YAZMAK İÇİN KONUŞ MODELİ’NİN TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİ
Yıl 2020,
Cilt: 9 Sayı: 1, 79 - 104, 30.06.2020
Oğuzhan Sevim
,
Memet Abukan
Öz
Bu çalışmanın amacı, Yazmak için Konuş Modeli’nin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yazma becerilerine etkisini incelemektir. Çalışma ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desene uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesi TÖMER’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen 31 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nicel verilerin çözümlenmesinde Mann Whitney U testinden yararlanılmıştır. Çalışmada Yazmak için Konuş Modeli’nin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B2 düzeyi öğrencilerin yazma becerilerine anlamlı bir katkı sağladığı sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Bağcı, H. and Başar, U (2013). Yazma Eğitimi. M. Durmuş and A. Okur (Ed.), Yabancılara
Türkçe öğretimi el kitabı içinde (1. baskı, ss. 309-332). Ankara: Grafiker Yayınları.
- Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (1. baskı). Ankara:
Pegem Akademi.
- Cohen, R. J. and Swerdlik, M. (2010). Psychological testing and assessment: an introduction
to tests and measurement (6nd. ed.). New York: McGraw-Hill Book Co.
- Corbett, P. (2001). How to teach fiction writing at key stage 2. London: David Fulton
Publishers.
- Corbett, P. (2002). How to teach poetry writing at key stage 3. London: David Fulton
Publishers.
- Corbett, P. (2004). Jumpstart!: literacy - games and activities for ages 7-14. London: David
Fulton Publishers.
- Corbett, P. (2005). Writing models year 3. London: David Fulton Publishers.
- Corbett, P. (2006). The Bumper book of story telling into writing at key stage 1. Melksham:
Clown Publishing.
- Corbett, P. (2007). The Bumper book of storytelling into writing: key stage 2. Melksham:
Clown Publishing.
- Corbett, P. and Strong, J. (2012). Talk for writing across the curriculum with dvds: how to
teach non- fiction to 5-12 year-olds. Milton Keynes: Open Unıversty Press.
- Corbett, P. and Strong, J. (2014). Jumpstart! grammar: games and activities for ages 6 – 14.
London: David Fulton Publishers.
- Corbett, P. and Strong, J. (2016). Talk for writing in the early years: how to teach story and
rhyme, involving families 2-5 years. Milton Keynes: Open Unıversty Press.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli
istatistik: spss ve lısrel uygulamaları (1. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (and sex and drugs and rock ‘n’ roll)(3nd
ed.). London: SAGE PublicatioNs.
- Gliner, J. A., Morgan, G. A. and Leech, N. L. (2017). Research methods in applied settings.
an ıntegrated approach to design and analysis (3nd ed.). United States: Taylor & Francis.
- Göçer, A. (2016). Yazma eğitimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Green, S. B. and Salkind, N. J. (2005). Using SPSS for windows and macintosh: analyzing
and understanding data (4nd ed.). United States: Pearson Prentice-Hall.
- Güneş, F. (2016). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller (4. baskı). Ankara: Pegem
Akademi.
- Hayes, A. F. and Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability
measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1(1), 77-89.
- İnce, B. (2011). Yurt dışındaki Türk çocuklarının ana dilleri Türkçede yaşadıkları anlatım
sorunları: Fransa örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul,
Türkiye.
- Karatay, H. (2007). “Kelime Öğretimi”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
- Krippendorff, K. (2004). “Measuring the reliability of qualitative text analysis data”.
Humanities, Social Sciences and Law, 38(6), 787-800.
- Lawshe, C. H. (1975). “A quantitative approach to content validity”. Personnel Psychology,
28, 563–575.
- Lawshe, C. H. (1985). “Inferences from personnel tests and their validity”. Journal of Applied
Psychology, 70(1), 237-238.
- Rubio, D. M., Berg-Werger, M., Tebb, S. S., Lee, E. S. and Rauch, S. (2003). “Objectifying
content validity: conducting a content validity study in social work research”. Social Work
Research 27(2), 94-104.
- Sever, S. (2011). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (6. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Sharma, C. T. (2008). Modern methods of language teaching (2. baskı). New Delhi: SARUP
and SONS.
- Tan, Ş. (2016). SPSS ve excel uygulamalı temel istatistik-1 (1. baskı). Ankara: Pegem
Akademi.
- Temizkan, M. (2014). Yaratıcı yazma süreci (Hikâye yazma) (1. baskı). Ankara: Pegem
Akademi.
- Temizkan, M. (2017). Konuşma becerisi. F. Temizyürek, İ. Erdem and M. Temizkan (Ed.),
Konuşma eğitimi (sözlü anlatım) içinde (7. baskı, ss. 199-244). Ankara: Pegem Akademi.
- Tüfekçioğlu, B. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sözcük öğretimi. F. Yıldırım
and B. Tüfekçioğlu (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: kuramlar, yöntemler,
beceriler, uygulamalar içinde (1. baskı, ss. 267-288). Ankara: Pegem Akademi.
- Ungan, S. (2007). “Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi”. Erciyes Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 461-472.
- Wilson, F. R., Pan, W. and Schumsky, D. A. (2012). “Recalculation of the critical values for
lawshe's content validity ratio”. Measurement and Evaluation in Counseling and
Development, 45(3), 197-210.
- Yurdugül H. ve Bayrak, F. (2012). “Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlik ölçüleri:
kapsam geçerlik indeksi ve kappa istatistiğinin karşılaştırılması”. Hacettepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 264-271.
- İnternet Kaynakları
- Corbett, P. (2008). Jumpstart! storymaking - games and activities for ages 7-12. Retrieved
from https://www.amazon.com/Jumpstart-Storymaking-Games-ActivitiesAges/dp/0415466865
- Corbett, P. (2014). Mountain- Recordable Story Mountain. Retrieved from
https://www.smartkids.co.uk/products/pie-corbett-s-recordable-story-mountain
- Sever, S. (2001). “Öğretim dili olarak Türkçenin sorunları ve öğretme-öğrenme sürecindeki
etkili yaklaşımlar”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34(1), 11-22.
http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/135/928.pdf adresinden edinilmiştir.
- Strong, J. (2013). Talk for writing in secondary schools. Retrieved from
https://www.amazon.co.uk/Talk-Writing-Secondary-Schools-Communication/dp/0335262600
- Susar Kırmızı, F. and Kasap, D. (2017). Yaratıcı okuma ve yaratıcı yazma çalışmalarının
yaratıcı yazma becerisine etkisi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1), 48-62.
http://dergipark.gov.tr/download/article-file/269179 adresinden edinilmiştir.
- Trowman, J. L. (2018). Developing children’s speech, language and communication through
stories and drama. Oxon: Routledge. Retrieved from https://books.google.com.tr