Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının çevresel davranış ve düşüncelerini incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü’nde lisans programlarına devam eden öğretmen adaylarına ölçek uygulanmıştır. Coğrafya Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler öğretmenliğinde okumakta olan 264 öğretmen adayı tesadüfî olarak seçilmiştir. Araştırma için gerekli olan veriler daha verimli olacağı düşüncesiyle Uzun ve Sağlam (2006) tarafından geliştirilen orta öğretim öğrencileri için “Çevresel Tutum Ölçeğinden” uyarlanan anket kullanılarak toplanmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarına cinsiyetleri ile çevresel davranış ve düşünceleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı bulunmuştur. Öğretmen adaylarına okudukları ana bilim dalı ile çevresel davranış ve düşünceleri arasında farklılık vardır (en fazla sosyal bilgiler öğretmenliği bölümünde). Öğretmen adaylarına akademik not ortalamaları ile çevresel davranış ve düşünceleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Sonuç olarak çevresel davranış ve düşünceler sırasıyla Coğrafya Öğretmeni Adayları, Türkçe Öğretmeni Adayları ve Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adayları olarak sıralanmıştır. Öğretmen adaylarının çevreye yönelik olumlu tutum geliştirmeleri adına uygulanan çevre içerikli derslerin Coğrafya Öğretmen adaylarında fazla olması bunda etkilidir. Ancak sadece branş ile ilişkilendirmek yetmez aynı zamanda öğrencilerin kişisel özellikleri, yaşam alanlı şehir de bunda etkilidir. Çünkü Türkçe Öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının önünde yer alması bunu doğrulamaktadır.
Teşekkür: Değerlendirme sürecindeki katkılarından dolayı sayın Doç Dr. Mesut TABUK beye, uygulama aşamasında sayın Taylan İŞİK, Burak SARICA, Seda ÇİMENDEROĞLU’na teşekkürü bir borç bilirim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2023 |
Submission Date | October 25, 2021 |
Acceptance Date | October 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |