Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 15, 28.12.2020

Abstract

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereçler ve Yöntem: Bu tanımlayıcı araştırma Ankara'da bir devlet ve bir vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümlerinde okuyan 190 öğrenci ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında demografik veriler için oluşturulan demografik soru formu ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, Mann Whitney U, Kruskall Wallis ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortancası 21 ve % 92,1’i kadındır. Öğrenci hemşirelerin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği toplam puan ortalaması 87,23±13,45 olarak bulunmuştur. Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği toplam puan ortalaması eğitim görülen üniversite, sınıf, yabancı dil bilme durumu, başka bir ülkede hemşirelik eğitimi almak isteme durumu ve mezuniyet sonrası yurtdışında çalışmak isteme durumu ile ilişkili bulunmuştur (p<0,05). Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin orta seviyede olduğu belirlenmiştir.

Supporting Institution

yok

Project Number

proje değil

Thanks

Araştırma kapsamına alınan öğrencilerimize teşekkür ederiz. 17. Ulusal İç Hastalıkları Kongresi, 14-18 Ekim 2015, Antalya'da bildiri olarak sunulmuştur.

References

  • 1. İz-Başalan F, Temel-Bayık A. Hemşirelikte kültürel yeterlilik. Aile Toplum ve Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi. 2009;5(17):51-58.
  • 2. Gerrish K, Papadopoulos, I. Transcultural competence: The challenge for nurse education. British Journal of Nursing. 1999;8(21):1453-1457.
  • 3. Clark MJ. Community Health Nursing: Caring for Populations. 2. Baskı. New Jersey: Prentice Hall. 2003.
  • 4. Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2004;1:1-12.
  • 5. Durgun H, Uzunsoy E, Tümer A, Huysuz K. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile dünya vatandaşlığı için karakter ve değerler algıları. Ordu University J Nurs Stud. 2019;2(2):87-95.
  • 6. Aktaş D, Ertuğ N, Öztürk E. Investigation into intercultural sensitivity among nursing students at a university in Turkey. Stanisław Juszczyk. 2015;40(2):48-57.
  • 7. Kılıç SP, Sevinç S. The relationship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. J Transcult Nurs. 2017;29(4):379-386.
  • 8. Bilgiç Ş, Şahin İ. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeyleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(3):230-236.
  • 9. Oh WO. Factors influencing cultural sensitivity among nursing students. Child Health Nurs Res. 2011;17(4):222-229.
  • 10. Repo H, Vahlberg T, Salminen L, Papadopoulos I, Leino-Kilpi H. The cultural competence of graduating nursing students. J Transcult Nurs. 2017;28(1):98-107.
  • 11. Aslan S, Yılmaz D, Kartal M, Erdemir F, Güleç HY. Determination of intercultural sensitivity of nursing students in Turkey. Int J Health Sci Res. 2016;6(11):202-208.
  • 12. Bekiroğlu O, Balcı Ş. Kültürlerarası iletişim duyarlılığının izlerini aramak: “İletişim fakültesi öğrencileri örneğinde bir araştırma". SUTAD, 2014:429-459.
  • 13. Meydanlioglu A, Arikan F, Gözüm S. Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2015;20:1195-1204.
  • 14. Göl İ, Erkin Ö. Association between cultural intelligence and cultural sensitivity in nursing students: A cross-sectional descriptive study. Collegian. 2019;26(4):485-491.
  • 15. Chen G, Starosta WJ. The Development and Validation of the İntercultural Sensitivity Scale. Paper presented at the Annual Meeting of the National Communication Association. Seattle: WA. 2000.
  • 16. Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. Measurement properties of turkish ıntercultural sensitivity scale among nursing students. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2011;19(1):25-31.
  • 17. Baksi A, Arda Sürücü H, Duman M. Hemşirelik öğrencilerinin kültürler arası duyarlılıkları ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. JAREN. 2019;5(1):31-39.
  • 18. Bulduk S, Usta E, Dinçer Y. Kültürlerarası duyarlılık ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi: bir sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu örneği. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2017;7(2):73-77.
  • 19. Egelioğlu Cetişli N, Işık G, Özgüven Öztornacı B, Ardahan E, Özgürsoy Uran BN, Top ED, et al. Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2016;1(1):27-33.
  • 20. Korkmaz-Aslan G, Kartal A, Turan T, Taşdemir-Yiğitoğlu G, Kayan S. Intercultural sensitivity of university students studying at health-related departments and some associated factors. FNJN. 2019;27(2):188-200.
  • 21. Roh SZ. A study on the factors affecting the ıntercultural sensitivity of middle and high school students in Korea. Adv. Sci. Technol. Lett. 2014;47:266–269.
  • 22. Hammer MR, Bennett MJ, Wiseman R. Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. Int J Intercult Relat. 2003;27(4):421-443.

Investigation of Nursing Students’ Intercultural Sensitivity Levels and Related Factors

Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 15, 28.12.2020

Abstract

Aim: This study was conducted to determine nursing students’ intercultural sensitivity and related factors. Materials and Methods: This descriptive study was conducted with 190 students studying in nursing departments of a state and a private university in Ankara. demographic questionnaire for demographic data and Intercultural Sensitivity Scale were used for data collection. In data analysis, frequency, percentage, mean, standard deviation, Mann Whitney U, Kruskall Wallis and Pearson's correlation test were used. Results: Median age of students was 21 and 92.1 % of the students were female. Students’ mean Intercultural Sensitivity Scale score was found to be 87.23 ± 13.45. The mean of total Intercultural Sensitivity Scale score was found to be associated with the university, class, speaking a foreign language, desire to study nursing in another country, and desire to work abroad after graduation (p<0.05). Conclusion: It has been determined that intercultural sensitivity levels of nursing students are at medium level.

Project Number

proje değil

References

  • 1. İz-Başalan F, Temel-Bayık A. Hemşirelikte kültürel yeterlilik. Aile Toplum ve Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi. 2009;5(17):51-58.
  • 2. Gerrish K, Papadopoulos, I. Transcultural competence: The challenge for nurse education. British Journal of Nursing. 1999;8(21):1453-1457.
  • 3. Clark MJ. Community Health Nursing: Caring for Populations. 2. Baskı. New Jersey: Prentice Hall. 2003.
  • 4. Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2004;1:1-12.
  • 5. Durgun H, Uzunsoy E, Tümer A, Huysuz K. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile dünya vatandaşlığı için karakter ve değerler algıları. Ordu University J Nurs Stud. 2019;2(2):87-95.
  • 6. Aktaş D, Ertuğ N, Öztürk E. Investigation into intercultural sensitivity among nursing students at a university in Turkey. Stanisław Juszczyk. 2015;40(2):48-57.
  • 7. Kılıç SP, Sevinç S. The relationship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. J Transcult Nurs. 2017;29(4):379-386.
  • 8. Bilgiç Ş, Şahin İ. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeyleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(3):230-236.
  • 9. Oh WO. Factors influencing cultural sensitivity among nursing students. Child Health Nurs Res. 2011;17(4):222-229.
  • 10. Repo H, Vahlberg T, Salminen L, Papadopoulos I, Leino-Kilpi H. The cultural competence of graduating nursing students. J Transcult Nurs. 2017;28(1):98-107.
  • 11. Aslan S, Yılmaz D, Kartal M, Erdemir F, Güleç HY. Determination of intercultural sensitivity of nursing students in Turkey. Int J Health Sci Res. 2016;6(11):202-208.
  • 12. Bekiroğlu O, Balcı Ş. Kültürlerarası iletişim duyarlılığının izlerini aramak: “İletişim fakültesi öğrencileri örneğinde bir araştırma". SUTAD, 2014:429-459.
  • 13. Meydanlioglu A, Arikan F, Gözüm S. Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2015;20:1195-1204.
  • 14. Göl İ, Erkin Ö. Association between cultural intelligence and cultural sensitivity in nursing students: A cross-sectional descriptive study. Collegian. 2019;26(4):485-491.
  • 15. Chen G, Starosta WJ. The Development and Validation of the İntercultural Sensitivity Scale. Paper presented at the Annual Meeting of the National Communication Association. Seattle: WA. 2000.
  • 16. Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. Measurement properties of turkish ıntercultural sensitivity scale among nursing students. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2011;19(1):25-31.
  • 17. Baksi A, Arda Sürücü H, Duman M. Hemşirelik öğrencilerinin kültürler arası duyarlılıkları ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. JAREN. 2019;5(1):31-39.
  • 18. Bulduk S, Usta E, Dinçer Y. Kültürlerarası duyarlılık ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi: bir sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu örneği. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2017;7(2):73-77.
  • 19. Egelioğlu Cetişli N, Işık G, Özgüven Öztornacı B, Ardahan E, Özgürsoy Uran BN, Top ED, et al. Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2016;1(1):27-33.
  • 20. Korkmaz-Aslan G, Kartal A, Turan T, Taşdemir-Yiğitoğlu G, Kayan S. Intercultural sensitivity of university students studying at health-related departments and some associated factors. FNJN. 2019;27(2):188-200.
  • 21. Roh SZ. A study on the factors affecting the ıntercultural sensitivity of middle and high school students in Korea. Adv. Sci. Technol. Lett. 2014;47:266–269.
  • 22. Hammer MR, Bennett MJ, Wiseman R. Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. Int J Intercult Relat. 2003;27(4):421-443.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Koç 0000-0003-1179-5550

Şerife Öz

Tuğba Kılıç This is me

Project Number proje değil
Publication Date December 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Koç, A., Öz, Ş., & Kılıç, T. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 1-15.
AMA Koç A, Öz Ş, Kılıç T. Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. December 2020;3(2):1-15.
Chicago Koç, Ayşegül, Şerife Öz, and Tuğba Kılıç. “Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 3, no. 2 (December 2020): 1-15.
EndNote Koç A, Öz Ş, Kılıç T (December 1, 2020) Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 3 2 1–15.
IEEE A. Koç, Ş. Öz, and T. Kılıç, “Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, vol. 3, no. 2, pp. 1–15, 2020.
ISNAD Koç, Ayşegül et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 3/2 (December 2020), 1-15.
JAMA Koç A, Öz Ş, Kılıç T. Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2020;3:1–15.
MLA Koç, Ayşegül et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, vol. 3, no. 2, 2020, pp. 1-15.
Vancouver Koç A, Öz Ş, Kılıç T. Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2020;3(2):1-15.