Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 103 - 121, 26.12.2024
https://doi.org/10.33907/turkjes.1379396

Abstract

References

  • Arslantaş, İ., İnandi, Y., & Ataş, M. (2021). The relationship between mobbing towards teachers and psychological resilience in educational ınstitutions. Education Quarterly Reviews, 4(1), 39-49.
  • Aslan, H., ve Doğan, Ü. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin devam ettikleri okulları ile bilim ve sanat merkezine ilişkin metaforik algıları: karşılaştırmalı durum çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 335-350.
  • Aydın-Elmas, S., ve Demir, E. (2018). 5. sınıf eğitimin okullarına yönelik metaforik algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51(3), 41-70.
  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O., & Topal, T. (2021). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama klavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Bloom, B. S. (1971). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: By a committee of college and university examiners. David McKay.
  • Boran, A. İ., & Aslaner, R. (2008). Bilim ve sanat merkezlerinde matematik öğretiminde probleme dayalı öğrenme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 15-32.
  • Boydak, H., A. (2004). Lider öğretmen. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Canlı, S. (2019). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(2), 479-501.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Çetin, A., & Doğan, A. (2018). Bı̇lı̇m ve sanat merkezlerı̇nde görev yapan matematı̇k öğretmenlerı̇nin karşılaştıkları sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(4), 615-641. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.370355
  • Çağlar, M., Mersin, S., ve İbrahimoğlu, Ö. (2020). Hemşirelik bakımında duyarlı sevgi. SBÜ Hemşirelik Dergisi, 2(1), 37-40.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel görüşme yöntemi: odak grup görüşmesi. Teorik Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 95-107.
  • Eski, C., Gürol, M., ve Kazancı-Gül, M. (2021). Destekleme ve yetiştirme kursu 8. Sınıf matematik dersinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ulakbilge, 9(59), 525–542.
  • Girgin, D. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin desteklenmesi için gereken yeterlilikler: sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 19(74), 895–915.
  • Gubbins, E. J., Callahan, C. M., & Renzulli, J. S. (2014). Contributions to the impact of the javits act by the national research center on the gifted and the talented. Journal of Advanced Academics, 25(4), 422-444.
  • Güzelgörür, F., Demirtaş, H., & Balı, O. (2021). The relationship of school principals' managament style and school climate. E-International Journal of Educational Research, 12(4), 129-150.
  • Jackson, N. & Klein, E. (1997). Gifted performance on young children. In Colangelo &G. Davis (eds). Handbook of Gifted Education, Ally&Bacon.
  • Johnsen, S. K. (2021). Definitions, models, and characteristics of gifted students. in Identifying gifted students. Routledge.
  • İnandı, Y., Yaman, Ş., & Ataş, M. (2022). The relation between career barriers faced by teachers & level of stress and job satisfaction. Participatory Educational Research, 9(2), 240-260. https://doi.org/10.17275/per.22.38.9.2
  • Kablan, Z.; Özdişçi, S.; Özdemir, A.; Özarmut, Ş.; Erçoban, M.; Daymaz, M., & Aydın, M. (2019). The effect of discovery learning method on routine and non-routine problem-solving scores compared to direct ınstruction. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1), 83-100.
  • Kahveci, N. G., and Akgül, S. (2019). The relationship between mathematical creativity and intelligence: A study on gifted and general education students. Gifted and Talented International, 34(1-2), 59-70. doi: 10.1080/15332276.2019.1693311
  • Karakose, T., Yirci, R., Papadakis, S., Ozdemir, T. Y., Demirkol, M., & Polat, H. (2021). Science mapping of the global knowledge base on management, leadership, and administration related to COVID-19 for promoting the sustainability of scientific research. Sustainability, 13(17), 9631.
  • Melanlıoğlu, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin akademik dinleme becerileri üzerine bir araştırma: ders ne zaman bitecek? sıkıldım!. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, (20), 311- 348.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2019). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. Tebliğler Dergisi. Yayım Tarihi: Mart 2009. Sayısı: 2618.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2022). “Yaz okulları, 900 bine yakın öğrenciye kapılarını açacak”. Erişim adresi: http://orgm.meb.gov.tr/www/yaz-okullari-900-bine-yakin-ogrenciye-kapilarini-acacak/icerik/2049
  • Nacaroğlu, O. (2020). Özel yetenekli ve normal gelişim gösteren öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(2), 693-722. https://doi.org/10.30964/auebfd.615067
  • Nartgün, Ş. S. ve Dilekçi, Ü. (2016). Eğitim destek ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Eğitim Yönetimi: Teori ve Uygulama, 22(4), 537-564.
  • Özbay, Y. (2013). Üstün yetenekli çocuklar ve aileleri. Ankara: TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Özçelik, A., & Akgündüz D. (2017). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı stem eğitiminin değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(8), 334-351.
  • Peters, S. J., Carter, J., & Plucker, J. A. (2020). Rethinking how we identify “gifted” students. Phi Delta Kappan, 102(4), 8-13.
  • Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi delta kappan, 60(3), 180.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., ve Çatalbaş, G. (2019). Velilerin gözüyle bilsem. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 114-133. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.5m
  • Şahin, M., B. (2017). Özel yetenekli bireylerle diğer öğrencilerin ortak eğitim yaşantıları düzleminde değerlendirilmesi. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(2), 47-56.
  • Şahin, M., Üstüner M., ve Korkmaz C. (2018). İngilizce öğretmenlerine göre ideal dil öğrenme yaşı ve dil sınıfı mevcudu. International Journal of Language Academy, 6(2), 281-301.
  • Tuna, A., Biber, A. Ç., Polat, A. C., Altınok, F., & Küçükoğlu, U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 103-119.
  • Tülübaş, T., Demirkol, M., Ozdemir, T. Y., Polat, H., Karakose, T., & Yirci, R. (2023). An interview with chatgpt on emergency remote teaching: a comparative analysis based on human–aı collaboration. Educational Process: International Journal, 12(2), 93-110.
  • Ünlü, Z. K., & Dökme, İ. (2017). Özel yetenekli öğrencilerin fetemm’in mühendisliği hakkındaki imajları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 196-204.
  • Yaman, H., & Karaarslan, F. (2012). Konuşma becerisinin geliştirilmesinde beyin fırtınası tekniğinin etkisi: bir eylem araştırması. Electronic Turkish Studies, 7(4), 545-563.

Lise Öğrencilerinin Bilim ve Sanat Merkezi Yaz Okulu Destekleme ve Yetiştirme Kursları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 103 - 121, 26.12.2024
https://doi.org/10.33907/turkjes.1379396

Abstract

Millî Eğitim Bakanlığı 2021-2022 eğitim öğretim yılının temmuz ayının 15’inde başlayıp ağustos ayının 15’inde biten Bilim ve Sanat Merkezleri Yaz Okulu Destekleme ve Yetiştirme kursu açma kararı almıştır. Bu kurslar Kahramanmaraş Nuri Pakdil Bilim ve Sanat Merkezinde de gerçekleştirilmiştir. Çalışma bu kursa devam eden öğrencilerin Yaz Okulu ile ilgili görüşlerinin tespitini amaçlamaktadır. Bu amaç dahilinde kursa katılan 13 lise öğrencisi ile yarı yapılandırılmış görüşme formları ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonunda kursa katılan öğrencilerin kurstan mutlu ayrıldıkları ve benzer bir kurs açılırsa yine o kursa da katılma niyetinde oldukları tespit edilmiştir. Bunun yanında Bilim ve Sanat Merkez’lerinde gerçekleştirilen Etkinlik Temelli Eğitimi okullarında gördükleri Anlatıma Dayalı Eğitime tercih ettikleri ve kursta sıkılmadan verimli dersler işledikleri tespit edilmiştir. Bununla beraber öğrenciler kursun sonunda BİLSEM öğrencisi olmak istediklerini ifade etmişlerdir. Çalışma verilerinin ışığında kursların her sene tekrarlanmasının faydalı olabileceği görüşü ön plana çıkmıştır. Bunun yanında kurstaki ders sayısının azlığı, günde sadece iki saat derse girilebiliyor olması ve kurs süresinin bir ayla sınırlı olması kursun eleştirilen kısımları olmuştur. Tüm bunların sonucunda kursların her yıl sonunda açılabileceği gibi örgün eğitim devam ederken de açılabileceği, kursta öğrencilerin alabileceği ders sayısının arttırılabileceği, atölye çeşitliliğinin sağlanabileceği araştırmacılar tarafından sıralanan önerilerdir.

References

  • Arslantaş, İ., İnandi, Y., & Ataş, M. (2021). The relationship between mobbing towards teachers and psychological resilience in educational ınstitutions. Education Quarterly Reviews, 4(1), 39-49.
  • Aslan, H., ve Doğan, Ü. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin devam ettikleri okulları ile bilim ve sanat merkezine ilişkin metaforik algıları: karşılaştırmalı durum çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 335-350.
  • Aydın-Elmas, S., ve Demir, E. (2018). 5. sınıf eğitimin okullarına yönelik metaforik algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51(3), 41-70.
  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O., & Topal, T. (2021). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama klavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Bloom, B. S. (1971). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: By a committee of college and university examiners. David McKay.
  • Boran, A. İ., & Aslaner, R. (2008). Bilim ve sanat merkezlerinde matematik öğretiminde probleme dayalı öğrenme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 15-32.
  • Boydak, H., A. (2004). Lider öğretmen. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Canlı, S. (2019). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(2), 479-501.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Çetin, A., & Doğan, A. (2018). Bı̇lı̇m ve sanat merkezlerı̇nde görev yapan matematı̇k öğretmenlerı̇nin karşılaştıkları sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(4), 615-641. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.370355
  • Çağlar, M., Mersin, S., ve İbrahimoğlu, Ö. (2020). Hemşirelik bakımında duyarlı sevgi. SBÜ Hemşirelik Dergisi, 2(1), 37-40.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel görüşme yöntemi: odak grup görüşmesi. Teorik Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 95-107.
  • Eski, C., Gürol, M., ve Kazancı-Gül, M. (2021). Destekleme ve yetiştirme kursu 8. Sınıf matematik dersinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ulakbilge, 9(59), 525–542.
  • Girgin, D. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin desteklenmesi için gereken yeterlilikler: sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 19(74), 895–915.
  • Gubbins, E. J., Callahan, C. M., & Renzulli, J. S. (2014). Contributions to the impact of the javits act by the national research center on the gifted and the talented. Journal of Advanced Academics, 25(4), 422-444.
  • Güzelgörür, F., Demirtaş, H., & Balı, O. (2021). The relationship of school principals' managament style and school climate. E-International Journal of Educational Research, 12(4), 129-150.
  • Jackson, N. & Klein, E. (1997). Gifted performance on young children. In Colangelo &G. Davis (eds). Handbook of Gifted Education, Ally&Bacon.
  • Johnsen, S. K. (2021). Definitions, models, and characteristics of gifted students. in Identifying gifted students. Routledge.
  • İnandı, Y., Yaman, Ş., & Ataş, M. (2022). The relation between career barriers faced by teachers & level of stress and job satisfaction. Participatory Educational Research, 9(2), 240-260. https://doi.org/10.17275/per.22.38.9.2
  • Kablan, Z.; Özdişçi, S.; Özdemir, A.; Özarmut, Ş.; Erçoban, M.; Daymaz, M., & Aydın, M. (2019). The effect of discovery learning method on routine and non-routine problem-solving scores compared to direct ınstruction. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1), 83-100.
  • Kahveci, N. G., and Akgül, S. (2019). The relationship between mathematical creativity and intelligence: A study on gifted and general education students. Gifted and Talented International, 34(1-2), 59-70. doi: 10.1080/15332276.2019.1693311
  • Karakose, T., Yirci, R., Papadakis, S., Ozdemir, T. Y., Demirkol, M., & Polat, H. (2021). Science mapping of the global knowledge base on management, leadership, and administration related to COVID-19 for promoting the sustainability of scientific research. Sustainability, 13(17), 9631.
  • Melanlıoğlu, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin akademik dinleme becerileri üzerine bir araştırma: ders ne zaman bitecek? sıkıldım!. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, (20), 311- 348.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2019). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. Tebliğler Dergisi. Yayım Tarihi: Mart 2009. Sayısı: 2618.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2022). “Yaz okulları, 900 bine yakın öğrenciye kapılarını açacak”. Erişim adresi: http://orgm.meb.gov.tr/www/yaz-okullari-900-bine-yakin-ogrenciye-kapilarini-acacak/icerik/2049
  • Nacaroğlu, O. (2020). Özel yetenekli ve normal gelişim gösteren öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(2), 693-722. https://doi.org/10.30964/auebfd.615067
  • Nartgün, Ş. S. ve Dilekçi, Ü. (2016). Eğitim destek ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Eğitim Yönetimi: Teori ve Uygulama, 22(4), 537-564.
  • Özbay, Y. (2013). Üstün yetenekli çocuklar ve aileleri. Ankara: TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Özçelik, A., & Akgündüz D. (2017). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı stem eğitiminin değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(8), 334-351.
  • Peters, S. J., Carter, J., & Plucker, J. A. (2020). Rethinking how we identify “gifted” students. Phi Delta Kappan, 102(4), 8-13.
  • Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi delta kappan, 60(3), 180.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., ve Çatalbaş, G. (2019). Velilerin gözüyle bilsem. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 114-133. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.5m
  • Şahin, M., B. (2017). Özel yetenekli bireylerle diğer öğrencilerin ortak eğitim yaşantıları düzleminde değerlendirilmesi. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(2), 47-56.
  • Şahin, M., Üstüner M., ve Korkmaz C. (2018). İngilizce öğretmenlerine göre ideal dil öğrenme yaşı ve dil sınıfı mevcudu. International Journal of Language Academy, 6(2), 281-301.
  • Tuna, A., Biber, A. Ç., Polat, A. C., Altınok, F., & Küçükoğlu, U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 103-119.
  • Tülübaş, T., Demirkol, M., Ozdemir, T. Y., Polat, H., Karakose, T., & Yirci, R. (2023). An interview with chatgpt on emergency remote teaching: a comparative analysis based on human–aı collaboration. Educational Process: International Journal, 12(2), 93-110.
  • Ünlü, Z. K., & Dökme, İ. (2017). Özel yetenekli öğrencilerin fetemm’in mühendisliği hakkındaki imajları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 196-204.
  • Yaman, H., & Karaarslan, F. (2012). Konuşma becerisinin geliştirilmesinde beyin fırtınası tekniğinin etkisi: bir eylem araştırması. Electronic Turkish Studies, 7(4), 545-563.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied and Developmental Psychology (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Ataş 0000-0002-6861-8582

Fatma Yanık 0000-0003-2830-0411

Publication Date December 26, 2024
Submission Date October 21, 2023
Acceptance Date December 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Ataş, M., & Yanık, F. (2024). Lise Öğrencilerinin Bilim ve Sanat Merkezi Yaz Okulu Destekleme ve Yetiştirme Kursları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 11(2), 103-121. https://doi.org/10.33907/turkjes.1379396