Research Article
BibTex RIS Cite

UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2022, , 100 - 113, 30.04.2022
https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031118

Abstract

Pandemi, dünya üzerinde birden fazla ülke ve kıtada, geniş bir alanda yayılış gösteren direkt ya da dolaylı olarak tüm insanlığı etkileyen salgın hastalıkların genel adıdır. 2019 yılı sonunda Çin’de ortaya çıkarak dünyaya yayılan Covid-19 Koronavirüs salgını da geçen iki yılın ardından hala etkileri devam eden bir pandemi niteliği taşımaktadır. Bu etkiler, sağlık boyutuyla ağır tablolar ve ölümlü vakalara kadar varırken, sosyo-ekonomik yönüyle de insan faaliyetlerinin her seviyesinde etkin düzenlemeler ve kısıtlamalara yol açmaktadır. Derinden etkilenen sektörlerden biri de eğitim-öğretim sektörüdür. Pandemi ile birlikte dünyada ve Türkiye’de farklı düzenlemelerle uzaktan eğitim çalışmaları uygulanmaya başlanmıştır. Bu süreçte Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi’nde de eğitim-öğretime uzaktan devam edilmesi kararlaştırılmıştır. Bu çalışmada; uygulamalı ders yoğunluğu olan meslek disiplinlerinden biri olan peyzaj mimarlığı bilim dalı lisans öğrencilerinin deneyim ve düşüncelerinin saptanması yoluyla, uzaktan ve yüz yüze eğitim süreçlerinin öğrenci verimi açısından avantaj ve dezavantajları belirlenmeye çalışılmış, ortaya çıkan bulgular üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Uzaktan eğitim sürecinde; öğrencilerin özellikle uygulamalı derslerde dersi anlamada zorluk yaşadıkları ancak ödev hazırlamanın daha kolay olduğu, genel sorunların kişisel adaptasyon eksikliğinden kaynaklandığı, sosyal hayatın içinde daha başarılı ve mutlu oldukları, mesleki açıdan gelişimde ve zamanı verimli kullanmak için iyi bir fırsat olduğu sonuçları ortaya çıkmıştır.

References

  • Ali, A., Ramay, M. & Shahzad, M. (2011). Key factors for determining student satisfaction in distance learning courses: A study of Allama Iqbal Open Universıty (AUOU) Islamabad, Pakistan, Turkish Online Journal of Distance Education, 12(2), 114-127.
  • Alon, T. M., Doepke, M., Olmstead-Rumsey, J., & Tertilt, M. (2020). The impact of COVID-19 on Gender Equality, National Bureau of Economic Research-NBER Working Paper Series, no. 26947.
  • Anonim, (2020a). T.C. Sağlık Bakanlığı, Haberler, https://www.saglik.gov.tr-/Genel/MansetHaberListesi.aspx, (Erişim tarihi: 10.11. 2021).
  • Anonim, (2020b). YÖK, Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/ Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktaneğitime ilişkin-acikla ma.aspx, (Erişim tarihi: 07.11.2021).
  • Bingöl, B. (2020). COVİD-19 Sürecinde Peyzaj Mimarlığı Öğrencilerinin Acil Uzaktan Öğretim Sistemi Üzerine Görüşleri: Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (20), 890-897YURDAKUL, B. (2015). Uzaktan eğitim. Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 271-288). Ankara: Pegem.
  • Buldaç, M., (2021). Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim Modeli: İç Mimarlık Eğitiminde Öğrenci Deneyimleri, Modular Dergisi, 4(1), 71-91 Düşünceli, F., Arı, Ö., Evren, M., Kavak, O. (2020). COVİD-19 Sürecinde Mardin Artuklu Üniversitesi, Uzaktan Eğitim Sistemi, Eğitim-Öğretim ile Araştırma Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi.
  • Fernandes, N. (2020), “Economic Effects of Coronavirus Outbreak (COVID-19) on The World Economy”. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id= 3557504, (30.09.2020)
  • Hui D, Azhar E, Madani T, Ntoumi F, Kock R, Dar O, Zumla A. 2020. The continuing 2019-nCoV epidemic threat of novel coronaviruses to global health—The latest 2019 novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. International Journal of Infectious Diseases, 91: 264-266.
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, Vol. 22, ss. 5-55. Martini, M., Gazzaniga, V., Bragazzi, N. L., & Barberis, I. (2019). “The Spanish Influenza Pandemic: a Lesson From History 100 Years After 1918”, Journal of Preventive Medicine and Hygiene, 60(1), E64-E67.
  • Moore, M. G. (1993). Theory of transactional distance. In D. Keegan (Ed.), Theoretical principles of distance education (pp. 22-38). New York: Routledge.
  • Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., ... & Agha, R. (2020). “The Socioeconomic Implications of the Coronavirus Pandemic (COVID19)”, A Review. International Journal of Surgery, 78, 185-193.
  • Peterman, A., Potts, A., O’Donnell, M., Thompson, K., Shah, N., Oertelt-Prigione, S., & van Gelder, N. (2020). Pandemics and Violence Against Women and Children, Center for Global Development Working Paper, 528, https://www.un.org/sexualviolenceinconflict/wpcontent/uploads/2020/05/pre ss/pandemics-and-violence-against-women-and-children/pandemics-and-vawgapril2.pdf, (25.09.2020).
  • Swan, K. (2002). Building learning communities in online courses: the importance of interaction. Education, Communication & Information, 2(1), 23-49.
  • Tabachnick B.G. and Fidell, L.S. 2013. Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston (2013)
  • Wilson, G. & Stacey, E. (2004). Online interaction impacts on learning: Teaching the teachers to teach online, Australasian Journal of Educational Technology, 20(1), 33-48

