Purpose of this study is to examine the relationship between middle school students' exam anxiety for physical education lesson and their situational motivation levels. The study was carried out in relational screeninng model and 624 secondary school students (324 girls, 300 boys).
In this study, "Personal Information Form", "Situational Motivation Scale in Physical Education" and "Physical Education Lesson Exam Anxiety Scale" were used as data collection tools. Descriptive statistics, Independent Groups t-Test, Pearson Moments Correlation Analysis and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used in the analysis of the data.
According to the result of the correlation analysis, a significant relationship was found between the physical education lesson exam anxiety scale sub-dimensions and the situational motivation scale sub-dimensions. According to the results of the T-test, it was observed that the scores of the physical education lesson exam anxiety scale sub-dimensions and the situational motivation scale sub-dimensions differed according to gender. In addition, as a result of the Anova analysis, a significant difference was found between the classes in the physical education lesson test anxiety scale sub-dimensions and the situational motivation scale sub-dimensions.
As a result, the findings showed that there is a weak negative relationship between test anxiety and situational motivation scales. In addition, we can say that male students' motivation to the lesson is higher than female students, and the test anxiety they feel is lower than female students. It was observed that 6th graders had more test anxiety than other grades, and 5th graders were more motivated than 6th, 7th and 8th graders.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik sınav kaygıları ile durumsal güdülenme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmada ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiş olup, çalışmaya 624 (324 kız, 300 erkek) ortaokul öğrencisi katılmıştır.
Bu çalışmada veri toplama araçları olarak, ‘Kişisel Bilgi Formu’, ‘Beden Eğitiminde Durumsal Güdülenme Ölçeği’ ve ‘Beden Eğitimi Dersi Sınav Kaygısı Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, Bağımsız Gruplar t-Testi ve Pearson Momentler Korelasyon Analizi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır.
Korelasyon analizi sonucuna göre, beden eğitimi dersi sınav kaygısı ölçeği alt boyutları ile durumsal güdülenme ölçeği alt boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. T-testi sonuçlarına göre beden eğitimi dersi sınav kaygısı ölçek alt boyutları ve durumsal güdülenme ölçeği alt boyutları puanlarının cinsiyete göre farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca Anova analiz sonucunda ise, beden eğitimi dersi sınav kaygısı ölçeği alt boyutlarında ve durumsal güdülenme ölçeği alt boyutlarının da sınıflar arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, bulgulara göre sınav kaygısı ve durumsal güdülenme ölçekleri arasında negatif yönlü zayıf bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca, erkek öğrencilerin derse güdülenmelerinin kız öğrencilerden daha yüksek, hissettikleri sınav kaygısının ise kızlardan daha düşük olduğunu söyleyebiliriz. 6.sınıfların diğer sınıflardan daha fazla sınav kaygısı duydukları, 5.sınıfların ise 6, 7 ve 8.sınıflardan daha fazla derse güdülendikleri görülmüştür.
Bu çalışma Helsinki bildirgesi ile uyumludur. Bu çalışma için; Mersin Üniversitesi Spor Bilimleri Etik Kurulu’ndan 24.10.2022-042 tarih ve karar numaralı ‘Etik Kurul İzni’ alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | January 14, 2023 |
Acceptance Date | December 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |