Mesleki kimlik bir tutumdur ve sosyal hizmet bunu her koşulda insanlığın yanında olmaktan yana kullanmaktadır. Günümüz insanlığın her zamankinden daha fazla sosyal hizmet mesleğine ihtiyacı bulunmaktadır. Ancak sosyal hizmet köklü tarihsel geleneğine rağmen mesleki potansiyelini ulusal ve uluslararası düzeyde görünür kılamamaktadır. Bu durum özellikle mesleki kimliğin inşasını güçleştirmektedir. Bu çalışmanın amacı, sosyal hizmetin mesleki kimliğini inşa sürecinde karşılaşılan güçlüklerin üstesinden gelinmesine yönelik bir yaklaşım sunmak ve sosyal hizmet ile ilgili bilinen terimlerin kavranması ve değerlendirilmesinde bir değişiklik yapılmasını teşvik etmektir. Çalışmada mesleki kimliğin inşasında iki temel sorun üzerinde durulmaktadır: Bunlardan ilki sosyal hizmetin adlandırma ve kavramlaştırma güçlüğü (Türkiye özelinde sosyal hizmet mi, yoksa sosyal çalışma mı?) diğeri sosyal hizmetin mesleki etkinliklerini icra edeceği doğasına uygun özerk kurumsal platformları (sahneleri) oluşturamama güçlüğüdür. Sonuç olarak sosyal hizmetin ulusal ve uluslararası meslek kuruluşları, üyeleri ve bilim insanlarının hedefi öncelikle kolay tanınan, sınırları ve mesleki çerçevesi kesin olan, uzmanlaşma olanağı yüksek, özelleşmiş, eğitim ve öğretim süreçlerine sahip, mesleğin doğasına uygun kurumsal yapıları inşa edebilmek olmalıdır. Bu çerçevede öncelikle sosyal hizmet eğitimini bilgi merkezli bir eğitimden analitik (çözümleyici), beceri odaklı ve sosyo-teknik boyutu yüksek bir eğitime dönüştürülmesi gerekmektedir. Ayrıca mesleki kimliğin inşası ancak sosyal hizmet eğitiminin bütün unsurları ile (eğitimin amacı ve kapsamı, eğitmen ve öğrenci boyutu, öğrenme sürecinde eğitmen ve öğrenci etkileşimi, öğrenme ortamı) göz önünde bulundurularak içinde bulunulan çağa ayak uydurularak yeniden kurgulanması ile mümkün görülmektedir.
Anahtara kelimeler: Sosyal hizmet tarihi, mesleki kimlik, sosyal hizmet eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2020 |
Submission Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | June 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |