Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN İNCELENMESİ: SELÇUK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 5, 105 - 120, 15.12.2014

Öz

 Bu çalışmanın, amacı Selçuk Üniversitesi sosyal hizmet bölümü
öğrencilerinin (n=246) iletişim becerileri ve bu becerileri etkileyen
faktörlerin belirlenmesidir. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu
ve Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen İletişim Becerileri
Envanteri (İBE) kullanılmıştır. Sonuç olarak, iletişim becerisi puan
ortalamaları ile cinsiyet arasında ve iletişim becerisi puan ortalamaları ile
sınıf düzeyi arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu, kız
öğrencilerin puan ortalamasının erkek öğrencilerden yüksek olduğu
bulunmuştur. Diğer bir yandan, iletişim becerileri puan ortalamaları ile
anne-baba eğitim düzeyi, yaşanılan yer, aile tipi, karşı cinsle duygusal
ilişki arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı
bulunmuştur. Bulgular tartışma bölümünde diğer araştırmalarla
karşılaştırılmıştır. Öneriler bölümünde iletişim becerilerine yönelik
eğitim, araştırma ve kanıta dayalı uygulama faaliyetlerinin önemi
vurgulanmıştır. 

Kaynakça

  • Acar, V. (2009). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur. Akyurt, N. (2009). Sağlıkta iletişim ve Marmara üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4 (11), 15-33. Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 567-576. Çetinkaya, Ö. ve Alparslan A. M. (2011). Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (1), 363- 377. Dilekmen, M., Başçı, Z. ve Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletisim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 223-231. Dinham, A. (2006). A review of practice of teaching and learning of communication skills in social work in England. Social Work Education: The İnternational Journal, 25 (8), 838-850. Erigüç, G., Şener, T. ve Eriş, H. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16 (1), 45-65. Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini etkileyen faktörler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (22), 59-72. Ersanlı, K. ve Balcı, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (10), 7-12. Forrester, D., McCambridge, J., Waissbein, C. ve Rollnick, S. (2008). How do child and family social workers talk to parents about child welfare concerns? Child Abuse Review, 17, 23-35. 120|Doğa BAŞER & Mehmet KIRLIOĞLU & Huriye İrem KALAYCI KIRLIOĞLU Gürşimşek I., Vural E. D. ve Demirsöz S. E. (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 1-11. Kayabaşı, C. ve Akcengiz S. A. (2014). Eğitim fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 86- 104. Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin iletişim ve problem çözme becerileri. GEFAD/GUJGEF, 32 (1), 33-54. Mullins, J. L. (2011). A framework for cultivating and increasing child welfare workers’ empathy toward parents. Journal of Social Service Research, 37, 242-253. Özdemir, G. (2011). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ve yaşam yönelimlerinin stresle baş etme tutumları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Richards, S., Ruch, G. ve Trevithick, P. (2005). Communication skills training for practice: the ethical dilemma for social work education. Social Work Education: The International Journal, 24 (4), 409-422. Sheafor, B. W ve Horejsi, C. J. (2014). Sosyal hizmet uygulaması temel teknikler ve ilkeler. Ankara: Nika Yayınevi. Toy, S. (2007). Mühendislik ve hukuk fakülteleri öğrencilerinin iletişim becerileri açısından karşılaştırılması ve iletişim becerileriyle bazı değişkenler arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Tunçeli, H. İ. (2013). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Sakarya Üniversitesi Örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3 (3), 51-58. Yılmaz B. (2007). Üniversite öğrencilerinin kişilerarası iletişim becerileri ve bağlanma stilleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla. Yılmaz, M., Üstün, A. ve Odacı, H. (2009). Okul öncesi öğretmen adaylarının iletişim becerileri düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 8-18.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Doğa Başer

Mehmet Kırlıoğlu

Huriye İrem Kalaycı Kırlıoğlu

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2014
Kabul Tarihi 14 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Başer, D., Kırlıoğlu, M., & Kalaycı Kırlıoğlu, H. İ. (2014). SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN İNCELENMESİ: SELÇUK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 105-120.