The purpose of
this research; Determination of academic self-efficacy levels of Physical
Education and Sports Teacher candidates. The universe of this study was the
candidate of 488 Physical Education and Sports Teachers who were studying in
the Department of Physical Education and Sport Teaching at Mersin University
and Mustafa Kemal University in 2016 - 2017 academic year. The sample group
consisted of a total of 300 people, 134 of them from Mersin University and 166
of them being Mustafa Kemal University Physical Education and Sports Teacher
Candidate. In the research, as a data
collection tool; “Academic Self-Efficacy Scale” was used. In the analysis of
the data obtained in the research; descriptive statistical methods, Kruskal
Wallis-H Test and Mann Whitney-U Test were used. Physical Education and Sports
Teacher candidates were found to have high levels of academic self-efficacy and
no statistically significant difference according to gender, university, age
and class variables. However, it was determined that there was a statistically
significant difference according to the general academic grade point average. As
a result of the research; Physical Education and Sports Teacher candidates were
found to have higher levels of academic self-efficacy and higher academic
achievement than those with lower academic self-efficacy.
Bu araştırmanın
amacı; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adaylarının akademik öz-yeterlik düzeylerinin
belirlenmesidir. Bu araştırmanın evrenini, 2016 - 2017 eğitim-öğretim yılında
Mersin Üniversitesi ve Mustafa Kemal Üniversitesinde, Beden Eğitimi ve Spor
Öğretmeliği Bölümünde öğrenim görmekte olan 488 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni
adayı oluşturmuştur. Örneklem grubunu ise Mersin Üniversitesinden 134, Mustafa
Kemal Üniversitesinde ise 166 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adayı olmak
üzere, toplamda 300 kişi oluşturmuştur. Araştırmada, veri toplama aracı olarak;
“Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin
analizinde; betimsel istatistik yöntemleri, Kruskal Wallis-H Testi ve Mann
Whitney-U Testi kullanılmıştır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adaylarının,
akademik öz-yeterlik düzeylerinin yüksek seviyede olduğu ve cinsiyet,
üniversite, yaş ve sınıf değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Ancak genel akademik not ortalaması
değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark gösterdiği tespit
edilmiştir. Araştırma sonucunda; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adaylarının,
akademik öz yeterlik düzeylerinin yüksek seviyede olduğu ve genel akademik not
ortalaması yüksek olanların, düşük olanlara göre daha yüksek seviyede akademik
öz-yeterlik düzeyine sahip olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | April 28, 2018 |
Acceptance Date | December 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |