Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRK SİNEMASINDA MODERNLEŞME ALGISI, AKIMLAR VE DİN ADAMI TİPLEMESİ

Year 2015, Volume: 4 Issue: 6, 6 - 15, 15.09.2015

Abstract

Sinemanın toplumsal gerçekleri yansıtma yeteneği düşünüldüğünde
din adamı ya da dindar karakterlerin Türk sinemasında yansıma biçimi
tartışma konusu olmaktadır. Bu bağlamda sinemada din adamı ve dindar
insanların sunumunun nasıllığını modernleşme biçimimizle bağlantılı olarak
ele alınabiliriz. Türk sinemasının, modernleşme anlayışımızı da filmler
üzerinden çarpıcı bir biçimde ortaya koyduğu düşünüldüğünde sinemada din
ve din adamının sunum biçimi önem kazanmaktadır. Kabaca ifade edecek
olursak sinemada din adamı ya da dindar karakterler modern karşıtı bir
duruşun tarafı olarak tanımlanmıştır. Bu tanımlanma temelde modernleşme
hikâyemizin ayrıntılarında saklı olan geçmişi öteleme anlayışımızın bir
yansıması olarak değerlendirilebilir.

References

  • AGAH, Özgüç. (2005). Türklerle Türk Sineması. İstanbul: Dünya Yayınları. BATTAL, Sadık. (2006). Asıl Film Şimdi Başlıyor. Ankara: Vadi Yayınları. BERKES, Niyazi. (2013). Türkiye’de Çağdaşlaşma. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. DALDAL, Aslı. (2005). 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik. İstanbul: Homer Kitapevi. ENDERUN, Mehmet Akif. (2013). Beyaz Perdenin Din Algısı. İstanbul: Işık Yayınevi. GÖLE, Nilüfer. (2010). Modernleşme Bağlamında İslami Kimlik Arayışı. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Der: Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. KAHRAMAN, Hasan Bülent. (2007). Post Modernite ile Modernite Arasında Türkiye. İstanbul:Agora Kitaplığı. KASABA, Reşat. (2010). Eski İle Yeni Arasında Kemalizm ve Modernizm. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Der: Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. KEYDER, Çağlar. (2010). 1990’larda Türkiye’de Modernleşmenin Doğrultusu. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Der: Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. LÜLECİ, Yalçın. (2008). Türk Sineması ve Din. İstanbul: Es Yayınları. MARDİN, Şerif. (2010). Modern Türk Sosyal Bilimleri Üzerine Bazı Düşünceler. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Der: Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. TÜRK, İbrahim. (2001). Halit Refiğ: Düşlerden Düşüncelere Söyleşiler. İstanbul: Kabalcı. YENEN, İbrahim. (2011). Toplumsal Tezahürleri Bağlamında Türk Sinemasında Din Dindarlık ve Din Adamı Olgusu. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara. YENEN, İbrahim. (2012). Türk Sinemasında İslam(cılık) Pratiği: Milli Sinema Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları. Sayı: 1(3), ss. 240-271. Anti Kapitalist Müslümanlar Derneği Dönem Sözcüsü Sedat Doğan ile 08/05/2013 tarihinde yaptığımız mülakattan.
Year 2015, Volume: 4 Issue: 6, 6 - 15, 15.09.2015

Abstract

References

  • AGAH, Özgüç. (2005). Türklerle Türk Sineması. İstanbul: Dünya Yayınları. BATTAL, Sadık. (2006). Asıl Film Şimdi Başlıyor. Ankara: Vadi Yayınları. BERKES, Niyazi. (2013). Türkiye’de Çağdaşlaşma. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. DALDAL, Aslı. (2005). 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik. İstanbul: Homer Kitapevi. ENDERUN, Mehmet Akif. (2013). Beyaz Perdenin Din Algısı. İstanbul: Işık Yayınevi. GÖLE, Nilüfer. (2010). Modernleşme Bağlamında İslami Kimlik Arayışı. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Der: Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. KAHRAMAN, Hasan Bülent. (2007). Post Modernite ile Modernite Arasında Türkiye. İstanbul:Agora Kitaplığı. KASABA, Reşat. (2010). Eski İle Yeni Arasında Kemalizm ve Modernizm. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Der: Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. KEYDER, Çağlar. (2010). 1990’larda Türkiye’de Modernleşmenin Doğrultusu. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Der: Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. LÜLECİ, Yalçın. (2008). Türk Sineması ve Din. İstanbul: Es Yayınları. MARDİN, Şerif. (2010). Modern Türk Sosyal Bilimleri Üzerine Bazı Düşünceler. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Der: Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. TÜRK, İbrahim. (2001). Halit Refiğ: Düşlerden Düşüncelere Söyleşiler. İstanbul: Kabalcı. YENEN, İbrahim. (2011). Toplumsal Tezahürleri Bağlamında Türk Sinemasında Din Dindarlık ve Din Adamı Olgusu. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara. YENEN, İbrahim. (2012). Türk Sinemasında İslam(cılık) Pratiği: Milli Sinema Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları. Sayı: 1(3), ss. 240-271. Anti Kapitalist Müslümanlar Derneği Dönem Sözcüsü Sedat Doğan ile 08/05/2013 tarihinde yaptığımız mülakattan.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Handan Karakaya

Publication Date September 15, 2015
Submission Date June 13, 2015
Acceptance Date August 2, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 6

Cite

APA Karakaya, H. (2015). TÜRK SİNEMASINDA MODERNLEŞME ALGISI, AKIMLAR VE DİN ADAMI TİPLEMESİ. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(6), 6-15.