With this study, it is a qualitative research that aims to evaluate the importance of school social work in the prevention of juvenile delinquency, the need for social workers, and the opinions of school counselors, branch teachers and social work students. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with 13 counsellors, 10 classroom teachers and 10 social work students selected by random sampling method. The interviews were analyzed by content analysis method. Findings, participants' thoughts on the importance of school social work in the prevention of juvenile delinquency; It has been examined on two main themes, juvenile delinquency and school social work. The theme of juvenile delinquency is divided into peer bullying and social media bullying subcategories, while the theme of school social work is divided into subcategories of the recognition of social work, therefore of school social work, and the effect of school social work on preventing juvenile delinquency. Afterwards, various suggestions were made based on the findings.
Bu çalışma çocuk suçluluğunun önlenmesinde okullarda okul sosyal hizmetinin önemi, sosyal hizmet uzmanlarına duyulan ihtiyaç okullarda çalışmakta olan rehber öğretmenler, branş öğretmenleri ve sosyal hizmet öğrencilerinin görüşleriyle değerlendirilmesi amaçlanan nitel bir araştırmadır. Bu amaçla kota örnekleme yöntemiyle seçilen 14 rehber öğretmen, 8 sınıf öğretmeni ve 15 sosyal hizmet bölümü öğrencisi ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular, katılımcıların çocuk suçluluğunun önlenmesinde okul sosyal hizmetinin önemine yönelik düşünceleri; çocuk suçluluğu ve okul sosyal hizmeti olmak üzere iki ana tema üzerinde irdelenmiştir. Çocuk suçluluğu teması kendi içerisinde akran zorbalığı, sosyal medya zorbalığı alt kategorilerine, okul sosyal hizmeti teması ise sosyal hizmetin dolayısıyla da okul sosyal hizmetinin tanınırlığı ve çocuk suçluluğunu önlemede okul sosyal hizmetinin etkisi alt kategorilerine ayrılmıştır. Daha sonra bulgulara dayanarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | September 13, 2022 |
Acceptance Date | April 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |