Research Article
BibTex RIS Cite

YAZMAK İÇİN KONUŞ MODELİ’NİN TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ

Year 2020, Volume: 9 Issue: 1, 79 - 104, 30.06.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Yazmak için Konuş Modeli’nin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yazma becerilerine etkisini incelemektir. Çalışma ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desene uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesi TÖMER’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen 31 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nicel verilerin çözümlenmesinde Mann Whitney U testinden yararlanılmıştır. Çalışmada Yazmak için Konuş Modeli’nin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B2 düzeyi öğrencilerin yazma becerilerine anlamlı bir katkı sağladığı sonucuna varılmıştır. 

References

  • Bağcı, H. and Başar, U (2013). Yazma Eğitimi. M. Durmuş and A. Okur (Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı içinde (1. baskı, ss. 309-332). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, R. J. and Swerdlik, M. (2010). Psychological testing and assessment: an introduction to tests and measurement (6nd. ed.). New York: McGraw-Hill Book Co.
  • Corbett, P. (2001). How to teach fiction writing at key stage 2. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. (2002). How to teach poetry writing at key stage 3. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. (2004). Jumpstart!: literacy - games and activities for ages 7-14. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. (2005). Writing models year 3. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. (2006). The Bumper book of story telling into writing at key stage 1. Melksham: Clown Publishing.
  • Corbett, P. (2007). The Bumper book of storytelling into writing: key stage 2. Melksham: Clown Publishing.
  • Corbett, P. and Strong, J. (2012). Talk for writing across the curriculum with dvds: how to teach non- fiction to 5-12 year-olds. Milton Keynes: Open Unıversty Press.
  • Corbett, P. and Strong, J. (2014). Jumpstart! grammar: games and activities for ages 6 – 14. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. and Strong, J. (2016). Talk for writing in the early years: how to teach story and rhyme, involving families 2-5 years. Milton Keynes: Open Unıversty Press.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lısrel uygulamaları (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (and sex and drugs and rock ‘n’ roll)(3nd ed.). London: SAGE PublicatioNs.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A. and Leech, N. L. (2017). Research methods in applied settings. an ıntegrated approach to design and analysis (3nd ed.). United States: Taylor & Francis.
  • Göçer, A. (2016). Yazma eğitimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Green, S. B. and Salkind, N. J. (2005). Using SPSS for windows and macintosh: analyzing and understanding data (4nd ed.). United States: Pearson Prentice-Hall.
  • Güneş, F. (2016). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hayes, A. F. and Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1(1), 77-89.
  • İnce, B. (2011). Yurt dışındaki Türk çocuklarının ana dilleri Türkçede yaşadıkları anlatım sorunları: Fransa örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Karatay, H. (2007). “Kelime Öğretimi”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Krippendorff, K. (2004). “Measuring the reliability of qualitative text analysis data”. Humanities, Social Sciences and Law, 38(6), 787-800.
  • Lawshe, C. H. (1975). “A quantitative approach to content validity”. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Lawshe, C. H. (1985). “Inferences from personnel tests and their validity”. Journal of Applied Psychology, 70(1), 237-238.
  • Rubio, D. M., Berg-Werger, M., Tebb, S. S., Lee, E. S. and Rauch, S. (2003). “Objectifying content validity: conducting a content validity study in social work research”. Social Work Research 27(2), 94-104.
  • Sever, S. (2011). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (6. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sharma, C. T. (2008). Modern methods of language teaching (2. baskı). New Delhi: SARUP and SONS.
  • Tan, Ş. (2016). SPSS ve excel uygulamalı temel istatistik-1 (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı yazma süreci (Hikâye yazma) (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Temizkan, M. (2017). Konuşma becerisi. F. Temizyürek, İ. Erdem and M. Temizkan (Ed.), Konuşma eğitimi (sözlü anlatım) içinde (7. baskı, ss. 199-244). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tüfekçioğlu, B. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sözcük öğretimi. F. Yıldırım and B. Tüfekçioğlu (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: kuramlar, yöntemler, beceriler, uygulamalar içinde (1. baskı, ss. 267-288). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ungan, S. (2007). “Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 461-472.
  • Wilson, F. R., Pan, W. and Schumsky, D. A. (2012). “Recalculation of the critical values for lawshe's content validity ratio”. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 45(3), 197-210.
  • Yurdugül H. ve Bayrak, F. (2012). “Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlik ölçüleri: kapsam geçerlik indeksi ve kappa istatistiğinin karşılaştırılması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 264-271.
  • İnternet Kaynakları
  • Corbett, P. (2008). Jumpstart! storymaking - games and activities for ages 7-12. Retrieved from https://www.amazon.com/Jumpstart-Storymaking-Games-ActivitiesAges/dp/0415466865
  • Corbett, P. (2014). Mountain- Recordable Story Mountain. Retrieved from https://www.smartkids.co.uk/products/pie-corbett-s-recordable-story-mountain
  • Sever, S. (2001). “Öğretim dili olarak Türkçenin sorunları ve öğretme-öğrenme sürecindeki etkili yaklaşımlar”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34(1), 11-22. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/135/928.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Strong, J. (2013). Talk for writing in secondary schools. Retrieved from https://www.amazon.co.uk/Talk-Writing-Secondary-Schools-Communication/dp/0335262600
  • Susar Kırmızı, F. and Kasap, D. (2017). Yaratıcı okuma ve yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı yazma becerisine etkisi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1), 48-62. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/269179 adresinden edinilmiştir.
  • Trowman, J. L. (2018). Developing children’s speech, language and communication through stories and drama. Oxon: Routledge. Retrieved from https://books.google.com.tr
Year 2020, Volume: 9 Issue: 1, 79 - 104, 30.06.2020

Abstract

References

  • Bağcı, H. and Başar, U (2013). Yazma Eğitimi. M. Durmuş and A. Okur (Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı içinde (1. baskı, ss. 309-332). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, R. J. and Swerdlik, M. (2010). Psychological testing and assessment: an introduction to tests and measurement (6nd. ed.). New York: McGraw-Hill Book Co.
  • Corbett, P. (2001). How to teach fiction writing at key stage 2. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. (2002). How to teach poetry writing at key stage 3. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. (2004). Jumpstart!: literacy - games and activities for ages 7-14. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. (2005). Writing models year 3. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. (2006). The Bumper book of story telling into writing at key stage 1. Melksham: Clown Publishing.
  • Corbett, P. (2007). The Bumper book of storytelling into writing: key stage 2. Melksham: Clown Publishing.
  • Corbett, P. and Strong, J. (2012). Talk for writing across the curriculum with dvds: how to teach non- fiction to 5-12 year-olds. Milton Keynes: Open Unıversty Press.
  • Corbett, P. and Strong, J. (2014). Jumpstart! grammar: games and activities for ages 6 – 14. London: David Fulton Publishers.
  • Corbett, P. and Strong, J. (2016). Talk for writing in the early years: how to teach story and rhyme, involving families 2-5 years. Milton Keynes: Open Unıversty Press.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lısrel uygulamaları (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (and sex and drugs and rock ‘n’ roll)(3nd ed.). London: SAGE PublicatioNs.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A. and Leech, N. L. (2017). Research methods in applied settings. an ıntegrated approach to design and analysis (3nd ed.). United States: Taylor & Francis.
  • Göçer, A. (2016). Yazma eğitimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Green, S. B. and Salkind, N. J. (2005). Using SPSS for windows and macintosh: analyzing and understanding data (4nd ed.). United States: Pearson Prentice-Hall.
  • Güneş, F. (2016). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hayes, A. F. and Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1(1), 77-89.
  • İnce, B. (2011). Yurt dışındaki Türk çocuklarının ana dilleri Türkçede yaşadıkları anlatım sorunları: Fransa örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Karatay, H. (2007). “Kelime Öğretimi”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Krippendorff, K. (2004). “Measuring the reliability of qualitative text analysis data”. Humanities, Social Sciences and Law, 38(6), 787-800.
  • Lawshe, C. H. (1975). “A quantitative approach to content validity”. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Lawshe, C. H. (1985). “Inferences from personnel tests and their validity”. Journal of Applied Psychology, 70(1), 237-238.
  • Rubio, D. M., Berg-Werger, M., Tebb, S. S., Lee, E. S. and Rauch, S. (2003). “Objectifying content validity: conducting a content validity study in social work research”. Social Work Research 27(2), 94-104.
  • Sever, S. (2011). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (6. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sharma, C. T. (2008). Modern methods of language teaching (2. baskı). New Delhi: SARUP and SONS.
  • Tan, Ş. (2016). SPSS ve excel uygulamalı temel istatistik-1 (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı yazma süreci (Hikâye yazma) (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Temizkan, M. (2017). Konuşma becerisi. F. Temizyürek, İ. Erdem and M. Temizkan (Ed.), Konuşma eğitimi (sözlü anlatım) içinde (7. baskı, ss. 199-244). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tüfekçioğlu, B. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sözcük öğretimi. F. Yıldırım and B. Tüfekçioğlu (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: kuramlar, yöntemler, beceriler, uygulamalar içinde (1. baskı, ss. 267-288). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ungan, S. (2007). “Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 461-472.
  • Wilson, F. R., Pan, W. and Schumsky, D. A. (2012). “Recalculation of the critical values for lawshe's content validity ratio”. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 45(3), 197-210.
  • Yurdugül H. ve Bayrak, F. (2012). “Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlik ölçüleri: kapsam geçerlik indeksi ve kappa istatistiğinin karşılaştırılması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 264-271.
  • İnternet Kaynakları
  • Corbett, P. (2008). Jumpstart! storymaking - games and activities for ages 7-12. Retrieved from https://www.amazon.com/Jumpstart-Storymaking-Games-ActivitiesAges/dp/0415466865
  • Corbett, P. (2014). Mountain- Recordable Story Mountain. Retrieved from https://www.smartkids.co.uk/products/pie-corbett-s-recordable-story-mountain
  • Sever, S. (2001). “Öğretim dili olarak Türkçenin sorunları ve öğretme-öğrenme sürecindeki etkili yaklaşımlar”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34(1), 11-22. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/135/928.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Strong, J. (2013). Talk for writing in secondary schools. Retrieved from https://www.amazon.co.uk/Talk-Writing-Secondary-Schools-Communication/dp/0335262600
  • Susar Kırmızı, F. and Kasap, D. (2017). Yaratıcı okuma ve yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı yazma becerisine etkisi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1), 48-62. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/269179 adresinden edinilmiştir.
  • Trowman, J. L. (2018). Developing children’s speech, language and communication through stories and drama. Oxon: Routledge. Retrieved from https://books.google.com.tr
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Oğuzhan Sevim 0000-0001-7533-4724

Memet Abukan 0000-0003-3461-0539

Publication Date June 30, 2020
Submission Date June 10, 2020
Acceptance Date June 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Sevim, O., & Abukan, M. (2020). YAZMAK İÇİN KONUŞ MODELİ’NİN TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 79-104.