihtiyaç duydukları, okulların laboratuvar araç-gereç, malzeme ve teknolojik altyapı eksikliklerinin bulunduğu, öğrencilerin bilimsel araştırma ve öğrenme kültürlerinin yeterince gelişmediği, ders kitaplarının bilimsel açıdan bazı eksikliklerinin bulunduğu, Milli Eğitim Bakanlığının düzenlediği hizmet içi eğitimlerin yetersiz olduğu ve velilerinin bilinçlendirilmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Bunun için atılacak en önemli adım eğitim sistemi yapılandırılırken öğretmenlerin bu sürece aktif olarak katılımlarının sağlanmasıdır.

References

  • Adıgüzel, A. (2009). Yenilenen İlköğretim Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 77-94.
  • Akaygün, S., Elmas, R.., Kara, H., Karataş, F. Ö. & Yıldırım, G. (2016). Fen Lisesi Kimya Öğretmenlerinden Bir Yansıtma: Güncellenen Kimya Öğretim Programı ile İlgili Görüşler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 737-770.
  • Akbaba Altun, S. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısızlıklarına İlişkin Veli, Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Akçay, S. (2014). The Consistency among Curriculum, Textbooks and Placement Tests in Terms of Elementary Biology Education in Turkey. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4 (2), 01-24. doi:10.14527/pegegog.2014.007
  • Akdeniz, A. R. & Paliç, G. (2012). Yeni Fizik Öğretim Programına Ve Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Milli Eğitim, 196, 290-307.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. & Seferoğlu, S. S.(2012). Bir teknoloji politikası olarak fatih projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim 2012, Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Akıncı, B., Uzun, N. & Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215. doi:10.14687/ijhs.v12i1.3188
  • Akyıl, S. & Efe, R. (2017). Examining Biology Teachers’ Perspectives about School Laboratory Facilities According to Different Variables. Journal of Computer and Education Research, 5(10), 335-359.
  • Altunoğlu, B. D. & Atav, E. (2005). Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Aslan Efe, H., Efe, R. & Yücel, S. (2012). Ortaöğretim Biyoloji Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 1 – 20.
  • Aslan Efe, H. & Efe, R. (2018). 9. Sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne Göre Karşılaştırılması: 2013, 2017 ve 2018 Yılları. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 7(3), 1-10.
  • Atik, A. D. (2015). Ortaöğretim 9. ve 10. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programının farklı değişkenler açısından öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı. Gazi Üniversitesi.
  • Atlı, K. (2019). Biyoloji dersi öğretim programının 21. Yüzyıl becerilerinden yaratıcılık becerisi açısından değerlendirilmesi. Anadolu Öğretmen Dergisi, 3(1), 85-104. doi:10.35346/aod.554154
  • Aydın, A. (2010). Kimya I Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 207-224.
  • Aydın Günbatar, S. (2019). Fenomenolojik araştırma (olgu bilim) yöntemi. H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Ed.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (s. 293-316). Ankara: Pegem.
  • Aydın, S. & Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Ankara Örneği. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.
  • Ayvacı, H. Ş. & Devecioğlu, Y. (2013). 10. Sınıf Fizik Ders Kitabı ve Kitaptaki Etkinliklerin Uygulanabilirliği Hakkında Öğretmen Değerlendirmeleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 418-450.
  • Ayyıldız, Z. (2010). Yeni Lise Biyoloji Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Azar, A. ve Karaali, S. (2004). Fizik öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim ihtiyaçları. Milli Eğitim Dergisi, 162. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/162/azar-karaali.htm/ Web adresinden 20 Ekim 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Balbağ, M. Z., Leblebicier, K., Karaer, G., Sarıkahya, E., & Erkan, Ö. (2016). Türkiye’de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (3).12-23.
  • Balbağ, M. Z. & Karaer, G. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 28-46. doi:10.24315/trkefd.364015
  • Bayat, S. ve Şentürk, Ş. (2015). Fizik, Kimya, Biyoloji Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Tekniklerine İlişkin Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 118-135.
  • Bayraktar Çiftçi, Z., Akgün, L. & Deniz, D. (2013). Dokuzuncu Sınıf Matematik Öğretim Programı İle İlgili Uygulamada Karşılaşılan Sorunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Çözüm Önerileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1), 1-21.
  • Benzer, E. & Demir, S. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mikroskop Kullanım Bilgilerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3): 1-21.
  • Büyükbayraktar Ersoy, F. N., Karamustafaoğlu, O. & Özdoğan, T. (2018). Araştırmacı-Sorgulayıcı Fizik Öğretim Programının Uygulanmasında Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 1-20.
  • Büyüktokatlı, N. & Bayraktar, Ş. (2014). Fen Eğitiminde Alternatif Ölçme Değerlendirme Uygulamaları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 2014, 103-126.
  • Canlı, S., Demirtaş H. & Özer N. (2015). Okul yöneticilerinin değişime yönelik eğilimleri. İlköğretim Online, 14(2), 634-646, 2015. doi:10.17051/io.2015.88636.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualítative, quantitative. and mixed methods approaches, 3rd Ed., USA: Sage.
  • Çetin, Y. & Başbay, M. (2015). Öğretmen ve Öğrenci Gözüyle On İkinci Sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programı. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 115-130.
  • Çevik, M. & Atıcı, T. (2015). Mevcut Biyoloji Dersi Öğretim Programının Mesleki ve Teknik Liselerde Görevli Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi ve Yeni Bir Taslak Program Önerisi: Fotosentez Konusu Örneği. GEFAD/GUJGEF 35(3), 423-441.
  • Çınar, D. & İlik, A. (2013). İlköğretim Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Üst Düzey Düşünme Becerilerine Etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 21-34. doi:10.12973/jesr.2013.322a
  • Çimer, A. (2012). What makes biology learning difficult and effective: Students’ views. Educational Research and Reviews, 7(3), 61-71.
  • Dağlı, A. & Han, B. (2017). Öğretmen Görüşlerine Göre Diyarbakır İli Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12), 108-124.
  • Daymon, C. & Holloway, I. (2003). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. London: Routledge.
  • DeBoer, E.G. (2011).The Globalization of Science Education. Journal of Research in Science Teaching. 48(6), 567-591.
  • Dello-Iacovo, B. (2008). Curriculum reform and ‘Quality Education in China: an overview. International Journal of Educational Development, 29, 241-249.
  • Demir, S. & Demir, A. (2012). Türkiye’de Yeni Lise Öğretim Programları: Sorunlar Beklentiler ve Öneriler. İlköğretim Online, 11(1), 35-50.
  • Demircioğlu, G., Aslan, A., & Yadigaroğlu, M. (2015).Yenilenen kimya dersi öğretim programının öğretmen görüşleri ile destekli analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 135-146.
  • Derman, İ. (2019). Fen Bilimleri Dersinin Yaşamla İlişkilendirilme Düzeyi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dinçer, S., Şenkal, O. & Sezgin, M. E. (2012). Fatih Projesi kapsamında öğretmen, öğrenci ve veli koordinasyonu ve bilgisayar okuryazarlık düzeyleri. Akademik Bilişim 2013, Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Doğan, Y. (2010). Fen Ve Teknoloji Dersi Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.
  • Ensari, S. & Kete, R. (2010). Lise 1. Sınıf Biyoloji Derslerinde Ders Materyali Kullanımına Ait Öğrenci Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1(1), 131-146.
  • Erol, N. (2010). Mesleki Ortaöğretimde Yeni Müfredat Doğrultusunda Öğretmenlerin Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eski, N., Özben, D. I. & Günbayı, İ. (2019). BİMER ve CİMER ’e Gelen Şikayetler ile İlgili Maarif Müfettişlerinin, İlçe Milli Eğitim Müdürlerinin ve Şube Müdürlerinin Görüşleri: Bir Durum Çalışması. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-182.
  • Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). New York, NY: Teachers College Press.
  • Geçer, A. & Özel, R. (2012). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Öğrenme-Öğretme Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1-26.
  • Gülay, A., & Altun, A.T. (2017). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin yeterlik algılarının ve karşılaştıkları sorunların belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, doi:10.14582/DUZGEF.1837.
  • Gündüz, E., Yılmaz, M., Çimen, O. ve Karakaya, F. (2019). 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabındaki Konuların Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (3), 999-1015. doi:10.17240/aibuefd.2019.19.49440-559869
  • Günel, M., Kabataş-Memiş, E., Yeşildağ, F., Biber, B, Okçu, B. & Şahin, A. (2010). Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) Yaklaşımının Üniversite Seviyesinde Fizik Laboratuvarlarında Kullanımın Akademik Başarıya Etkisi. IX. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, 23-25 Eylül, İzmir.
  • Güneş, İ & Günbayı, İ. (2017). Bimer, Alo 147, Cimer Gibi Kurumlara Yapılan Şikâyetlerin Okul Yönetimine Etkisine İlişkin Yönetici Görüşleri: Bir Durum Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1-10.
  • Güneş, H. & Karaşah, Ş. (2016). Geçmişten Günümüze Fen Eğitiminin Önemi ve Fen Eğitiminde Son Yıllarda Yapılan Çalışmalar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 122-136.
  • Handal, B. & Herrington, A. (2003). Mathematics teachers' beliefs and curriculum reform. Mathematics Education Research Journal, 15(1), 59-69.
  • Horasan, Y. (2012). İzmir İlinde Görev Yapan Biyoloji Öğretmenlerinin Yeni Biyoloji Programı Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • İncikabı, L. (2011). The coherence of the curriculum, textbooks and placement examinations in geometry education: How reform in Turkey brings balance to the classroom. Education as Change, 15(2), 239-255. doi:10.1080/16823206.2011.619144.
  • Kabapınar, F. (2007). Öğrencilerin kimyasal bağ konusundaki kavram yanılgılarına ilişkin literatüre bir bakış I: Moleküliçi bağlar. Millî Eğitim Dergisi, 176, 18-35. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/176.pdf Web adresinden 09 Ocak 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaptan, K. & Timurlenk, O. (2012). Challenges for Science Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences 51, 763-771.
  • Karacaoğlu, Y. & Acar, Y. (2014). Yenilenen Programların Uygulanmasında Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Temel Yönelimler. Kastamonu Eğitim Dergisi: 17(1), 87-102.
  • Karataş, K. & Çakan, S. (2018). Öğretmenlerin Bakış Açısıyla Eğitim – Öğretim Sorunları: Bismil İlçesi Örneği. İlköğretim Online, 17(2), 834-847.
  • Kaya Şengören, S., Dönmez, İ, Çınar, G. & Kavcar, N. (2012). Fizik Öğretmenlerinin 11. Sınıf Fizik Kitabına İlişkin Görüşleri: İzmir İli Örneği. X. UFBMEK sözlü bildirisi. 27-30 Haziran 2012, Niğde Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Kete, R. & Acar, N. (2007). Lise 2 Biyoloji Ders Kitapları Üzerine Öğrenci Tutumlarının Analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 221-230.
  • Kılıç Koçak, P. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Bilişim Ağı’nda Bulunan Biyoloji Dersi Elektronik İçeriklerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırındı, T. & Ulu, M. (2017). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 3(3), 55-71.
  • Koçakoğlu, M. (2016). The Evaluation of High School Biology Curriculum. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 10(2), 65-91. doi:10.17522/balikesirnef.276943
  • Korkmaz, H. & Konukaldı, I. (2015). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde disiplinlerarası tematik öğretim yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünleri üzerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 1-22.
  • Kuş, Z. & Çelikkaya, T. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretimi İçin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Beklentileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi: 7(2), 69-91.
  • Küçüköner, Y. (2011). 2005 Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar ve Öğretmen Gözüyle Çözüm Önerileri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 11-37.
  • Moluayonge, G. E. & Park, I. (2017). Effect of Challenges with Class Size, Classroom Management and Availability of Instructional Resources on Science Teachers’ Teaching Practices in Secondary Schools. Journal. Science. Education, 41(1), 135-151.
  • Marulcu, İ. & Doğan, M. (2010). Ortaöğretim Fizik Ders Kitaplarına ve Müfredatlarına Afyonkarahisar’daki Öğretmen ve Öğrencilerin Bakışı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(2), 193-209.
  • Mete, P. (2018). 9. Sınıf Fizik-Kimya-Biyoloji Öğretmenlerinin Fen Eğitimi Ders Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlara Yönelik Bir Durum Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 12(2), 673-697. doi: 10.17522/balikesirnef.506514.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. New York: Sage.
  • Nakiboğlu, C. (2009). Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin Ortaöğretim Kimya Ders Kitaplarını Kullanımlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(19), 91-101.
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21, 509–523.
  • Ornstein, A. C. & Hunkin, F. P. (2014). Eğitim Programı: Temeller, ilkeler ve sorunlar. (Çev. Ed. Asım Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Önel, A. & Derya Daşçı, A. (2019). ‘Hayatın Başlangıcı Ve Evrim’ Ünitesinin Ortaöğretim Biyoloji Programından Çıkarılmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri: Odak Grup Görüşmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1195-1214. doi:10.17755/esosder.497232
  • Önen, F., Erdem, A., Uzal, G. & Gürdal, A. (2011). Öğretmenlerin Yapılandırmacı Programının Uygulanabilirliğine ve Alanla İlgili Kitapların Yeterliliğine İlişkin Görüşleri: Tekirdağ Örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 5(2), 115-137.
