Research Article
BibTex RIS Cite

POSTMODERN SANATTA NEGATİF ALAN

Year 2021, Volume: 6 Issue: 11, 127 - 140, 31.12.2021
https://doi.org/10.55004/tykhe.999675

Abstract

Negatif, formun oluşmasını sağlayan boşluktur; formun görünür kılınmasını sağlayan gizil bir güçtür. Sanatta negatif ise iki veya üç boyutlu formun çevresindeki boşluktur. Formun görünür olmasını sağlamaktadır. Salt negatiften oluşan bir form, aslında yokluktan var olmaktadır. Bu durum negatif sanatı, pozitifin otoriter içeriğinden farklılaştırmaktadır. Çünkü yokluktan var edilen negatif alan sanatı, aslında iç dış diyalektiğinin tersine çevrilmesi demektir. Tersine çevirme ise gerçek olan evrenden uzaklaşmayı ve yeni bir sanat dili yaratmayı gerektirir. Bu araştırmada amaçlanan, negatif alanı sanatının merkezine koyan postmodern sanatçıların işlerinden hareketle sanatta negatif kavramını incelemektir. Bu sanatçıların çalışmalarında negatif alanın anlamı ve kavramsal içeriği tartışılırken nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi benimsenmiştir. Araştırmada negatif alandan üretilen sanatın, pozitifin yerleşik sanat ilkelerinin reddi, iç-dış diyalektiğinin tartışılması ve gizil olanın ortaya çıkarılması anlamına geldiği sonucuna varılmıştır.

References

  • Altun, N. A. (2014). Sürrealizm Mimarlık Mekân Sanatı. (R. Akman vd., Çev.). İletişim Yayınları.
  • Bachelard, G. (2017). Mekânın Poetikası. (A. Tümertekin, Çev.). İthaki Yayınları.
  • Bird, M. (2016). Sanatı Değiştiren 100 Fikir. (D. Öztok, Çev.). Literatür Yayınları.
  • Cheng, F. (2006). Boşluk ve Doluluk Çin Resim Sanatının Anlatım Biçimi. (K. Özsezgin, Çev.). İmge Kitabevi.
  • Carlier G. (2019). Not Feeling Too Cheerful: Reclining, Figures, Facedes and More. https://www.artland.com/exhibitions/not-feeling-too-cheerful:-reclining-figures facades-and-more-1b5a95
  • Fernández G. (2007). Hasegawa Tohaku-PineTrees. http://www.theartwolf.com/landscapes/hasegawa-tohaku-pine-trees
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat Varlık Stratejileri. (A. Z. Tunç, Ed.). Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Foster, H. (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü Yüzyılın Sonunda Avangard. (E. Hoşsucu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Foster, H. (2015). Sanat-Mimarlık Kompleksi Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarım Birliği. (S. Özaloğlu, Çev.). İletişim Yayınevi.
  • Kooza, R. (2019, Ekim 09). Interview with Asta Gröting. https://www.koozarch.com/interviews/ berlin-fassaden/
  • Krauss, R. E. (2002). Mekâna Yayılan Heykel. (T. Birkan, Çev.). Sanat Dünyamız, 82 (Heykel Özel Sayısı), 103-110.
  • Laozi. (2016). Tao Te Ching. (S. Özbey, Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Levy, D. (2018). Press Release. https://www.artsy.net/show/carlier-gebauer-asta-groting-not-feeling-too-cheerful-reclining-figures-facades-and-more-1/info
  • Lucarelli, F. (2014, Haziran 22). Mary Miss’s 1977-1978 Primeter/Pavilions/Decoys, https://socks-studio.com/2014/06/22/mary-misss-1977-1978-perimeterspavilionsdecoys/
  • Mark C. T. (1987). Altarity. The University of Chicago Press.
  • McDaniel, K. (2010). Being and Almost Nothingness. Noûs, 44(4), 628-649. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.405.1305&rep=rep1&type=pdf
  • Miss, M. (1977-1978). 1977-1978 Primeter/Pavilions/Decoys, http://marymiss.com/ projects/perimeterspavilionsdecoys/
  • Perec, G. (2017). Mekân Feşmekan. (A. Erkay, Çev.). Everest Yayınları.
  • Sharr, A. (2017). Mimarlar için Heidegger. (V. Atmaca, Çev.). Yem Yayınları.
  • Sözer, Ö. (2019). Sanat: Görünendeki Görünmeyen. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Stoichita, Victor I. (2006). Gölgenin Kısa Tarihi. (B. Aydın, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Taburoğlu, Özgür. (2016). Boşluk Aşırılık ve Keyfilik. Doğu Batı Yayınları.
  • Traverso, E. (2019). Geçmişi Kullanma Kılavuzu. (I. Ergüden, Çev.). İletişim Yayınları.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 11, 127 - 140, 31.12.2021
https://doi.org/10.55004/tykhe.999675

Abstract

References

  • Altun, N. A. (2014). Sürrealizm Mimarlık Mekân Sanatı. (R. Akman vd., Çev.). İletişim Yayınları.
  • Bachelard, G. (2017). Mekânın Poetikası. (A. Tümertekin, Çev.). İthaki Yayınları.
  • Bird, M. (2016). Sanatı Değiştiren 100 Fikir. (D. Öztok, Çev.). Literatür Yayınları.
  • Cheng, F. (2006). Boşluk ve Doluluk Çin Resim Sanatının Anlatım Biçimi. (K. Özsezgin, Çev.). İmge Kitabevi.
  • Carlier G. (2019). Not Feeling Too Cheerful: Reclining, Figures, Facedes and More. https://www.artland.com/exhibitions/not-feeling-too-cheerful:-reclining-figures facades-and-more-1b5a95
  • Fernández G. (2007). Hasegawa Tohaku-PineTrees. http://www.theartwolf.com/landscapes/hasegawa-tohaku-pine-trees
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat Varlık Stratejileri. (A. Z. Tunç, Ed.). Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Foster, H. (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü Yüzyılın Sonunda Avangard. (E. Hoşsucu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Foster, H. (2015). Sanat-Mimarlık Kompleksi Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarım Birliği. (S. Özaloğlu, Çev.). İletişim Yayınevi.
  • Kooza, R. (2019, Ekim 09). Interview with Asta Gröting. https://www.koozarch.com/interviews/ berlin-fassaden/
  • Krauss, R. E. (2002). Mekâna Yayılan Heykel. (T. Birkan, Çev.). Sanat Dünyamız, 82 (Heykel Özel Sayısı), 103-110.
  • Laozi. (2016). Tao Te Ching. (S. Özbey, Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Levy, D. (2018). Press Release. https://www.artsy.net/show/carlier-gebauer-asta-groting-not-feeling-too-cheerful-reclining-figures-facades-and-more-1/info
  • Lucarelli, F. (2014, Haziran 22). Mary Miss’s 1977-1978 Primeter/Pavilions/Decoys, https://socks-studio.com/2014/06/22/mary-misss-1977-1978-perimeterspavilionsdecoys/
  • Mark C. T. (1987). Altarity. The University of Chicago Press.
  • McDaniel, K. (2010). Being and Almost Nothingness. Noûs, 44(4), 628-649. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.405.1305&rep=rep1&type=pdf
  • Miss, M. (1977-1978). 1977-1978 Primeter/Pavilions/Decoys, http://marymiss.com/ projects/perimeterspavilionsdecoys/
  • Perec, G. (2017). Mekân Feşmekan. (A. Erkay, Çev.). Everest Yayınları.
  • Sharr, A. (2017). Mimarlar için Heidegger. (V. Atmaca, Çev.). Yem Yayınları.
  • Sözer, Ö. (2019). Sanat: Görünendeki Görünmeyen. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Stoichita, Victor I. (2006). Gölgenin Kısa Tarihi. (B. Aydın, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Taburoğlu, Özgür. (2016). Boşluk Aşırılık ve Keyfilik. Doğu Batı Yayınları.
  • Traverso, E. (2019). Geçmişi Kullanma Kılavuzu. (I. Ergüden, Çev.). İletişim Yayınları.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Sadık Arslan 0000-0002-8909-022X

Early Pub Date December 31, 2021
Publication Date December 31, 2021
Submission Date September 23, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 11

Cite

APA Arslan, S. (2021). POSTMODERN SANATTA NEGATİF ALAN. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(11), 127-140. https://doi.org/10.55004/tykhe.999675