Research Article
BibTex RIS Cite

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Tokat Örneği)*

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 125 - 139, 04.07.2022
https://doi.org/10.55107/turksosbilder.1091287

Abstract

Araştırmanın amacı 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Bilnet matbaacılık tarafından basılan beşinci sınıf sosyal bilgiler ders kitabını öğretmen görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Tokat ili, merkeze bağlı ilçeleri ve beldelerinde görev yapan 149 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma verileri ders kitabının fiziksel tasarım, içerik, görsel tasarım, dil ve anlatım ile ölçme ve değerlendirme öğelerinden oluşan toplam 45 maddeden oluşan beşinci sınıf sosyal bilgiler ders kitabına ilişkin öğretmen görüşleri ölçeği ile toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 22,0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, çarpıklık, basıklık, standart sapma ve parametrik testlerden oluşan t testi ve ANOVA testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde “Yeterli” ve “Oldukça Yeterli” sonuçlarının daha yüksek olduğu görülmektedir.

References

  • Aküzüm, C. (2013). Eğitim ve Teknoloji İle İlgili Temel Kavramlar. R. Sever, & E. Koçoğlu içinde, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel , F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (27 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araç-Gereç ve Materyal Kullanımının Önemi. R. Sever, & E. Koçoğlu içinde, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, Y., & Atasoy, E. (2018). 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının (2017) Değerlendirilmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 753-780.
  • Demirkaya, H. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ders Kitabı. R. Sever, & E. Koçoğlu içinde, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler Konu Alanı Ders İnceleme Klavuzu. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Ertürk, M., & Güler, E. (2017). 5.6. ve7. Sınıf Sosyal Bilgiler Der Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi ( Muğla İli Örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 64-76.
  • IBMCorp. (2016). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 22.0). IBM Corp: Armonk, NY.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (34. b.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıçoğlu, G. (2009). Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi. M. Safran içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nalçacı, A. (2011). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Erzurum Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 321-335.
  • Safran, M. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış. B. Tay, & A. Öcal içinde, Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tertemiz, N., Ercan, L., & Kayabaşı, Y. (2011). Ders Kitabı ve Eğitimdeki Önemi. L. Küçükahmet içinde, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Klavuzu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ulusoy, K. (2008). Sosyal Bilgilerde Ders Kitapları. B. Tay, & A. Öcal içinde, Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yeşiltaş, E. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğretim Materyalleri ve Teknolojileri. M. Safran içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, K. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. C. Öztürk içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 125 - 139, 04.07.2022
https://doi.org/10.55107/turksosbilder.1091287

Abstract

References

  • Aküzüm, C. (2013). Eğitim ve Teknoloji İle İlgili Temel Kavramlar. R. Sever, & E. Koçoğlu içinde, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel , F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (27 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araç-Gereç ve Materyal Kullanımının Önemi. R. Sever, & E. Koçoğlu içinde, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, Y., & Atasoy, E. (2018). 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının (2017) Değerlendirilmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 753-780.
  • Demirkaya, H. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ders Kitabı. R. Sever, & E. Koçoğlu içinde, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler Konu Alanı Ders İnceleme Klavuzu. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Ertürk, M., & Güler, E. (2017). 5.6. ve7. Sınıf Sosyal Bilgiler Der Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi ( Muğla İli Örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 64-76.
  • IBMCorp. (2016). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 22.0). IBM Corp: Armonk, NY.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (34. b.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıçoğlu, G. (2009). Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi. M. Safran içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nalçacı, A. (2011). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Erzurum Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 321-335.
  • Safran, M. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış. B. Tay, & A. Öcal içinde, Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tertemiz, N., Ercan, L., & Kayabaşı, Y. (2011). Ders Kitabı ve Eğitimdeki Önemi. L. Küçükahmet içinde, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Klavuzu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ulusoy, K. (2008). Sosyal Bilgilerde Ders Kitapları. B. Tay, & A. Öcal içinde, Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yeşiltaş, E. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğretim Materyalleri ve Teknolojileri. M. Safran içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, K. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. C. Öztürk içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Ramazan Deniz 0000-0002-9795-0381

Ömer Faruk Sönmez 0000-0002-8910-2817

Publication Date July 4, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Deniz, R., & Sönmez, Ö. F. (2022). 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Tokat Örneği)*. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 125-139. https://doi.org/10.55107/turksosbilder.1091287