  • Özay Köse, E. (2016). Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımı ve Biyoloji Öğretmenliği Programlarının İncelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13-2(25), 17-26.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Fen Okuryazarlığının Durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
  • Özenoğlu Kiremit, H. (2013). Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenlerinin 2007-Biyoloji Ders Programının Öğrenme-Öğretme Süreci İle İlgili Görüşlerinin Biyoloji Öğretmeni Özel Alan Yeterlilikleri İle İlişkisi (Aydın İli Örneği). Buca Eğitim Fakültesi Dergisi: 36, 76-108.
  • Özkan, A. & Deniz, D. (2014). Orta Öğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin FATİH Projesi’ne İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 5(1), 161-175.
  • Öztürk Akar, E. (2007). Biyoloji Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim İhtiyaçları ve Gözlemlenen Bölgesel Farklılıklar. Eğitim ve Bilim, 32(143), 68-79.
  • Öztürk Akar, E. (2014). Türk Biyoloji Öğretmenlerinin Eğitim Programı Uygulamasında Yaşadıkları Kısıtlılıklarla İlgili Algıları. Eğitim ve Bilim: 39(174), 388-401. doi:10.15390/EB.2014.3092
  • Pehlivan, H. & Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Benlik Tasarımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 225-235.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Said, Z. (2016). Science education reform in Qatar: Progress and challenges. Eurasia Journal of Mathematics, Science ve Technology Education, 12(8), 2253-2265.
  • Seçken, N. & Kunduz, N. (2013). 9. Sınıf kimya dersi öğretim programlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), 344-358.
  • Sönmez, S. (2018). Türkiye’de Ortaöğretimde Biyoloji Öğretiminde Yapılan Ders İçerikleri Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(69), 128-144.
  • Stoffels, N. T. (2005). “Sir, on what page is the answer?” Exploring teacher decision-making during complex curriculum change, with specific reference to the use of learner support material. International Journal of Educational Development, 25, 531-546.
  • Şen, A. Z. & Nakiboğlu, C. (2014). 9. Sınıf Kimya, Fizik, Biyoloji Ders Kitaplarının Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Karşılaştırılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(4), 63-80. doi: 10.12973/tused.10127a
  • Şenaras, B. ve Çetin Ş., (2018). “Okul Müdürleri ile Öğretmenlerin Algılarına Göre İlk ve Ortaokullarda Veli Baskısı: Nitel Bir Araştırma”. Milli Eğitim Dergisi, 220. 158-175.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki Eğitim Teknolojisi Araştırmalarında Güncel Eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 439-458.
  • Şimşek, H. Hırça, N. & Çoskun, S. (2012). İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Tekniklerini Tercih ve Uygulama Düzeyleri: Şanlıurfa İli Örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249 – 268.
  • Tan, Ş. (2015). Uygulamalı Temel İstatistik-1. Ankara: Pegem.
  • Taşçı, G., Yaman, M. ve Soran, H. (2010). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Yeni Teknolojileri Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 267-278.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). İlköğretim Müfredatındaki Fen Ve Dil Temelli Derslerin Disiplinlerarası Yaklaşımla İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 217-232.
  • Telli, S., Brok, P., Tekkaya, C. & Çakıroğlu, J. (2009). Turkish students’ perceptions of their biology learning environments: The Effects of Gender and Grade Level. Asian J. Educ. Res. Syn., 1(1): 110-124
  • Temel, H. Dündar, S. Şenol, A. (2015). Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Dersinde Matematikten Kaynaklanan Güçlükleri Giderme Yolları ve Fen-Matematik Entegrasyonunun Önemi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi GEFAD / GUJGEF, 35(1), 153-176.
  • Unayağyol, S. (2009). Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaştığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ünsal, S., Çetin, A., Korkmaz, F. & Aydemir, M. (2019). Öğretim Programlarında Değişim: Öğretmen Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(1), 2019, 623-661. doi:10.14812/cufej.479002
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi: 45, 109-127.
  • Yeşiloğlu, Ö., Karaca, S. & Şimşek, Ö. (2017). Akran Öğretimi Yönteminin Ortaokul Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersindeki Başarısına Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(41), 309-320.
  • Yeşilyurt, S. ve Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen ve Öğrenci Beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi: 16(1), 145-162.
  • Yeşilyurt, E. (2012). Fen Ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Ölçme Değerlendirme Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1183-1205.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği arttırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 8. Baskı, Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, M., Gündüz, E., Üçüncü, G., Karakaya, F. & Çimen, O. (2018). Sekizinci Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabındaki Biyoloji Konularının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi, Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Yılmaz, K.& Tepebaş, F. (2011). İlköğretim Düzeyinde Sosyal Bilgiler Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Mesleğine Yeni Başlayan Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157- 177.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 241 - 290, 09.05.2021

Abstract

References

  • Adıgüzel, A. (2009). Yenilenen İlköğretim Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 77-94.
  • Akaygün, S., Elmas, R.., Kara, H., Karataş, F. Ö. & Yıldırım, G. (2016). Fen Lisesi Kimya Öğretmenlerinden Bir Yansıtma: Güncellenen Kimya Öğretim Programı ile İlgili Görüşler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 737-770.
  • Akbaba Altun, S. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısızlıklarına İlişkin Veli, Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Akçay, S. (2014). The Consistency among Curriculum, Textbooks and Placement Tests in Terms of Elementary Biology Education in Turkey. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4 (2), 01-24. doi:10.14527/pegegog.2014.007
  • Akdeniz, A. R. & Paliç, G. (2012). Yeni Fizik Öğretim Programına Ve Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Milli Eğitim, 196, 290-307.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. & Seferoğlu, S. S.(2012). Bir teknoloji politikası olarak fatih projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim 2012, Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Akıncı, B., Uzun, N. & Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215. doi:10.14687/ijhs.v12i1.3188
  • Akyıl, S. & Efe, R. (2017). Examining Biology Teachers’ Perspectives about School Laboratory Facilities According to Different Variables. Journal of Computer and Education Research, 5(10), 335-359.
  • Altunoğlu, B. D. & Atav, E. (2005). Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Aslan Efe, H., Efe, R. & Yücel, S. (2012). Ortaöğretim Biyoloji Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 1 – 20.
  • Aslan Efe, H. & Efe, R. (2018). 9. Sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne Göre Karşılaştırılması: 2013, 2017 ve 2018 Yılları. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 7(3), 1-10.
  • Atik, A. D. (2015). Ortaöğretim 9. ve 10. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programının farklı değişkenler açısından öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı. Gazi Üniversitesi.
  • Atlı, K. (2019). Biyoloji dersi öğretim programının 21. Yüzyıl becerilerinden yaratıcılık becerisi açısından değerlendirilmesi. Anadolu Öğretmen Dergisi, 3(1), 85-104. doi:10.35346/aod.554154
  • Aydın, A. (2010). Kimya I Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 207-224.
  • Aydın Günbatar, S. (2019). Fenomenolojik araştırma (olgu bilim) yöntemi. H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Ed.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (s. 293-316). Ankara: Pegem.
  • Aydın, S. & Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Ankara Örneği. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.
  • Ayvacı, H. Ş. & Devecioğlu, Y. (2013). 10. Sınıf Fizik Ders Kitabı ve Kitaptaki Etkinliklerin Uygulanabilirliği Hakkında Öğretmen Değerlendirmeleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 418-450.
  • Ayyıldız, Z. (2010). Yeni Lise Biyoloji Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Azar, A. ve Karaali, S. (2004). Fizik öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim ihtiyaçları. Milli Eğitim Dergisi, 162. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/162/azar-karaali.htm/ Web adresinden 20 Ekim 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Balbağ, M. Z., Leblebicier, K., Karaer, G., Sarıkahya, E., & Erkan, Ö. (2016). Türkiye’de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (3).12-23.
  • Balbağ, M. Z. & Karaer, G. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 28-46. doi:10.24315/trkefd.364015
  • Bayat, S. ve Şentürk, Ş. (2015). Fizik, Kimya, Biyoloji Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Tekniklerine İlişkin Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 118-135.
  • Bayraktar Çiftçi, Z., Akgün, L. & Deniz, D. (2013). Dokuzuncu Sınıf Matematik Öğretim Programı İle İlgili Uygulamada Karşılaşılan Sorunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Çözüm Önerileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1), 1-21.
  • Benzer, E. & Demir, S. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mikroskop Kullanım Bilgilerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3): 1-21.
  • Büyükbayraktar Ersoy, F. N., Karamustafaoğlu, O. & Özdoğan, T. (2018). Araştırmacı-Sorgulayıcı Fizik Öğretim Programının Uygulanmasında Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 1-20.
  • Büyüktokatlı, N. & Bayraktar, Ş. (2014). Fen Eğitiminde Alternatif Ölçme Değerlendirme Uygulamaları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 2014, 103-126.
  • Canlı, S., Demirtaş H. & Özer N. (2015). Okul yöneticilerinin değişime yönelik eğilimleri. İlköğretim Online, 14(2), 634-646, 2015. doi:10.17051/io.2015.88636.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualítative, quantitative. and mixed methods approaches, 3rd Ed., USA: Sage.
  • Çetin, Y. & Başbay, M. (2015). Öğretmen ve Öğrenci Gözüyle On İkinci Sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programı. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 115-130.
  • Çevik, M. & Atıcı, T. (2015). Mevcut Biyoloji Dersi Öğretim Programının Mesleki ve Teknik Liselerde Görevli Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi ve Yeni Bir Taslak Program Önerisi: Fotosentez Konusu Örneği. GEFAD/GUJGEF 35(3), 423-441.
  • Çınar, D. & İlik, A. (2013). İlköğretim Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Üst Düzey Düşünme Becerilerine Etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 21-34. doi:10.12973/jesr.2013.322a
  • Çimer, A. (2012). What makes biology learning difficult and effective: Students’ views. Educational Research and Reviews, 7(3), 61-71.
  • Dağlı, A. & Han, B. (2017). Öğretmen Görüşlerine Göre Diyarbakır İli Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12), 108-124.
  • Daymon, C. & Holloway, I. (2003). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. London: Routledge.
  • DeBoer, E.G. (2011).The Globalization of Science Education. Journal of Research in Science Teaching. 48(6), 567-591.
  • Dello-Iacovo, B. (2008). Curriculum reform and ‘Quality Education in China: an overview. International Journal of Educational Development, 29, 241-249.
  • Demir, S. & Demir, A. (2012). Türkiye’de Yeni Lise Öğretim Programları: Sorunlar Beklentiler ve Öneriler. İlköğretim Online, 11(1), 35-50.
  • Demircioğlu, G., Aslan, A., & Yadigaroğlu, M. (2015).Yenilenen kimya dersi öğretim programının öğretmen görüşleri ile destekli analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 135-146.
  • Derman, İ. (2019). Fen Bilimleri Dersinin Yaşamla İlişkilendirilme Düzeyi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dinçer, S., Şenkal, O. & Sezgin, M. E. (2012). Fatih Projesi kapsamında öğretmen, öğrenci ve veli koordinasyonu ve bilgisayar okuryazarlık düzeyleri. Akademik Bilişim 2013, Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Doğan, Y. (2010). Fen Ve Teknoloji Dersi Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.
  • Ensari, S. & Kete, R. (2010). Lise 1. Sınıf Biyoloji Derslerinde Ders Materyali Kullanımına Ait Öğrenci Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1(1), 131-146.
  • Erol, N. (2010). Mesleki Ortaöğretimde Yeni Müfredat Doğrultusunda Öğretmenlerin Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eski, N., Özben, D. I. & Günbayı, İ. (2019). BİMER ve CİMER ’e Gelen Şikayetler ile İlgili Maarif Müfettişlerinin, İlçe Milli Eğitim Müdürlerinin ve Şube Müdürlerinin Görüşleri: Bir Durum Çalışması. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-182.
  • Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). New York, NY: Teachers College Press.
  • Geçer, A. & Özel, R. (2012). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Öğrenme-Öğretme Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1-26.
  • Gülay, A., & Altun, A.T. (2017). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin yeterlik algılarının ve karşılaştıkları sorunların belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, doi:10.14582/DUZGEF.1837.
  • Gündüz, E., Yılmaz, M., Çimen, O. ve Karakaya, F. (2019). 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabındaki Konuların Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (3), 999-1015. doi:10.17240/aibuefd.2019.19.49440-559869
  • Günel, M., Kabataş-Memiş, E., Yeşildağ, F., Biber, B, Okçu, B. & Şahin, A. (2010). Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) Yaklaşımının Üniversite Seviyesinde Fizik Laboratuvarlarında Kullanımın Akademik Başarıya Etkisi. IX. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, 23-25 Eylül, İzmir.
  • Güneş, İ & Günbayı, İ. (2017). Bimer, Alo 147, Cimer Gibi Kurumlara Yapılan Şikâyetlerin Okul Yönetimine Etkisine İlişkin Yönetici Görüşleri: Bir Durum Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1-10.
  • Güneş, H. & Karaşah, Ş. (2016). Geçmişten Günümüze Fen Eğitiminin Önemi ve Fen Eğitiminde Son Yıllarda Yapılan Çalışmalar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 122-136.
  • Handal, B. & Herrington, A. (2003). Mathematics teachers' beliefs and curriculum reform. Mathematics Education Research Journal, 15(1), 59-69.
  • Horasan, Y. (2012). İzmir İlinde Görev Yapan Biyoloji Öğretmenlerinin Yeni Biyoloji Programı Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • İncikabı, L. (2011). The coherence of the curriculum, textbooks and placement examinations in geometry education: How reform in Turkey brings balance to the classroom. Education as Change, 15(2), 239-255. doi:10.1080/16823206.2011.619144.
  • Kabapınar, F. (2007). Öğrencilerin kimyasal bağ konusundaki kavram yanılgılarına ilişkin literatüre bir bakış I: Moleküliçi bağlar. Millî Eğitim Dergisi, 176, 18-35. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/176.pdf Web adresinden 09 Ocak 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaptan, K. & Timurlenk, O. (2012). Challenges for Science Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences 51, 763-771.
  • Karacaoğlu, Y. & Acar, Y. (2014). Yenilenen Programların Uygulanmasında Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Temel Yönelimler. Kastamonu Eğitim Dergisi: 17(1), 87-102.
  • Karataş, K. & Çakan, S. (2018). Öğretmenlerin Bakış Açısıyla Eğitim – Öğretim Sorunları: Bismil İlçesi Örneği. İlköğretim Online, 17(2), 834-847.
  • Kaya Şengören, S., Dönmez, İ, Çınar, G. & Kavcar, N. (2012). Fizik Öğretmenlerinin 11. Sınıf Fizik Kitabına İlişkin Görüşleri: İzmir İli Örneği. X. UFBMEK sözlü bildirisi. 27-30 Haziran 2012, Niğde Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Kete, R. & Acar, N. (2007). Lise 2 Biyoloji Ders Kitapları Üzerine Öğrenci Tutumlarının Analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 221-230.
  • Kılıç Koçak, P. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Bilişim Ağı’nda Bulunan Biyoloji Dersi Elektronik İçeriklerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırındı, T. & Ulu, M. (2017). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 3(3), 55-71.
  • Koçakoğlu, M. (2016). The Evaluation of High School Biology Curriculum. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 10(2), 65-91. doi:10.17522/balikesirnef.276943
  • Korkmaz, H. & Konukaldı, I. (2015). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde disiplinlerarası tematik öğretim yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünleri üzerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 1-22.
  • Kuş, Z. & Çelikkaya, T. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretimi İçin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Beklentileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi: 7(2), 69-91.
  • Küçüköner, Y. (2011). 2005 Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar ve Öğretmen Gözüyle Çözüm Önerileri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 11-37.
  • Moluayonge, G. E. & Park, I. (2017). Effect of Challenges with Class Size, Classroom Management and Availability of Instructional Resources on Science Teachers’ Teaching Practices in Secondary Schools. Journal. Science. Education, 41(1), 135-151.
  • Marulcu, İ. & Doğan, M. (2010). Ortaöğretim Fizik Ders Kitaplarına ve Müfredatlarına Afyonkarahisar’daki Öğretmen ve Öğrencilerin Bakışı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(2), 193-209.
  • Mete, P. (2018). 9. Sınıf Fizik-Kimya-Biyoloji Öğretmenlerinin Fen Eğitimi Ders Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlara Yönelik Bir Durum Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 12(2), 673-697. doi: 10.17522/balikesirnef.506514.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. New York: Sage.
  • Nakiboğlu, C. (2009). Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin Ortaöğretim Kimya Ders Kitaplarını Kullanımlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(19), 91-101.
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21, 509–523.
  • Ornstein, A. C. & Hunkin, F. P. (2014). Eğitim Programı: Temeller, ilkeler ve sorunlar. (Çev. Ed. Asım Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Önel, A. & Derya Daşçı, A. (2019). ‘Hayatın Başlangıcı Ve Evrim’ Ünitesinin Ortaöğretim Biyoloji Programından Çıkarılmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri: Odak Grup Görüşmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1195-1214. doi:10.17755/esosder.497232
  • Önen, F., Erdem, A., Uzal, G. & Gürdal, A. (2011). Öğretmenlerin Yapılandırmacı Programının Uygulanabilirliğine ve Alanla İlgili Kitapların Yeterliliğine İlişkin Görüşleri: Tekirdağ Örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 5(2), 115-137.
  • Özay Köse, E. (2016). Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımı ve Biyoloji Öğretmenliği Programlarının İncelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13-2(25), 17-26.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Fen Okuryazarlığının Durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
  • Özenoğlu Kiremit, H. (2013). Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenlerinin 2007-Biyoloji Ders Programının Öğrenme-Öğretme Süreci İle İlgili Görüşlerinin Biyoloji Öğretmeni Özel Alan Yeterlilikleri İle İlişkisi (Aydın İli Örneği). Buca Eğitim Fakültesi Dergisi: 36, 76-108.
  • Özkan, A. & Deniz, D. (2014). Orta Öğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin FATİH Projesi’ne İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 5(1), 161-175.
  • Öztürk Akar, E. (2007). Biyoloji Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim İhtiyaçları ve Gözlemlenen Bölgesel Farklılıklar. Eğitim ve Bilim, 32(143), 68-79.
  • Öztürk Akar, E. (2014). Türk Biyoloji Öğretmenlerinin Eğitim Programı Uygulamasında Yaşadıkları Kısıtlılıklarla İlgili Algıları. Eğitim ve Bilim: 39(174), 388-401. doi:10.15390/EB.2014.3092
  • Pehlivan, H. & Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Benlik Tasarımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 225-235.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Said, Z. (2016). Science education reform in Qatar: Progress and challenges. Eurasia Journal of Mathematics, Science ve Technology Education, 12(8), 2253-2265.
  • Seçken, N. & Kunduz, N. (2013). 9. Sınıf kimya dersi öğretim programlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), 344-358.
  • Sönmez, S. (2018). Türkiye’de Ortaöğretimde Biyoloji Öğretiminde Yapılan Ders İçerikleri Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(69), 128-144.
  • Stoffels, N. T. (2005). “Sir, on what page is the answer?” Exploring teacher decision-making during complex curriculum change, with specific reference to the use of learner support material. International Journal of Educational Development, 25, 531-546.
  • Şen, A. Z. & Nakiboğlu, C. (2014). 9. Sınıf Kimya, Fizik, Biyoloji Ders Kitaplarının Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Karşılaştırılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(4), 63-80. doi: 10.12973/tused.10127a
  • Şenaras, B. ve Çetin Ş., (2018). “Okul Müdürleri ile Öğretmenlerin Algılarına Göre İlk ve Ortaokullarda Veli Baskısı: Nitel Bir Araştırma”. Milli Eğitim Dergisi, 220. 158-175.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki Eğitim Teknolojisi Araştırmalarında Güncel Eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 439-458.
  • Şimşek, H. Hırça, N. & Çoskun, S. (2012). İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Tekniklerini Tercih ve Uygulama Düzeyleri: Şanlıurfa İli Örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249 – 268.
  • Tan, Ş. (2015). Uygulamalı Temel İstatistik-1. Ankara: Pegem.
  • Taşçı, G., Yaman, M. ve Soran, H. (2010). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Yeni Teknolojileri Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 267-278.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). İlköğretim Müfredatındaki Fen Ve Dil Temelli Derslerin Disiplinlerarası Yaklaşımla İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 217-232.
  • Telli, S., Brok, P., Tekkaya, C. & Çakıroğlu, J. (2009). Turkish students’ perceptions of their biology learning environments: The Effects of Gender and Grade Level. Asian J. Educ. Res. Syn., 1(1): 110-124
  • Temel, H. Dündar, S. Şenol, A. (2015). Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Dersinde Matematikten Kaynaklanan Güçlükleri Giderme Yolları ve Fen-Matematik Entegrasyonunun Önemi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi GEFAD / GUJGEF, 35(1), 153-176.
  • Unayağyol, S. (2009). Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaştığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ünsal, S., Çetin, A., Korkmaz, F. & Aydemir, M. (2019). Öğretim Programlarında Değişim: Öğretmen Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(1), 2019, 623-661. doi:10.14812/cufej.479002
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi: 45, 109-127.
  • Yeşiloğlu, Ö., Karaca, S. & Şimşek, Ö. (2017). Akran Öğretimi Yönteminin Ortaokul Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersindeki Başarısına Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(41), 309-320.
  • Yeşilyurt, S. ve Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen ve Öğrenci Beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi: 16(1), 145-162.
  • Yeşilyurt, E. (2012). Fen Ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Ölçme Değerlendirme Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1183-1205.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği arttırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 8. Baskı, Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, M., Gündüz, E., Üçüncü, G., Karakaya, F. & Çimen, O. (2018). Sekizinci Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabındaki Biyoloji Konularının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi, Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Yılmaz, K.& Tepebaş, F. (2011). İlköğretim Düzeyinde Sosyal Bilgiler Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Mesleğine Yeni Başlayan Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157- 177.
There are 107 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Zeki Ipek

Ali Derya Atik

Figen Erkoç 0000-0003-0658-2243

Publication Date May 9, 2021
Submission Date January 25, 2021
Acceptance Date April 14, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Ipek, Z., Atik, A. D., & Erkoç, F. (2021). Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenlerinin Biyoloji Öğretiminde Karşılaştıkları Güçlükler. Turkish Journal of Educational Studies, 8(2), 241-290.