EVALUATION OF DISTANCE EDUCATION AND FACE-TO-FACE EDUCATION CONDITIONS IN THE EXAMPLE OF LANDSCAPE ARCHITECTURE DEPARTMENT STUDENTS

Year 2022, , 100 - 113, 30.04.2022
https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031118

Abstract

Pandemic is the general name of epidemic diseases that spread over a wide area in more than one country and continent in the world, directly or indirectly affecting all humanity. The Covid-19 Coronavirus epidemic, which emerged in China at the end of 2019 and spread to the world, is also a pandemic whose effects still continue after two years. While these effects reach serious and fatal cases in terms of human health, they lead to effective regulations and restrictions at all levels of human activities in terms of socio-economic aspects.One of the deeply affected sectors is the education and training sector. With the pandemic, distance education studies have started to be implemented with different arrangements in the world and in Turkey. In this process, it was decided to continue education remotely at Nevşehir Hacı Bektaş Veli University. In this study; The advantages and disadvantages of distance and face-to-face education processes in terms of student efficiency were tried to be determined by determining the experiences and thoughts of undergraduate students of landscape architecture, which is one of the professional disciplines with applied course intensity, and evaluations were made on the findings. It has been determined that during the distance education process, students have difficulties in understanding the lesson, especially in applied lessons, but it is easier to prepare homework. In addition, it was concluded that general problems were caused by lack of personal adaptation, they were more successful and happy in social life, and it was a good opportunity for professional development and to use time efficiently.

