Research Article
BibTex RIS Cite

THE PLACE AND IMPORTANCE OF NATURE’S ELEMENTS AND PROCESSES IN ENVIRONMENTAL ART

Year 2020, Volume: 5 Issue: 9, 175 - 189, 31.12.2020

Abstract

Environmental art is popular and on the agenda just like Street art today as Outdoor Art. Festivals and workshops are held on this subject. Environmental art, like other alternative art movements in the 1960s, emerged as an anti-capitalist attitude resulting from the questioning of the existing art system, and non-tradability and ephemerality form the basis of these works. In Environmental art, which has a rich variety of materials and expressions, showing parallels with the alternative movements of the period (Minimalism, Arte Povera, Conceptual Art, etc.), there have been artists who directly turned to natural events and processes. Focusing on nature itself and its cycle, these artists emphasized the parallels and contradictions in the relationship of man with nature in their works and brought a critical approach to the separation of art from life and man from nature. Even more so today, unplanned urbanization, global warming and current environmental problems have become the main topics of this art movement. This study aims to question the connections of human beings with art-life-nature through the works of a number of artists focusing on nature's own process and events within the broad concept of the Environmental art.

References

  • Atalay Aktuğ, C. (2003). Kent ve Doğa Sanatı: Andy Goldsworthy, Sanat ve Çevre, 7. Ulusal Sanat Sempozyumu, 19-21 Eylül 2003, Ankara, Türkiye. Bildiriler içinde (8-14). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Atakan, N. (1998). Arayışlar – Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar. Yapı Kredi Yayınları.
  • Ateş, N. (2020). Beş Duyumuza Hitap Eden Sanatçı: Olafur Eliasson. Arttv. https://www.arttv.com.tr/yazi/bes-duyumuza-hitap-eden-sanatc-olafur-eliasson-yazan-nurdan-ates
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat / Varlık Stratejileri. (Çev: S. Atay Eskier, G. Erinç Yılmaz). Karakalem Kitabevi.
  • Foster, H. (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü. (Çev: E. Hoşsucu). Ayrıntı Yayınları.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü. (Çev: C. Çapan, S. Öziş). Remzi Kitabevi.
  • Ögel, S. (1977). Çevresel Sanat (Çağımızda Çevre Yaratma, Etkileme ve Yorumlama). İTÜ Mimarlık – Mühendislik Fakültesi Yayınları: 121.
  • Singh, A. (2018, Aralık 11). Sanatçı Olafur Eliasson Eriyen Buzulları Londra’nın Merkezine Yerleştiriyor. Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/news/2018/12/11/artist-olafur-eliasson-installs-melting-icebergs-heart-london/
  • Türkay, B. (2018, Ekim 5). Olafur Eliasson. XOXO The Mag, Sonbahar/Kış 2017-2018. https://www.xoxodigital.com/post/12383/olafur-eliasson-xoxo-74

ÇEVRESEL SANATTA DOĞA UNSURLARI VE SÜREÇLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ

Year 2020, Volume: 5 Issue: 9, 175 - 189, 31.12.2020

Abstract

Çevresel Sanat, ‘Outdoor Art / Kapı dışı sanatı’ olarak günümüzde tıpkı Sokak Sanatı gibi popüler ve gündemdedir. Bu konuda festivaller yapılmakta, çalıştaylar düzenlenmektedir. 1960’lardaki diğer alternatif sanat hareketleri gibi Çevresel Sanat da mevcut sanat sisteminin sorgulanması sonucunda anti-kapitalist bir yaklaşım olarak ortaya çıkmış ve geçicilik ve alınıp satılamama bu çalışmaların temelini oluşturmuştur. Döneminin alternatif hareketleriyle de (Minimalizm, Arte Povera, Kavramsal Sanat vb.) paralellikler gösteren ve zengin bir malzeme ve ifade çeşitliliğine sahip olan Çevresel Sanat içinde doğrudan doğa olaylarına ve doğal süreçlere yönelen sanatçılar olmuştur. Doğanın kendisine, döngüsüne odaklanan bu sanatçılar, insanın doğayla ilişkisindeki paralellikleri ve çelişkileri çalışmalarında vurgulamışlar ve sanatın hayattan, insanın doğadan kopmasına eleştirel bir yaklaşım getirmişlerdir. Daha da günümüze doğru çarpık kentleşme, küresel ısınma ve güncel çevresel sorunlar bu sanat hareketinin temel konuları haline gelmiştir. Bu çalışma, geniş bir kavram olan Çevresel Sanat içinde doğanın kendi sürecine ve olaylarına odaklanan sınırlı sayıdaki sanatçı örnekleri üzerinden insanın sanat-hayat-doğa bağlantılarını sorgulamayı amaçlamaktadır.

References

  • Atalay Aktuğ, C. (2003). Kent ve Doğa Sanatı: Andy Goldsworthy, Sanat ve Çevre, 7. Ulusal Sanat Sempozyumu, 19-21 Eylül 2003, Ankara, Türkiye. Bildiriler içinde (8-14). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Atakan, N. (1998). Arayışlar – Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar. Yapı Kredi Yayınları.
  • Ateş, N. (2020). Beş Duyumuza Hitap Eden Sanatçı: Olafur Eliasson. Arttv. https://www.arttv.com.tr/yazi/bes-duyumuza-hitap-eden-sanatc-olafur-eliasson-yazan-nurdan-ates
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat / Varlık Stratejileri. (Çev: S. Atay Eskier, G. Erinç Yılmaz). Karakalem Kitabevi.
  • Foster, H. (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü. (Çev: E. Hoşsucu). Ayrıntı Yayınları.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü. (Çev: C. Çapan, S. Öziş). Remzi Kitabevi.
  • Ögel, S. (1977). Çevresel Sanat (Çağımızda Çevre Yaratma, Etkileme ve Yorumlama). İTÜ Mimarlık – Mühendislik Fakültesi Yayınları: 121.
  • Singh, A. (2018, Aralık 11). Sanatçı Olafur Eliasson Eriyen Buzulları Londra’nın Merkezine Yerleştiriyor. Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/news/2018/12/11/artist-olafur-eliasson-installs-melting-icebergs-heart-london/
  • Türkay, B. (2018, Ekim 5). Olafur Eliasson. XOXO The Mag, Sonbahar/Kış 2017-2018. https://www.xoxodigital.com/post/12383/olafur-eliasson-xoxo-74
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Hamdi Gökova 0000-0003-3571-5981

Publication Date December 31, 2020
Submission Date September 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 9

Cite

APA Gökova, H. (2020). ÇEVRESEL SANATTA DOĞA UNSURLARI VE SÜREÇLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 5(9), 175-189.