Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 13, 29.06.2022
https://doi.org/10.32706/tusbid.1107700

Abstract

Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilen COVID-19 hastalığı ile birlikte insan hayatında önemli değişiklikler olmuştur. Bu çalışmanın amacı; COVID-19 pandemi döneminde yetişkin bireylerde fiziksel aktivite, psikolojik sağlamlık ve koronavirüs anksiyetesi düzeylerini tespit ederek aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışmaya 18-66 yaş aralığında toplam 322 (213 kadın, 109 erkek) gönüllü birey katılmıştır. Çalışmaya katılanların fiziksel aktivite düzeyini belirlemek için “Uluslararası Fiziksel Aktivite Kısa Formu”, psikolojik sağlamlık durumunu belirlemek için “Psikolojik Sağlamlık Ölçeği Kısa Formu” ve anksiyete durumunu belirlemek için “Koronavirüs Anksiyete Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi, Bağımsız T Testi ve Pearson korelasyon kullanılmış olup, anlamlılık p<0,05 olarak sınanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; COVID-19 pandemi sürecinde katılımcıların %92’sinin fiziksel aktivite düzeyinin düşük ve yetersiz olduğu bulunmuştur. Fiziksel aktivite düzeyi ile psikolojik sağlamlık arasında pozitif anlamlı korelasyon bulunurken, psikolojik sağlamlık ve koronavirüs anksiyetesi arasında negatif anlamlı korelasyon bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca cinsiyetler arası farka bakıldığında, erkeklerin kadınlara göre fiziksel aktivite ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin anlamlı olarak daha yüksek olduğu görülürken (p<0,05), koronavirüs anksiyetesi düzeylerinin ise daha düşük olduğu bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak, COVID-19 pandemi sürecinde yetişkin bireylerin fiziksel aktivite düzeylerinin yetersiz olduğu ve bu yetersiz fiziksel aktivite düzeyinin psikolojik sağlamlığı azaltabileceği söylenebilir.

References

  • Bek, N. (2008). Fiziksel aktivite ve sağlığımız. Ankara, Klasmat Matbaacılık.
  • Bozdağ, F. (2020). Mülteci çocukların psikolojik sağlamlıkları ve kültürlenme stratejileri. (Doktora tezi), Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı, Ankara.
  • Castañeda-Babarro, A, Arbillaga-Etxarri A, Gutiérrez-Santamaría B, Coca A. (2020). Physical Activity Change during COVID-19 Confinement. Int J Environ Res Public Health. 17(18):6878.
  • Craig, C.L., Marshall, A.L., Sjöström, M., Bauman, A.E., Booth, M.L., Ainsworth, B.E., Pratt, M., Ekelund, U., … Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Med sci sports Exerc., 35(8):1381-95.
  • Delbressine, J. M., Machado, F., Goërtz, Y., Van Herck, M., Meys, R., Houben-Wilke, S., Burtin, C., Franssen, F., Spies, Y., Vijlbrief, H., van 't Hul, A. J., Janssen, D., Spruit, M. A., & Vaes, A. W. (2021). The Impact of Post-COVID-19 Syndrome on Self-Reported Physical Activity. International journal of environmental research and public health, 18(11), 6017. https://doi.org/10.3390/ijerph18116017
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness ve Well-Being, 1(3), 93-102
  • Dwyer, M. J., Pasini, M., De Dominicis, S., & Righi, E. (2020). Physical activity: Benefits and challenges during the COVID-19 pandemic. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 30(7), 1291–1294. https://doi.org/10.1111/sms.13710
  • Erdoğan, E. (2015). Tanrı algısı, dini yönelim biçimleri ve öznel dindarlığın psikolojik dayanıklılıkla ilişkisi: üniversite örneklemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29):223-246.
  • Evren, C., Evren, B., Dalbudak, E., Topcu, M., & Kutlu, N. (2020). Measuring anxiety related to COVID-19: A Turkish validation study of the Coronavirus Anxiety Scale. Death Studies, 17.
  • Fişne M. (2009). Fiziksel Aktivitelere Katılım Düzeyinin, Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları, İletişim Becerileri ve Yaşam Tatminleri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kayseri.
  • Gençalp, D. K. (2020). Covid-19 salgını döneminde ilk ve acil yardım öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktivite durumlarının değerlendirilmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi. 1(1):1-15.
  • Gilligan, R. (1999). Enhancing the resilience of children and young people in public care by mentoring their talents and interests. Child and Family Social Work, 4:187-196.
  • Gündaş, A., & Koçak, R. (2015). Lise öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak benlik kurgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41):795-802.
  • Harapan, B. N., & Yoo, H. J. (2021). Neurological symptoms, manifestations, and complications associated with severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease 19 (COVID-19). Journal of neurology, 268(9), 3059–3071. https://doi.org/10.1007/s00415-021-10406-y
  • Hegde, S. M., & Solomon, S. D. (2015). Influence of physical activity on hypertension and cardiac structure and function. Curr Hypertens Rep., 17(10):77.
  • Hoşoğlu, R., Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y. & Batık, M. V. (2018). Öğretmen adaylarında psikolojik sağlamlık. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14):217-239.
  • Huang, Y., Li, L., Gan, Y., Wang, C., Jiang, H., Cao, S., & Lu, Z. (2020). Sedentary behaviors and risk of depression: a meta-analysis of prospective studies. Translational Psychiatry, 10(1):1-10.
  • Jimeno-Almazán, A., Pallarés, J. G., Buendía-Romero, Á., Martínez-Cava, A., Franco-López, F., Sánchez-Alcaraz Martínez, B. J., Bernal-Morel, E., & Courel-Ibáñez, J. (2021). Post-COVID-19 Syndrome and the Potential Benefits of Exercise. International journal of environmental research and public health, 18(10), 5329. https://doi.org/10.3390/ijerph18105329
  • Lee, S. A. (2020). Coronavirus Anxiety Scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death studies. 44(7):393-401.
  • Lesser, I. A., & Nienhuis, C. P. (2020). The Impact of COVID-19 on Physical Activity Behavior and Well-Being of Canadians. International journal of environmental research and public health, 17(11), 3899. https://doi.org/10.3390/ijerph17113899
  • Martinek, T. J., & Hellison, D. R. (1997). Fostering resiliency in underserved youth through physical activity. Quest, 49: 34-49.
  • Martinsen, E. W. (2008). Physical Activity in The Prevention and Treatment of Anxiety and Depression. Nordic Journal of Psychiatry. Informa Healthcare, 47:25-29.
  • Maugeri, G., Castrogiovanni, P., Battaglia, G., Pippi, R., D’Agata, V., Palma, A., et al. (2020). The impact of physical activity on psychological health during Covid-19 pandemic in Italy. Heliyon 6:e04315. doi: 10.1016/j.heliyon.2020.e04315
  • McAuley, E., Blissmer, B., Marquez, D. X., Jerome, G. J., Kramer, A. F., & Katula, J. (2000). Social relations, physical activity, and well-being in older adults. Preventive medicine, 31(5): 608-617.
  • Meherali, S., Punjani, N., Louie-Poon, S., Abdul Rahim, K., Das, J. K., Salam, R. A., & Lassi, Z. S. (2021). Mental Health of Children and Adolescents Amidst COVID-19 and Past Pandemics: A Rapid Systematic Review. International journal of environmental research and public health, 18(7), 3432. https://doi.org/10.3390/ijerph18073432
  • Meyer, J., McDowell, C., Lansing, J., Brower, C., Smith, L., Tully, M., & Herring, M. (2020). Changes in Physical Activity and Sedentary Behavior in Response to COVID-19 and Their Associations with Mental Health in 3052 US Adults. International journal of environmental research and public health, 17(18), 6469. https://doi.org/10.3390/ijerph17186469
  • Moccia, L., Janiri, D., Pepe, M., Dattoli, L., Molinaro, M., De Martin, V., & Di Nicola, M. (2020). Affective temperament, attachment style, and the psychological impact of the COVID-19 outbreak: an early report on the Italian general population. Brain, Behavior, and Immunity. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.048
  • Ölçücü, B. , Vatansever, Ş. , Özcan, G. & Çelik, A. (2015a). Orta yaşlilarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi , (2) , 63-73 .
  • Ölçücü, B. , Vatansever, Ş. , Özcan, G. , Çelik, A. & Paktaş, Y. (2015b). Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite Düzeyi İle Depresyon ve Anksiyete İlişkisi . Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 2015 (4) , 294-303 .
  • Önder, A., & Gülay, H. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin psikolojik sağlamlığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 23:192-197.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerde Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketinin Geçerliliği Ve Güvenirliği Ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Paolucci, E. M., Loukov, D., Bowdish, D. M., & Heisz, J. J. (2018). Exercise reduces depression and inflammation but intensity matters. Biological psychology, 133: 79-84. Rossi, L., Behme, N., & Breuer, C. (2021). Physical Activity of Children and Adolescents during the COVID-19 Pandemic-A Scoping Review. International journal of environmental research and public health, 18(21), 11440. https://doi.org/10.3390/ijerph182111440
  • ŞANLI, E., & GÜZEL, N. A. (2009). Öğretmenlerde fiziksel aktivite düzeyi-yaş, cinsiyet ve beden kitle indeksi ilişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 23-32.
  • Shibata A., Oka K., Nakamura Y. & Muraoka I. (2007). Recommended Level of Physical Activity and Health-Related Quality of Life among Japanese Adults. Health and Quality of Life Outcomes, 5(1): 64.
  • Simpson, R. J., & Katsanis, E. (2020). The immunological case for staying active during the COVID-19. Pandemic. Brain, Behavior, and Immunity, 87:6-7.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 194–200.
  • Taşğın, Ö., Bozgeyikli, H., & Boğazlıyan, E. E. (2017). Üniversiteli gençlerin işsizlik kaygıları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişki. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 6(16), 551-567.
  • Turgut, Ö. (2015). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, önemli yaşam olayları, algılanan sosyal destek ve okul bağlılığı açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Vural Ö., Eler S. & Güzel N. A. (2010). Masa Başı Çalışanlarda Fiziksel Aktivite Düzeyi ve Yaşam Kalitesi İlişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 8/2 69-75.
  • World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public, (https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/needextra-precautions/people-at-higher-risk.html adresinden alınmıştır
  • Zaccagni, L., Toselli, S., & Barbieri, D. (2021). Physical Activity during COVID-19 Lockdown in Italy: A Systematic Review. International journal of environmental research and public health, 18(12), 6416. https://doi.org/10.3390/ijerph18126416
  • Zorba, E. (2012). Herkes İçin Yaşam Boyu Spor. Ankara: Neyir Matbacılık.

The Relationship between Effect of Physical Activity Level on Psychological Resilience and Coronavirus Anxiety during The COVID-19 Pandemic

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 13, 29.06.2022
https://doi.org/10.32706/tusbid.1107700

Abstract

Human life has changed dramatically with The World Health Organization declaring the disease COVID-19 as pandemic. The aim of this study; to reveal the relationship between adults by determining the levels of physical activity, psychological resilience and coronavirus anxiety during The COVID-19 pandemic period. A total of 322 (213 female, 109 male) volunteers between the ages of 18-66 participated in the study. The International Physical Activity Short Form, The Brief Resilience Scale and The Coronavirus Anxiety Scale were used to determine the physical activity level, the psychological resilience status and the anxiety status of the participants, respectively. One Way ANOVA, Independent T Test and Pearson correlation were used to analyze the data, and the significance for all statistical tests was set at p<0,05. According to the results obtained from the research; it was found that the physical activity level of 92% of the participants during The COVID-19 pandemic process was low and insufficient. While there was a positive significant correlation between physical activity level and resilience, a negative significant correlation was found between resilience and coronavirus anxiety (p<0,05). In addition, when the difference between the genders are examined, it is seen that the physical activity and psychological resilience levels of men are significantly higher than women (p<0,05), while the levels of coronavirus anxiety are lower (p<0,05). As a result, it can be said that physical activity levels of adult are insufficient during The COVID-19 pandemic process and this insufficient level of physical activity can reduce psychological resilience.

References

  • Bek, N. (2008). Fiziksel aktivite ve sağlığımız. Ankara, Klasmat Matbaacılık.
  • Bozdağ, F. (2020). Mülteci çocukların psikolojik sağlamlıkları ve kültürlenme stratejileri. (Doktora tezi), Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı, Ankara.
  • Castañeda-Babarro, A, Arbillaga-Etxarri A, Gutiérrez-Santamaría B, Coca A. (2020). Physical Activity Change during COVID-19 Confinement. Int J Environ Res Public Health. 17(18):6878.
  • Craig, C.L., Marshall, A.L., Sjöström, M., Bauman, A.E., Booth, M.L., Ainsworth, B.E., Pratt, M., Ekelund, U., … Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Med sci sports Exerc., 35(8):1381-95.
  • Delbressine, J. M., Machado, F., Goërtz, Y., Van Herck, M., Meys, R., Houben-Wilke, S., Burtin, C., Franssen, F., Spies, Y., Vijlbrief, H., van 't Hul, A. J., Janssen, D., Spruit, M. A., & Vaes, A. W. (2021). The Impact of Post-COVID-19 Syndrome on Self-Reported Physical Activity. International journal of environmental research and public health, 18(11), 6017. https://doi.org/10.3390/ijerph18116017
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness ve Well-Being, 1(3), 93-102
  • Dwyer, M. J., Pasini, M., De Dominicis, S., & Righi, E. (2020). Physical activity: Benefits and challenges during the COVID-19 pandemic. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 30(7), 1291–1294. https://doi.org/10.1111/sms.13710
  • Erdoğan, E. (2015). Tanrı algısı, dini yönelim biçimleri ve öznel dindarlığın psikolojik dayanıklılıkla ilişkisi: üniversite örneklemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29):223-246.
  • Evren, C., Evren, B., Dalbudak, E., Topcu, M., & Kutlu, N. (2020). Measuring anxiety related to COVID-19: A Turkish validation study of the Coronavirus Anxiety Scale. Death Studies, 17.
  • Fişne M. (2009). Fiziksel Aktivitelere Katılım Düzeyinin, Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları, İletişim Becerileri ve Yaşam Tatminleri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kayseri.
  • Gençalp, D. K. (2020). Covid-19 salgını döneminde ilk ve acil yardım öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktivite durumlarının değerlendirilmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi. 1(1):1-15.
  • Gilligan, R. (1999). Enhancing the resilience of children and young people in public care by mentoring their talents and interests. Child and Family Social Work, 4:187-196.
  • Gündaş, A., & Koçak, R. (2015). Lise öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak benlik kurgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41):795-802.
  • Harapan, B. N., & Yoo, H. J. (2021). Neurological symptoms, manifestations, and complications associated with severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease 19 (COVID-19). Journal of neurology, 268(9), 3059–3071. https://doi.org/10.1007/s00415-021-10406-y
  • Hegde, S. M., & Solomon, S. D. (2015). Influence of physical activity on hypertension and cardiac structure and function. Curr Hypertens Rep., 17(10):77.
  • Hoşoğlu, R., Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y. & Batık, M. V. (2018). Öğretmen adaylarında psikolojik sağlamlık. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14):217-239.
  • Huang, Y., Li, L., Gan, Y., Wang, C., Jiang, H., Cao, S., & Lu, Z. (2020). Sedentary behaviors and risk of depression: a meta-analysis of prospective studies. Translational Psychiatry, 10(1):1-10.
  • Jimeno-Almazán, A., Pallarés, J. G., Buendía-Romero, Á., Martínez-Cava, A., Franco-López, F., Sánchez-Alcaraz Martínez, B. J., Bernal-Morel, E., & Courel-Ibáñez, J. (2021). Post-COVID-19 Syndrome and the Potential Benefits of Exercise. International journal of environmental research and public health, 18(10), 5329. https://doi.org/10.3390/ijerph18105329
  • Lee, S. A. (2020). Coronavirus Anxiety Scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death studies. 44(7):393-401.
  • Lesser, I. A., & Nienhuis, C. P. (2020). The Impact of COVID-19 on Physical Activity Behavior and Well-Being of Canadians. International journal of environmental research and public health, 17(11), 3899. https://doi.org/10.3390/ijerph17113899
  • Martinek, T. J., & Hellison, D. R. (1997). Fostering resiliency in underserved youth through physical activity. Quest, 49: 34-49.
  • Martinsen, E. W. (2008). Physical Activity in The Prevention and Treatment of Anxiety and Depression. Nordic Journal of Psychiatry. Informa Healthcare, 47:25-29.
  • Maugeri, G., Castrogiovanni, P., Battaglia, G., Pippi, R., D’Agata, V., Palma, A., et al. (2020). The impact of physical activity on psychological health during Covid-19 pandemic in Italy. Heliyon 6:e04315. doi: 10.1016/j.heliyon.2020.e04315
  • McAuley, E., Blissmer, B., Marquez, D. X., Jerome, G. J., Kramer, A. F., & Katula, J. (2000). Social relations, physical activity, and well-being in older adults. Preventive medicine, 31(5): 608-617.
  • Meherali, S., Punjani, N., Louie-Poon, S., Abdul Rahim, K., Das, J. K., Salam, R. A., & Lassi, Z. S. (2021). Mental Health of Children and Adolescents Amidst COVID-19 and Past Pandemics: A Rapid Systematic Review. International journal of environmental research and public health, 18(7), 3432. https://doi.org/10.3390/ijerph18073432
  • Meyer, J., McDowell, C., Lansing, J., Brower, C., Smith, L., Tully, M., & Herring, M. (2020). Changes in Physical Activity and Sedentary Behavior in Response to COVID-19 and Their Associations with Mental Health in 3052 US Adults. International journal of environmental research and public health, 17(18), 6469. https://doi.org/10.3390/ijerph17186469
  • Moccia, L., Janiri, D., Pepe, M., Dattoli, L., Molinaro, M., De Martin, V., & Di Nicola, M. (2020). Affective temperament, attachment style, and the psychological impact of the COVID-19 outbreak: an early report on the Italian general population. Brain, Behavior, and Immunity. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.048
  • Ölçücü, B. , Vatansever, Ş. , Özcan, G. & Çelik, A. (2015a). Orta yaşlilarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi , (2) , 63-73 .
  • Ölçücü, B. , Vatansever, Ş. , Özcan, G. , Çelik, A. & Paktaş, Y. (2015b). Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite Düzeyi İle Depresyon ve Anksiyete İlişkisi . Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 2015 (4) , 294-303 .
  • Önder, A., & Gülay, H. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin psikolojik sağlamlığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 23:192-197.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerde Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketinin Geçerliliği Ve Güvenirliği Ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Paolucci, E. M., Loukov, D., Bowdish, D. M., & Heisz, J. J. (2018). Exercise reduces depression and inflammation but intensity matters. Biological psychology, 133: 79-84. Rossi, L., Behme, N., & Breuer, C. (2021). Physical Activity of Children and Adolescents during the COVID-19 Pandemic-A Scoping Review. International journal of environmental research and public health, 18(21), 11440. https://doi.org/10.3390/ijerph182111440
  • ŞANLI, E., & GÜZEL, N. A. (2009). Öğretmenlerde fiziksel aktivite düzeyi-yaş, cinsiyet ve beden kitle indeksi ilişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 23-32.
  • Shibata A., Oka K., Nakamura Y. & Muraoka I. (2007). Recommended Level of Physical Activity and Health-Related Quality of Life among Japanese Adults. Health and Quality of Life Outcomes, 5(1): 64.
  • Simpson, R. J., & Katsanis, E. (2020). The immunological case for staying active during the COVID-19. Pandemic. Brain, Behavior, and Immunity, 87:6-7.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 194–200.
  • Taşğın, Ö., Bozgeyikli, H., & Boğazlıyan, E. E. (2017). Üniversiteli gençlerin işsizlik kaygıları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişki. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 6(16), 551-567.
  • Turgut, Ö. (2015). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, önemli yaşam olayları, algılanan sosyal destek ve okul bağlılığı açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Vural Ö., Eler S. & Güzel N. A. (2010). Masa Başı Çalışanlarda Fiziksel Aktivite Düzeyi ve Yaşam Kalitesi İlişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 8/2 69-75.
  • World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public, (https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/needextra-precautions/people-at-higher-risk.html adresinden alınmıştır
  • Zaccagni, L., Toselli, S., & Barbieri, D. (2021). Physical Activity during COVID-19 Lockdown in Italy: A Systematic Review. International journal of environmental research and public health, 18(12), 6416. https://doi.org/10.3390/ijerph18126416
  • Zorba, E. (2012). Herkes İçin Yaşam Boyu Spor. Ankara: Neyir Matbacılık.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Derleme
Authors

