Review Article
BibTex RIS Cite

Fatih Akın’ın Altın Eldiven Filmi Ve Yeni Nesnellik İlişkisi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Year 2022, Volume: 7 Issue: 13, 310 - 327, 31.12.2022
https://doi.org/10.55004/tykhe.1166175

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, Fatih Akın’ın Altın Eldiven (2019) filminin içeriğindeki sert sahneleri, mekân kurguları, tematik kaygıları ve karakter imgeleri açısından Alman sanatının önemli üsluplarından yeni nesnellik akımıyla; özellikle de bu akımın içinde yer alan veristlerle yakınlık içinde olduğu düşüncesini desteklemektir. Çalışmada Altın Eldiven filmi, söz konusu dönemler ve bu dönemlerin önemli sanatçılarının hayatları, ele aldıkları konuları ve önemli yapıtları ile beraber incelenmiştir. Çalışma şu alt başlıklar kullanılarak yapılandırılmıştır: Akın filmlerinde öteki kavramı, Akın sinemasında ve Alman sanatında şiddetin ortaya çıkışı ve gelişimi, grotesk tasvirler, kurban olarak asker tasvirleri, tekinsiz yerler, arzu nesnesi olarak kadınlar, şehvet cinayetleri, suçu izleme ve teknoloji. Makale, sinema ve resim arasındaki ilişkiyi desteklemeye, Akın sinemasına sanat tarihi penceresinden bakabilmeye ve kötülüğün tasvirinde sanatın ve sanatçının rolünü açıklamaya çalışmaktadır.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Yok

References

  • Akın, F. (2013). Sinema, benim memleketim filmlerimin öyküsü. Doğan Kitap.
  • Anonim. (2019). Fatih Akın'ın yeni filminde yer alan şiddet sahnelerine dayanamayan pek çok seyirci salonu terk etti. T24. https://t24.com.tr/haber/fatih-akin-in-yeni-filminde-yer-alan-siddet-sahnelerine-dayanamayan-pek-cok-seyirci-salonu-terk-etti,807712
  • Anonim. (2022, 4 Ağustos). Hans Bellmer. The Art Story. https://www.theartstory.org/artist/bellmer-hans/
  • Aytekin, P. (2020). Doğu batı karşılaşmasında Fatih Akın sineması: Hangisi oralı? Ne kadar buralı? Birincioğlu, Y. Baloğlu, U. (Ed.), Kültürötesi imgeler, ulusötesi Avrupa sinemasında göç, sürgün, kimlik ve aksan tartışmaları içinde (232-270). Doruk Yayınları.
  • Batur, E. (1997). Modernizmin serüveni. YKY.
  • Beckmann (1919). The Night [Resim]. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Night_(Beckmann)
  • Bender, S. (2022, Ağustos). Lady killer and lust-murderers: Painting crime in Weimar Germany [Yüksek lisans tezi]. Florida State University.
  • Birkle. (1923). Mann mit pelzmütze [Resim]. Artnet. http://www.artnet.com/artists/albert-birkle/mann-mit-pelzm%C3%BCtze-mein-bruder-tier-jO1TDgi4q00Buy5BDtqZlA2
  • Burke, P. (2003). Tarihin görgü tanıkları. Kitap Yayınevi.
  • Cebenoyan, C. (2019, 13 Nisan). Altın eldiven: Almanya acı vatan! Birgün. https://www.birgun.net/haber/altin-eldiven-almanya-aci-vatan-252863
  • Claudon, F. (1988). Romantizm. Remzi Kitabevi.
  • Dix. (1921). Saloon [Resim]. Sartle. https://www.sartle.com/artwork/salon-i-the-otto-dix
  • Dix. (1922). Lustmord [Resim]. Artnet. http://www.artnet.com/artists/otto-dix/lustmord-H0cElVV3N-UIiBpgiUxMmw2
  • Dix. (1928). Großstadt (metropolis) [Resim]. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/otto-dix-grossstadt-metropolis
  • Duchamp. (1946). Étant donnés [Yerleştirme]. Philamuseum. https://www.philamuseum.org/exhibitions/324.html?page=2
  • Erden, O. (2016). Modern sanatın kısa tarihi. Hayalperest Yayınevi.
  • Gessner. (1919). Mischeranlage in der Thyssenhütte [Resim]. Mutual Art. https://www.mutualart.com/Artwork/Mischeranlage-in-der-Thyssenhutte/25C1F8E18F58335B
  • Gökova, H. (2015). Alman yeni nesnellik (neue sachlichkeit) akımının çağdaş resme yansımaları ve Leipzig okulu sanatçıları [Sanatta Yeterlik Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Grosz. (1923). Before sunrise [Resim]. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/george-grosz-before-sunrise
  • Grosz. (1931). Berlin street scene [Resim]. Flickriver. https://www.flickriver.com/photos/32357038@N08/3531351796/
  • Grosz. (2022, 7 Ağustos). John the Murderer [Resim]. Wikiart. https://www.wikiart.org/en/george-grosz/john-the-murderer-1918
  • Groys, B. (2014). Sanatın gücü. Hayalperest Yayınları.
  • Grünewald. (1524). Christ Carrying the Cross [Resim]. Wikiart. https://www.wikiart.org/en/matthias-grunewald/christ-carrying-the-cross-1524
  • Hermann, J. (2011). Şiddetin sonuçları ev içi istismardan siyasi teröre: Travma ve iyileşme. Literatür Yayınları.
  • Holbein. (1522). The body of the dead christ in the tomb [Resim]. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Body_of_the_Dead_Christ_in_the_Tomb
  • Houpt, S. (2007). Kayıp eserler müzesi. (M. Haydaroğlu Çev.). YKY.
  • Hubbuch. (1930). Umarmung (zwei modelle) [Resim]. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/karl-hubbuch-umarmung-zwei-modelle
  • Hubbuch. (1935). Engagement is imminent [Resim]. Tumblr. https://jareckiworld.tumblr.com/post/673908793834389505/karl-hubbuch-1891-1979-engagement-is-imminent
  • İskender, K. (1996). Todikankakolitop. Cogito-8: Kent ve kültürü içinde (211). YKY.
  • Kılınç, S. (2011). Değişen kimliklerin göçmen sinemasında temsili: Fatih Akın filmleri. Ö. Yılmazkol (Ed.). 2000 sonrası Türk sineması’na eleştirel bakış içinde (152-172). Okur Kitaplığı.
  • Kirchner. (1915). Self-Portrait as a Soldier [Resim]. Wikipedia. https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Self-Portrait_as_a_Soldier?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=op,sc
  • Koyuncu, S. (2020). Amerikan kara filminin Alman yeni nesnelliği ile ilişkisi üzerine. Sekans sinema kültürü dergisi. Sayı e14:104-111. file:///C:/Users/Dell/Desktop/YEN%C4%B0%20NESNELL%C4%B0K%20FAT%C4%B0H%20AKIN/e14_09kur.(Sertac_Koyuncu).KaraFilm_YeniNesnellik.pdf
  • Le Bon, G. (2009). Kitlelerin psikolojisi. (H. İlhan Çev.). Alter Yayıncılık.
  • Moses, R. (1996). Şiddet nerede başlıyor? Cogito 6-7: Şiddet içinde (23-27). YKY.
  • Murray, A. (2022, 17 Ağustos). Reformed masculinity: Trauma, soldierhood and society in Otto Dix’s war cripples and Prague street. Ann Murray. https://ann-murray.com/reformed-masculinity-trauma-soldierhood-and-society-in-otto-dixs-war-cripples-and-prague-street/
  • Paftalı, E. (2016). Fatih Akın filmlerinde suç ve failleri: Almanlar ve diğerleri. S. Serhat Serter (Ed.). Yeni kadrajlar Türkiye’de sinema içinde (223-241). De Ki Yayınevi.
  • Pape, S. (2020). Interview Fatih Akin on the contraversial and the violent drama Golden Glove. The Hot Corn. https://hotcorn-com.translate.goog/en/movies/news/golden-glove-interview-fatih-akin-jonas-dassler-fritz-honka/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=op,sc
  • Reader, J. (2007). Şehirler. (F. B. Karlıdağ Çev.). YKY.
  • Sekerci. N., Akın, F., Weigel H., (Yapımcı), Akın, F. (Yönetmen). (2019) The Golden Glove/Altın Eldiven [Film]. Bir film.
  • Taşçıyan, A. (2019, 10 Şubat). 69. Berlin film festivali’nde bir Fatih Akın filmi. Sanatatak. https://www.sanatatak.com/view/69-berlin-film-festivalinde-bir-fatih-akin-filmi
  • Thompson, J. (2014). Modern resim nasıl okunur. Hayalperest Yayınları.
  • Ulusay, N. (2008). Melez imgeler sinema ve ulus ötesi oluşumlar. Dost Yayınları.
  • Wölfflin, H. (1990). Sanat tarihinin temel kavramları. Remzi Yayınevi.
  • Yoder, R. (2018). Dame Julian of Norwich on the Thirst of Christ. The Amish Catholic. https://amishcatholic.com/tag/matthias-grunewald/
Year 2022, Volume: 7 Issue: 13, 310 - 327, 31.12.2022
https://doi.org/10.55004/tykhe.1166175

