Bu çalışmanın amacı Güvenç’in (2010) yaptığı çalışmayı esas alarak Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin ders çalışma sürecindeki edimleriyle ilgili özyeterlik algılarını ölçmede kullanılabilecek bir ölçek geliştirmek ve bu ölçeği uygulamaktır1. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları Sakarya TÖMER’de Türkçe öğrenen 142 yabancı öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizine başvurulmuş, madde ayırt edicilikleri belirlenmiş, Cronbach Alpha güvenirlik sayısı hesaplanmıştır. Çalışma sonunda toplam varyansın %51.249’unu açıklayan 15 maddeden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi ölçeğin bağımsızlık, sebat ve strateji olarak adlandırılan üç alt boyuttan oluştuğunu göstermiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda üç boyutlu modelin uygun olduğu belirlenmiştir (χ²=299,446; df=105, p=0.00; χ²/df=2,851). Ölçeğin Cronbach Alpha katsayısı .81 olarak hesaplanmıştır. Uygulama sonucunda Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin ders çalışma özyeterlik algılarının iyi düzeyde olduğu saptanmıştır
The aim of the this study is to develop and apply a scale, based upon the study of Güvenç (2010), in order to measure perceived self-efficacy of foreign students learning Turkish as a foreign language, regarding performing general studying processes. 142 Sakarya TOMER students participated in the validity and reliability studies. Exploratory and confirmatory factor analysis was applied. Item discriminations were tested and determined the reliability of scale Cronbach Alpha internal consistency coefficient were calculated. Self-Efficacy for Studying Scale is explained 51.249% of the total variance. The scale is composed of 15 items and three factors are named as independence, persistence and strategy. Confirmatory factor analysis showed that the model had a reasonably good fit to data (χ²=299,446; df=105, p=0.00; χ²/df=2,851).Cronbach internal consistency coefficient of the whole scale was found to be .81. As a result of the application, it is determined that the foreign students learning Turkish as a foreign language, have a good level of self-efficacy of general studying process.
Other ID | JA27AR96BU |
---|---|
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 - Volume: 1 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.