Merve Gezen Bölükbaş 0000-0002-6681-2867

Barkın Kırak 0000-0002-6100-9071

Şerife Vatansever 0000-0003-4722-5197

Publication Date June 29, 2022
Submission Date April 22, 2022
Acceptance Date June 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Gezen Bölükbaş, M., Kırak, B., & Vatansever, Ş. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.32706/tusbid.1107700
AMA Gezen Bölükbaş M, Kırak B, Vatansever Ş. COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. June 2022;6(1):1-13. doi:10.32706/tusbid.1107700
Chicago Gezen Bölükbaş, Merve, Barkın Kırak, and Şerife Vatansever. “COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık Ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 6, no. 1 (June 2022): 1-13. https://doi.org/10.32706/tusbid.1107700.
EndNote Gezen Bölükbaş M, Kırak B, Vatansever Ş (June 1, 2022) COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 6 1 1–13.
IEEE M. Gezen Bölükbaş, B. Kırak, and Ş. Vatansever, “COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 1–13, 2022, doi: 10.32706/tusbid.1107700.
ISNAD Gezen Bölükbaş, Merve et al. “COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık Ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 6/1 (June 2022), 1-13. https://doi.org/10.32706/tusbid.1107700.
JAMA Gezen Bölükbaş M, Kırak B, Vatansever Ş. COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2022;6:1–13.
MLA Gezen Bölükbaş, Merve et al. “COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık Ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 1, 2022, pp. 1-13, doi:10.32706/tusbid.1107700.
Vancouver Gezen Bölükbaş M, Kırak B, Vatansever Ş. COVID-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite Düzeyi, Psikolojik Sağlamlık ve Koronavirüs Anksiyetesi Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2022;6(1):1-13.


Flag Counter