Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK ve YABANCI ÖĞRENCİLERE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİM FIRSATLARI YÇS, UİP ve TCS

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 40 - 57, 31.12.2016

Öz

Çeşitli nedenlerle ülkemizden yurtdışına
giden ve kendileriyle beraber orada yeni nesil Türk kökenli vatandaşlarımızın
oluştuğu hepimizin malumudur. Özellikle yükseköğrenim çağındaki bu
gençlerimizin eğitimleri için Türkiye'nin onlara sunduğu fırsatlardan haberdar
etmek, başta eğitimci olarak bizlerin ve de hepimizin görevleri arasındadır.

 

Ülkemiz, anavatandan, Türkçeden ve
Türkiye’deki akrabalık bağından uzak tutmamak için Yurt Dışında Çalışanların
Çocukları İçin Yükseköğretime Giriş Sınavını (YÇS) ile Türk ve Müslüman
vatandaşlarımızın Türkçe ve bulundukları ülke dilinde, dinlerini anlatacak din
adamı ihtiyacı yetiştirmek amaçlı Uluslararası İlahiyat Programlarını (UİP)
başlatmıştır.

 

Ayrıca Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
olmayan ancak Türk dünyasındaki geniş coğrafyadan Türkiye’ye yükseköğrenim
görmek üzere gelen öğrencilere yönelik Türk Cumhuriyetleri ile Türk ve Akraba
Topluluklar Sınavı da (TCS) onlar için bir başka fırsattır.

 

Bu araştırmada yurtdışında yaşayan
vatandaşlarımızla birlikte, Türk ve Akraba Topluluklarında bulunan
yükseköğrenim çağındaki kişilere Türkiye'de bu eğitimi almaları için yeni
fırsatların bulunduğunu göstermek hedeflenmiştir. 1992 yılından itibaren
başlayan bu sınavlarla ilgili olarak internet arşiv taraması sonucunda doküman
incelemesi kullanılarak nitel araştırma yapılmıştır. Ancak araştırma sonucunda
YÇS'ye başvuran aday sayısının öğrenim görülebilecek toplam kontenjandan daha
az olduğu görülmüştür. Bu durum, öğrencileri neredeyse sınava başvuranların
hepsinin üniversitelere yerleştiği ve sınav için fazla bir emek harcamaya gerek
olmadığı gibi yanlış bir sonuca götürmektedir.

 

















2006 yılında başlayan UİP için adayların
ilgileri artmaktadır. TCS'de 2012 yılı verilerine göre toplamda, 44053 kişi
için ayrılan kontenjandan 32356'sının (%76) kullanıldığı, bunlardan 15878 (%48)
kişinin çeşitli nedenlerle burslarının kesildiği ve 9528 kişinin mezun olarak
ülkelerine döndükleri düşünüldüğünde, yabancı adayların Türkiye'nin onlara
sunduğu bu imkânlardan maalesef yeterince yararlanamadıkları söylenebilir.

Kaynakça

  • Ekiz, Durmuş (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık,
  • Karasar, N. (2005), Bilimsel Araştırma Yöntemi – Kavramlar – İlkeler – Teknikler –, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Okur, Y., Genç, İ., Özcan, T., Yurtbay, M. ve Sever A. (2014), Tarih 9 (7. Baskı, s. 73-74), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları,
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Özbay, Y. (1996).,Üniversite Öğrencilerinin Problemlerini Taramaya Yönelik Bir Araç Geliştirme Ön Çalışması. III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu (2004), Türk Yükseköğreniminin Bugünkü Durumu. Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008), MEB Bütçe Raporu. Yayınlanmamış Veriler, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2009), MEB Bütçe Raporu. Yayınlanmamış Veriler, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012), MEB Bütçe Raporu. Yayınlanmamış Veriler, Ankara.
Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 40 - 57, 31.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Ekiz, Durmuş (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık,
  • Karasar, N. (2005), Bilimsel Araştırma Yöntemi – Kavramlar – İlkeler – Teknikler –, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Okur, Y., Genç, İ., Özcan, T., Yurtbay, M. ve Sever A. (2014), Tarih 9 (7. Baskı, s. 73-74), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları,
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Özbay, Y. (1996).,Üniversite Öğrencilerinin Problemlerini Taramaya Yönelik Bir Araç Geliştirme Ön Çalışması. III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu (2004), Türk Yükseköğreniminin Bugünkü Durumu. Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008), MEB Bütçe Raporu. Yayınlanmamış Veriler, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2009), MEB Bütçe Raporu. Yayınlanmamış Veriler, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012), MEB Bütçe Raporu. Yayınlanmamış Veriler, Ankara.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdülkadir Yılmaz Bu kişi benim

Mehmetali Akdağ Bu kişi benim

Mehmet Ali Durmuş

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A., Akdağ, M., & Durmuş, M. A. (2016). TÜRK ve YABANCI ÖĞRENCİLERE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİM FIRSATLARI YÇS, UİP ve TCS. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 40-57.