References

  • Ali, A., Ramay, M. & Shahzad, M. (2011). Key factors for determining student satisfaction in distance learning courses: A study of Allama Iqbal Open Universıty (AUOU) Islamabad, Pakistan, Turkish Online Journal of Distance Education, 12(2), 114-127.
  • Alon, T. M., Doepke, M., Olmstead-Rumsey, J., & Tertilt, M. (2020). The impact of COVID-19 on Gender Equality, National Bureau of Economic Research-NBER Working Paper Series, no. 26947.
  • Anonim, (2020a). T.C. Sağlık Bakanlığı, Haberler, https://www.saglik.gov.tr-/Genel/MansetHaberListesi.aspx, (Erişim tarihi: 10.11. 2021).
  • Anonim, (2020b). YÖK, Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/ Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktaneğitime ilişkin-acikla ma.aspx, (Erişim tarihi: 07.11.2021).
  • Bingöl, B. (2020). COVİD-19 Sürecinde Peyzaj Mimarlığı Öğrencilerinin Acil Uzaktan Öğretim Sistemi Üzerine Görüşleri: Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (20), 890-897YURDAKUL, B. (2015). Uzaktan eğitim. Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 271-288). Ankara: Pegem.
  • Buldaç, M., (2021). Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim Modeli: İç Mimarlık Eğitiminde Öğrenci Deneyimleri, Modular Dergisi, 4(1), 71-91 Düşünceli, F., Arı, Ö., Evren, M., Kavak, O. (2020). COVİD-19 Sürecinde Mardin Artuklu Üniversitesi, Uzaktan Eğitim Sistemi, Eğitim-Öğretim ile Araştırma Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi.
  • Fernandes, N. (2020), “Economic Effects of Coronavirus Outbreak (COVID-19) on The World Economy”. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id= 3557504, (30.09.2020)
  • Hui D, Azhar E, Madani T, Ntoumi F, Kock R, Dar O, Zumla A. 2020. The continuing 2019-nCoV epidemic threat of novel coronaviruses to global health—The latest 2019 novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. International Journal of Infectious Diseases, 91: 264-266.
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, Vol. 22, ss. 5-55. Martini, M., Gazzaniga, V., Bragazzi, N. L., & Barberis, I. (2019). “The Spanish Influenza Pandemic: a Lesson From History 100 Years After 1918”, Journal of Preventive Medicine and Hygiene, 60(1), E64-E67.
  • Moore, M. G. (1993). Theory of transactional distance. In D. Keegan (Ed.), Theoretical principles of distance education (pp. 22-38). New York: Routledge.
  • Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., ... & Agha, R. (2020). “The Socioeconomic Implications of the Coronavirus Pandemic (COVID19)”, A Review. International Journal of Surgery, 78, 185-193.
  • Peterman, A., Potts, A., O’Donnell, M., Thompson, K., Shah, N., Oertelt-Prigione, S., & van Gelder, N. (2020). Pandemics and Violence Against Women and Children, Center for Global Development Working Paper, 528, https://www.un.org/sexualviolenceinconflict/wpcontent/uploads/2020/05/pre ss/pandemics-and-violence-against-women-and-children/pandemics-and-vawgapril2.pdf, (25.09.2020).
  • Swan, K. (2002). Building learning communities in online courses: the importance of interaction. Education, Communication & Information, 2(1), 23-49.
  • Tabachnick B.G. and Fidell, L.S. 2013. Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston (2013)
  • Wilson, G. & Stacey, E. (2004). Online interaction impacts on learning: Teaching the teachers to teach online, Australasian Journal of Educational Technology, 20(1), 33-48
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architecture
Journal Section Research Article
Authors

Esra Özhancı 0000-0003-2789-6380

Aslihan Tırnakçı 0000-0002-0122-5637

Murat Yücekaya 0000-0003-2072-712X

Meliha Aklıbaşında 0000-0003-3250-6375

Publication Date April 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Özhancı, E., Tırnakçı, A., Yücekaya, M., Aklıbaşında, M. (2022). UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Journal of Forest Science, 6(1), 100-113. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031118
AMA Özhancı E, Tırnakçı A, Yücekaya M, Aklıbaşında M. UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turk J For Sci. April 2022;6(1):100-113. doi:10.32328/turkjforsci.1031118
Chicago Özhancı, Esra, Aslihan Tırnakçı, Murat Yücekaya, and Meliha Aklıbaşında. “UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Turkish Journal of Forest Science 6, no. 1 (April 2022): 100-113. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031118.
EndNote Özhancı E, Tırnakçı A, Yücekaya M, Aklıbaşında M (April 1, 2022) UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Journal of Forest Science 6 1 100–113.
IEEE E. Özhancı, A. Tırnakçı, M. Yücekaya, and M. Aklıbaşında, “UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ”, Turk J For Sci, vol. 6, no. 1, pp. 100–113, 2022, doi: 10.32328/turkjforsci.1031118.
ISNAD Özhancı, Esra et al. “UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Turkish Journal of Forest Science 6/1 (April 2022), 100-113. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.1031118.
JAMA Özhancı E, Tırnakçı A, Yücekaya M, Aklıbaşında M. UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turk J For Sci. 2022;6:100–113.
MLA Özhancı, Esra et al. “UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Turkish Journal of Forest Science, vol. 6, no. 1, 2022, pp. 100-13, doi:10.32328/turkjforsci.1031118.
Vancouver Özhancı E, Tırnakçı A, Yücekaya M, Aklıbaşında M. UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM KOŞULLARININ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turk J For Sci. 2022;6(1):100-13.