İnsanlar
çok iyi tanımadıkları kişi, grup veya toplumlar hakkında konuşurken veya
yazarken genellikle onlarla ilgili kalıp yargılardan yararlanma eğilimi
gösterirler. Bu kalıp yargılar, başkalarından duyulan, başlık hâlinde okunan,
doğruluğu sorgulanmadan kabul edilen bilgilerin bir araya getirilmesiyle
oluşturulur. Bu bağlamda Türk kültürüne ait unsurların yabancılar özellikle de
Avrupalı ve Kuzey Amerikalı birçok kişi tarafından algılanışı ve
nitelendirilmesinde en bilinen ve tekrar edilen kalıplardan birisinin Türk lokumu (Turkish delight) olduğu görülmektedir. Bazı yabancılar, Türklere ve
Türkiye’ye ait çeşitli unsurları Türk lokumu diye nitelendirmektedir. Türk
lokumu, geleneksel bir Türk tatlısı olmasına rağmen, yabancı kitle iletişim
araçlarında Türk futbol takımlarından Türk kadın modellere kadar bir dizi
kültürel ögenin betimlenmesi ve nitelenmesinde kullanılmaktadır. Bu yönüyle
Türk lokumu, Türklerle ilgili bir kalıp yargı olarak sınıflandırılabilir. Türk
lokumunun yabancılar tarafından nasıl kullanıldığını araştıran bu yazıda
öncelikle kalıp yargı (stereotip), bu tür düşüncelerin oluşumu ve kullanım
biçimleri üzerinde durulacak, ardından da yabancı medyada Türk lokumunun
Türkleri nitelemek amacıyla kullanıldığı bağlamlar betimlenecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 9 |