Communication is an indispensable element for all people to survive. It can also be called a system of relationships created to ensure the exchange of information between individuals. Health communication is defined by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) as the study and use of communication strategies to inform and influence individual decisions to improve health. The two sides of health communication are usually health professionals and patients. Effective, integrated and coordinated communication is reported by the World Health Organization (WHO) as an integral part of fulfilling goals such as health promotion and building a healthier future. In nursing, which is a profession based on human relations, effective communication is necessary for the effectiveness of patient care, professional satisfaction and patient satisfaction, in short, to provide a quality health service. Especially communication with pediatric patients and their families requires special care for nurses. The aim of this review is to examine the quality and importance of nurses' communication with children's families in line with the literature.
İletişim, tüm insanların yaşamını devam ettirebilmesi için vazgeçilmez bir unsurdur. Bireyler arasındaki bilgi alışverişini sağlamak amacıyla oluşturulan bir ilişkiler sistemi olarak da adlandırılabilmektedir. Sağlık iletişimi ise; Hastalıkları Kontrol ve Önleme Merkezi (Centers for Disease Control and Prevention [CDC]) tarafından, sağlığı geliştirmek için bireysel kararları etkilemek ve bilgilendirmek amacıyla iletişim stratejilerinin incelenmesi ve kullanılması olarak tanımlanmaktadır. Sağlık iletişiminin taraflarını genellikle sağlık profesyonelleri ve hasta bireyler oluşturmaktadır. Etkili, entegre ve koordineli iletişim, Dünya Sağlık Örgütü’nün (DSÖ) sağlığı geliştirme ve daha sağlıklı bir gelecek inşa etme gibi hedeflerini yerine getirebilmenin ayrılmaz bir parçası olarak bildirilmektedir. İnsan ilişkileri üzerine kurulu bir meslek olan hemşirelikte ise hasta bakımının etkinliği, mesleki doyum ve hasta doyumu, kısaca kaliteli bir sağlık hizmeti verilebilmesi için etkili bir iletişimin kurulması gerekmektedir. Özellikle çocuk hastalar ve aileleriyle kurulacak olan iletişim hemşireler için ayrı bir özen gerektirmektedir. Bu derlemenin amacı, hemşirelerin çocukların aileleriyle olan iletişimlerinin kalitesini ve önemini literatür doğrultusunda incelemektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |