BUYRUKLARA GÖRE TALİP, PİR VE MÜRŞİT İLİŞKİLER
Yıl 2014,
Cilt: 2 Sayı: 4, 33 - 52, 15.06.2014
Ceyhun Solmaz
Hasan Çelik
Öz
Bu çalışmamızda; Alevi/Kızılbaşlığın temel yazılı kaynakları
olarak kabul edilen ve yüzyıllardır erkân kurallarını şekillendiren
buyruk'lardan hareketle talip, pir ve mürşit ilişkilerini değerlendireceğiz.
Talib(ler)in inanca (yol'a) ve inanç önderlerine karşı sorumlulukları, pir
ve mürşitliğin Alevi/Kızılbaş toplumlarındaki önemi, yol büyüğü olarak
kabul edilen “dede”lerin birbirlerine ve taliplerine karşı sorumlukları
makalemizde incelenip, araştırmacıların eleştirisine sunulacaktır.
Alevi/Kızılbaş inancına mensup bireylerin (taliplerin) yüzyıllardır
davranışlarına referans olarak gösterdikleri ve genel anlamda ahlak
ilkelerini içeren buyruk'lardan hareketle sürdürülen erkânların çok yönlü
ve zengin yapısı da incelemelerimiz neticesinde sizlere aktarılmış
olacaktır
Kaynakça
- ATALAY, Ali Adil (2011). İmam Cafer-i Sadık Buyruğu, İstanbul: Can
Yayınları, 17. baskı.
ATALAY, Ali Adil (2012). Dünden Bugüne Hünkar Hacı Bektaş Veli, İstanbul:
Can Yayınları, 1. baskı.
AKTAŞ, Çiğdem (2000). “Toplumsal Açıdan Erenlerin Ser Çeşmesi: Hacı
Bektaş Veli” Ankara: Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli
Araştırma Dergisi, S.14,ss. 199-231, s.218.
AYTEKİN, Sefer (2001). Buyruk, İstanbul: Ayyıldız Yayınları.
BAL, Hüseyin (2002). Alevi Bektaşi Kültürü, Isparta: Fakülte Kitabevi.
ÇEM, Munzur (1999). Dersim’de Alevilik, İstanbul: Peri Yayınları.
ÇELİK, Hasan (2014). "Alevilik ve Bektaşilik'te Gönül Eğitimi", Çorum:
Hünkar Alevilik Bektaşilik Akademik Araştırmalar Dergisi, Sayı 1, ss.83-100, s.93-
94.
DEDEKARGINOĞLU, Hüseyin (2012). Dede Gargın Süreğinde Cem, Ankara:
Yurt Kitap Yayıncılık, 2. baskı.
EĞRİ, Osman (2013a). Alevi Bektaşi Yolu: Hak Muhammed Ali, İstanbul: Ufuk
Yayınları.
EĞRİ, Osman (2013b). Ali Sofrası Rıza Lokması, İstanbul: Ufuk
Yayınları.
52 | Ceyhun SOLMAZ & Hasan ÇELİK
FIĞLALI, Ethem Ruhi (1996). Türkiye’de Alevilik - Bektaşilik, Ankara: Selçuk
Yayınları, 4. baskı.
HARMANCI, Hasan (2014). Alevi İlkeleri:Mitolojiden Felsefeye, İstanbul:
Destek Yayınları.
KAPLAN, Doğan (2011). Yazılı Kaynaklarına Göre Alevilik, Ankara: Türkiye
Diyanet Vakfı Yayınları, 3. baskı.
NOYAN, Bedri (1995). Bektaşilik - Alevilik Nedir?, İstanbul: Ant Yayınları ve
Can Yayınları ortak basımı, 3. baskı.
ÖZTÜRK, Sezai (1972). “Tunceli’de Alevilik Üzerine Sosyolojik Bir
Deneme”, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji
Bölümü Yayınlanmamış Mezuniyet Tezi.
ÖZ, Baki (2011). Fevaid -Hacı Bektaş Veli-, İstanbul: Demos Yayınları, 1. baskı.
SARIKAYA, Mehmet Saffet (2008). Fütüvetname-i Ca'fer Sadık, İstanbul:
Horasan Yayınları.
TATÇI, Mustafa (1990). Yunus Emre Divanı, Ankara: Kültür Bakanlığı
Yayınları.
TUĞRUL, Talip (2006). “Tunceli Aleviliğinde İnanç ve İbadet (Sarı Saltık
Ocağı Örneği)”, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
YAMAN, Mehmet (2013a). Alevilik – İnanç, Edep, Erkan-, İstanbul: Demos
Yayınları, 2. baskı.
YAMAN, Mehmet (2013). Buyruk, İstanbul: Cem Vakfı Yayınları No:17.
YAMAN, Ali (1998a). Kızılbaş Alevi Dedeleri, İstanbul: Şahkulu Sultan
Külliyesi Mehmet Ali Hilmi Dedebaba Araştırma Eğitim ve Kültür
Vakfı Yayınları.
YAMAN, Ali (2012b). Alevilik ve Kızılbaşlık Tarihi, İstanbul: Nokta Kitap
Yayınları, 1. baskı.
YILMAZ, Hüseyin (2011). Alevi-Sünni Diyalogu, Sivas: Asistan Yayıncılık.
YILDIRIM, Rıza (2012). “Geleneksel Alevilikten Modern Aleviliğe:Tarihsel
Bir Dönüşümün Ana Eksenleri”, Ankara: Gazi Üniversitesi Türk
Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Sayı 62, ss.135-162.