Abstract

Project Number

Yok

References

  • Akın, F. (2013). Sinema, benim memleketim filmlerimin öyküsü. Doğan Kitap.
  • Anonim. (2019). Fatih Akın'ın yeni filminde yer alan şiddet sahnelerine dayanamayan pek çok seyirci salonu terk etti. T24. https://t24.com.tr/haber/fatih-akin-in-yeni-filminde-yer-alan-siddet-sahnelerine-dayanamayan-pek-cok-seyirci-salonu-terk-etti,807712
  • Anonim. (2022, 4 Ağustos). Hans Bellmer. The Art Story. https://www.theartstory.org/artist/bellmer-hans/
  • Aytekin, P. (2020). Doğu batı karşılaşmasında Fatih Akın sineması: Hangisi oralı? Ne kadar buralı? Birincioğlu, Y. Baloğlu, U. (Ed.), Kültürötesi imgeler, ulusötesi Avrupa sinemasında göç, sürgün, kimlik ve aksan tartışmaları içinde (232-270). Doruk Yayınları.
  • Batur, E. (1997). Modernizmin serüveni. YKY.
  • Beckmann (1919). The Night [Resim]. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Night_(Beckmann)
  • Bender, S. (2022, Ağustos). Lady killer and lust-murderers: Painting crime in Weimar Germany [Yüksek lisans tezi]. Florida State University.
  • Birkle. (1923). Mann mit pelzmütze [Resim]. Artnet. http://www.artnet.com/artists/albert-birkle/mann-mit-pelzm%C3%BCtze-mein-bruder-tier-jO1TDgi4q00Buy5BDtqZlA2
  • Burke, P. (2003). Tarihin görgü tanıkları. Kitap Yayınevi.
  • Cebenoyan, C. (2019, 13 Nisan). Altın eldiven: Almanya acı vatan! Birgün. https://www.birgun.net/haber/altin-eldiven-almanya-aci-vatan-252863
  • Claudon, F. (1988). Romantizm. Remzi Kitabevi.
  • Dix. (1921). Saloon [Resim]. Sartle. https://www.sartle.com/artwork/salon-i-the-otto-dix
  • Dix. (1922). Lustmord [Resim]. Artnet. http://www.artnet.com/artists/otto-dix/lustmord-H0cElVV3N-UIiBpgiUxMmw2
  • Dix. (1928). Großstadt (metropolis) [Resim]. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/otto-dix-grossstadt-metropolis
  • Duchamp. (1946). Étant donnés [Yerleştirme]. Philamuseum. https://www.philamuseum.org/exhibitions/324.html?page=2
  • Erden, O. (2016). Modern sanatın kısa tarihi. Hayalperest Yayınevi.
  • Gessner. (1919). Mischeranlage in der Thyssenhütte [Resim]. Mutual Art. https://www.mutualart.com/Artwork/Mischeranlage-in-der-Thyssenhutte/25C1F8E18F58335B
  • Gökova, H. (2015). Alman yeni nesnellik (neue sachlichkeit) akımının çağdaş resme yansımaları ve Leipzig okulu sanatçıları [Sanatta Yeterlik Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Grosz. (1923). Before sunrise [Resim]. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/george-grosz-before-sunrise
  • Grosz. (1931). Berlin street scene [Resim]. Flickriver. https://www.flickriver.com/photos/32357038@N08/3531351796/
  • Grosz. (2022, 7 Ağustos). John the Murderer [Resim]. Wikiart. https://www.wikiart.org/en/george-grosz/john-the-murderer-1918
  • Groys, B. (2014). Sanatın gücü. Hayalperest Yayınları.
  • Grünewald. (1524). Christ Carrying the Cross [Resim]. Wikiart. https://www.wikiart.org/en/matthias-grunewald/christ-carrying-the-cross-1524
  • Hermann, J. (2011). Şiddetin sonuçları ev içi istismardan siyasi teröre: Travma ve iyileşme. Literatür Yayınları.
  • Holbein. (1522). The body of the dead christ in the tomb [Resim]. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Body_of_the_Dead_Christ_in_the_Tomb
  • Houpt, S. (2007). Kayıp eserler müzesi. (M. Haydaroğlu Çev.). YKY.
  • Hubbuch. (1930). Umarmung (zwei modelle) [Resim]. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/karl-hubbuch-umarmung-zwei-modelle
  • Hubbuch. (1935). Engagement is imminent [Resim]. Tumblr. https://jareckiworld.tumblr.com/post/673908793834389505/karl-hubbuch-1891-1979-engagement-is-imminent
  • İskender, K. (1996). Todikankakolitop. Cogito-8: Kent ve kültürü içinde (211). YKY.
  • Kılınç, S. (2011). Değişen kimliklerin göçmen sinemasında temsili: Fatih Akın filmleri. Ö. Yılmazkol (Ed.). 2000 sonrası Türk sineması’na eleştirel bakış içinde (152-172). Okur Kitaplığı.
  • Kirchner. (1915). Self-Portrait as a Soldier [Resim]. Wikipedia. https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Self-Portrait_as_a_Soldier?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=op,sc
  • Koyuncu, S. (2020). Amerikan kara filminin Alman yeni nesnelliği ile ilişkisi üzerine. Sekans sinema kültürü dergisi. Sayı e14:104-111. file:///C:/Users/Dell/Desktop/YEN%C4%B0%20NESNELL%C4%B0K%20FAT%C4%B0H%20AKIN/e14_09kur.(Sertac_Koyuncu).KaraFilm_YeniNesnellik.pdf
  • Le Bon, G. (2009). Kitlelerin psikolojisi. (H. İlhan Çev.). Alter Yayıncılık.
  • Moses, R. (1996). Şiddet nerede başlıyor? Cogito 6-7: Şiddet içinde (23-27). YKY.
  • Murray, A. (2022, 17 Ağustos). Reformed masculinity: Trauma, soldierhood and society in Otto Dix’s war cripples and Prague street. Ann Murray. https://ann-murray.com/reformed-masculinity-trauma-soldierhood-and-society-in-otto-dixs-war-cripples-and-prague-street/
  • Paftalı, E. (2016). Fatih Akın filmlerinde suç ve failleri: Almanlar ve diğerleri. S. Serhat Serter (Ed.). Yeni kadrajlar Türkiye’de sinema içinde (223-241). De Ki Yayınevi.
  • Pape, S. (2020). Interview Fatih Akin on the contraversial and the violent drama Golden Glove. The Hot Corn. https://hotcorn-com.translate.goog/en/movies/news/golden-glove-interview-fatih-akin-jonas-dassler-fritz-honka/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=op,sc
  • Reader, J. (2007). Şehirler. (F. B. Karlıdağ Çev.). YKY.
  • Sekerci. N., Akın, F., Weigel H., (Yapımcı), Akın, F. (Yönetmen). (2019) The Golden Glove/Altın Eldiven [Film]. Bir film.
  • Taşçıyan, A. (2019, 10 Şubat). 69. Berlin film festivali’nde bir Fatih Akın filmi. Sanatatak. https://www.sanatatak.com/view/69-berlin-film-festivalinde-bir-fatih-akin-filmi
  • Thompson, J. (2014). Modern resim nasıl okunur. Hayalperest Yayınları.
  • Ulusay, N. (2008). Melez imgeler sinema ve ulus ötesi oluşumlar. Dost Yayınları.
  • Wölfflin, H. (1990). Sanat tarihinin temel kavramları. Remzi Yayınevi.
  • Yoder, R. (2018). Dame Julian of Norwich on the Thirst of Christ. The Amish Catholic. https://amishcatholic.com/tag/matthias-grunewald/
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Gökhan Eken 0000-0001-8614-204X

Project Number Yok
Publication Date December 31, 2022
Submission Date August 24, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 13

Cite

APA Eken, G. (2022). Fatih Akın’ın Altın Eldiven Filmi Ve Yeni Nesnellik İlişkisi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(13), 310-327. https://doi.org/10.55004/tykhe.1166175