Research Article
BibTex RIS Cite

Semiological Analysis of a Surrealist Self Potrait: Frida Kahlo and What the Water Gave Me

Year 2025, Volume: 10 Issue: 18, 71 - 90, 30.06.2025
https://doi.org/10.55004/tykhe.1538551

Abstract

In order to grasp what is behind the painting, it is necessary to know the background of that painting and the deep story of the artist's life. Therefore, the painting can become visible together with its artist. One of the methods that makes it easier to make the painting visible is semiotic analysis. With semiotic analysis, the hidden curtains behind what is seen in the picture can be opened and the depths of the story can be reached. In order to find the hidden meanings in Frida Kahlo's painting What the Water Gave Me and to reach the underlying story of the painting, the signs in the painting were tabulated and analyzed according to denotation and connotation. In this regard, literature review and semiotic analysis were used in the research. Frida Kahlo expressed the summary of her life that left a mark on her with various symbols, surrealist and grotesque images. The painting What the Water Gave Me can be considered a collage of Kahlo's life. She depicted her life in story format with the metaphor of a bathtub. The painting; It can be said that it is a surrealist creation consisting of the combination of sad stories, chapter by chapter. With semiotic analysis, the signs in the painting were analyzed by considering the artist's life, and it was concluded that the signs in the picture were elements of a tragic story. Thus, it was thought that a chaotic structure would be illuminated with the objective solution of the story of the painting, making it easier for the audience to perceive it.

References

  • Akdağlı, S. (2020). Sürrealizm gerçekliğinde kadın imgesi ve sürrealist kadın sanatçılar. Researcher: Social Science Studies, 1(8), ss. 40-56.
  • Bahadur, T. (2020). Frida Kahlo’nun zengin ve geniş gerçeklik algısı. Erişim Tarihi: 31.01.2025, https://melbourneartclass.com/frida-kahlos-rich-and-expansive-understanding-of-reality/
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven. Yapı Kredi Yayınları.
  • Beykan, M. (Ed). (1997). Sanat kitabı. 500 sanatçı, 500 sanat eseri. (Çev. M. Haydaroğlu). Yem Yayın.
  • Carbon, C. C. (2017). Universal principles of depicting oneself across the centuries: from renaissance self-portraits to selfie-photographs. Frontiers in Psychology, 8, 245.
  • Cranky, W. (2017). Suyun bana verdiği şey-Frida Kahlo. Erişim Tarihi: 06.04.2024, https://widowcranky.com/2017/12/06/what-the-water-gave-me-frida-kahlo/
  • Çay, R., ve Yılmaz, M. (2022). Otomatist anlatı bağlamında sürrealist ve soyut dışavurumcu resimlere yönelik bir inceleme. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 12(26), ss. 45-61.
  • Dorkin, M. (2016). The origins of surrealism. Erişim Tarihi: 23. 03.2025, https://www.simondickinson.com/wpcontent/uploads/2020/05/Surrealist-Revolution-Brochure.pdf
  • Duplessis, Y. (1991). Gerçeküstücülük. (Çev. İ. Yerguz ve E. Çamurdan). İletişim Yayınları.
  • Eco, U., (1992). Açık yapıt. (Çev. Y. Şahan). Kabalcı Yayınları.
  • Elmas, H. ve K. Macar, K. (2021). Resim sanatında su ve bulut temasına sürrealist yaklaşımlar, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 10(80), 629–639. doi: 10.7816/idil-10-80-07
  • Erkman, F. (1987). Göstergebilime giriş. Alan Yayıncılık.
  • Falini, D. (t.y.). Erişim Tarihi: 15.01.2025, https://www.fridakahlo.it/en/selfportraits.php
  • Farthing, S. (Ed.). (2014). Sanatın tüm öyküsü. Hayalperest Yayınevi.
  • Ferreira, A. (2007). Sanat ve algı. Erişim Tarihi: 02.02.2025, https://artandperception.com/2007/02/how-useful-is-semiotics-as-a-method-for-analysing-works-of-art.html
  • Fraser, K. (2023). Frida Kahlo’nun yıllar boyunca stili. Erişim Tarihi: 06.04.2024, https://wwd.com/pop-culture/celebrity-news/gallery/frida-kahlo-photos-1236088466/the-spouses-and-painters-diego-rivera-and-frida-kahlo-in-new-york/
  • Gençler, B. (2015). 20. Yüzyıl Batı sanatında dışavurumcu oto-portre. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi.
  • Gombrich, E, H. (2015). Sanatın öyküsü. (Çev. E. Erduran ve Ö. Erduran). Remzi Kitabevi.
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. (Çev. M. Yalçın). İmge Kitabevi.
  • Günay, V. (2009). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Art-E Sanat Dergisi, 1(1). https://doi.org/10.21602/sgsfsd.55487
  • Günay, V., ve Parsa, A. F. (Ed.). (2012). Görsel göstergebilim. İmgenin anlamlandırılması. Es Yayınları.
  • Hall, J. (2024). Otoportre üzerine. Hayalperest Yayınevi.
  • Hodge, S. (2018a). Gerçekten bilmeniz gereken 50 sanat fikri. Domingo Yayıncılık.
  • Hodge, S. (2018b). Sanat. Büyük sanatçılar ve eserleri hakkında bilmeniz gereken her şey. İnkılâp Kitabevi.
  • Howland, R. (2017). Frida Kahlo’nun “Suyun bana verdikleri” adlı eserin yorumu. Erişim Tarihi: 13.05.2024, https://www.theodysseyonline.com/interpretation-kahlo-water-gave-me
  • Hubbard, G. (2001). Surrealism. Arts & Activities, (130), ss. 25-28.
  • Karahan, Ç. (2010). Dil dışı gösterge olarak sanat/resim. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1).
  • Karaman, E. (2017). Roland Barthes ve Charles Sanders Peirce’in göstergebilimsel yaklaşımlarının karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(2), ss. 25-36.
  • Kaya, O. (Ed.). (2015). Sanat. NTV Yayınları.
  • Keser, N. (2009). Sanat sözlüğü. Ütopya Yayınevi.
  • Kıran, A. (1996). Figüratif resimde anlatım biçimleri. Anadolu Sanat, (5), ss. 105-128.
  • Lynton, N. (2015). Modern sanatın öyküsü. Remzi Kitapevi.
  • Öztokat, N. (1999). Görsel nesnelerin çözümlenmesinde göstergebilimsel yöntem. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 10(9), ss. 135-141.
  • Passeron, R. (1990). Sürrealizm sanat ansiklopedisi. Remzi Kitapevi.
  • Plessis, D., A. (2023). Frida Kahlo'nun “Suyun bana verdikleri” Bir Resim Analizi. Erişim Tarihi: 05. 04.2024, https://artincontext.org/what-the-water-gave-me-by-frida-kahlo/ Rifat, M. (2013). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. YKY.
  • Sığırcı, İ. (2017). Göstergebilim uygulamaları. (2. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Soylu, R. (2023). Sanat eseri çözümlemeleriyle göstergebilim. (3. Baskı). Pegem Akademi.
  • Sönmez, Ö. (2012). Soyutlamacı resmin okunmasına göstergebilimsel bir yaklaşım. Art-E Sanat Dergisi, 5(9), ss. 1-21. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.01726
  • Yılmaz, A., N. (Ed.). (2020). Sanat Tarih Estetik-Kesişen Denemeler. Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, A., N. ve Yılmaz, M. (2023). Sanat ve Kavramlar. Ütopya Yayınları.

Sürrealist Bir Otoportrenin Göstergebilimsel Açıdan Çözümlenmesi: Frida Kahlo ve Suyun Bana Verdikleri

Year 2025, Volume: 10 Issue: 18, 71 - 90, 30.06.2025
https://doi.org/10.55004/tykhe.1538551

Abstract

Resimde görünenin ardını yakalamak için o resmin alt yapısını ve sanatçısının yaşamındaki derin hikâyeyi bilmek gerekmektedir. Dolayısıyla resim, sanatçısıyla birlikte görünür hale gelebilmektedir. Resmin görünür hale gelmesine kolaylık sağlayan yöntemlerden biri de göstergebilim analizidir. Göstergebilim analizi ile resimde görünenin ardındaki gizli perdeler aralanıp hikâyenin derinliklerine kadar inilebilir. Frida Kahlo’nun Suyun Bana Verdikleri isimli resmindeki gizil anlamları bulmak ve resmin altta yatan hikâyesine ulaşmak amacıyla resimdeki göstergeler tablolaştırılarak düz anlam ve yan anlama göre çözümlenmiştir. Bu doğrultuda araştırmada literatür tarama ve göstergebilim analizi kullanılmıştır. Frida Kahlo, hayatının onda iz bırakan özetini çeşitli semboller, sürrealist ve grotesk imgelerle ifade etmiştir. Suyun Bana Verdikleri isimli resmi, Kahlo'nun hayatının bir kolajı olarak düşünülebilir. Yaşamını, bir küvet metaforu ile hikâye formatında resmetmiştir. Resmin, hüzünlü hikâyelerin bölüm bölüm birleşmesinden oluşan sürrealist bir yaratım olduğu söylenebilir. Göstergebilim analizi ile resimde yer alan göstergeler sanatçının hayatı da ele alınarak çözümlenmiş; resimde yer alan göstergelerin trajedik bir hikâyeye ait mataforlaşmış öğeler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Böylece resmin hikâyesinin nesnel çözümü ile kaotik bir yapı aydınlatılarak izleyici tarafından alımlanmasının kolaylaşacağı düşünülmüştür.

References

  • Akdağlı, S. (2020). Sürrealizm gerçekliğinde kadın imgesi ve sürrealist kadın sanatçılar. Researcher: Social Science Studies, 1(8), ss. 40-56.
  • Bahadur, T. (2020). Frida Kahlo’nun zengin ve geniş gerçeklik algısı. Erişim Tarihi: 31.01.2025, https://melbourneartclass.com/frida-kahlos-rich-and-expansive-understanding-of-reality/
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven. Yapı Kredi Yayınları.
  • Beykan, M. (Ed). (1997). Sanat kitabı. 500 sanatçı, 500 sanat eseri. (Çev. M. Haydaroğlu). Yem Yayın.
  • Carbon, C. C. (2017). Universal principles of depicting oneself across the centuries: from renaissance self-portraits to selfie-photographs. Frontiers in Psychology, 8, 245.
  • Cranky, W. (2017). Suyun bana verdiği şey-Frida Kahlo. Erişim Tarihi: 06.04.2024, https://widowcranky.com/2017/12/06/what-the-water-gave-me-frida-kahlo/
  • Çay, R., ve Yılmaz, M. (2022). Otomatist anlatı bağlamında sürrealist ve soyut dışavurumcu resimlere yönelik bir inceleme. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 12(26), ss. 45-61.
  • Dorkin, M. (2016). The origins of surrealism. Erişim Tarihi: 23. 03.2025, https://www.simondickinson.com/wpcontent/uploads/2020/05/Surrealist-Revolution-Brochure.pdf
  • Duplessis, Y. (1991). Gerçeküstücülük. (Çev. İ. Yerguz ve E. Çamurdan). İletişim Yayınları.
  • Eco, U., (1992). Açık yapıt. (Çev. Y. Şahan). Kabalcı Yayınları.
  • Elmas, H. ve K. Macar, K. (2021). Resim sanatında su ve bulut temasına sürrealist yaklaşımlar, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 10(80), 629–639. doi: 10.7816/idil-10-80-07
  • Erkman, F. (1987). Göstergebilime giriş. Alan Yayıncılık.
  • Falini, D. (t.y.). Erişim Tarihi: 15.01.2025, https://www.fridakahlo.it/en/selfportraits.php
  • Farthing, S. (Ed.). (2014). Sanatın tüm öyküsü. Hayalperest Yayınevi.
  • Ferreira, A. (2007). Sanat ve algı. Erişim Tarihi: 02.02.2025, https://artandperception.com/2007/02/how-useful-is-semiotics-as-a-method-for-analysing-works-of-art.html
  • Fraser, K. (2023). Frida Kahlo’nun yıllar boyunca stili. Erişim Tarihi: 06.04.2024, https://wwd.com/pop-culture/celebrity-news/gallery/frida-kahlo-photos-1236088466/the-spouses-and-painters-diego-rivera-and-frida-kahlo-in-new-york/
  • Gençler, B. (2015). 20. Yüzyıl Batı sanatında dışavurumcu oto-portre. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi.
  • Gombrich, E, H. (2015). Sanatın öyküsü. (Çev. E. Erduran ve Ö. Erduran). Remzi Kitabevi.
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. (Çev. M. Yalçın). İmge Kitabevi.
  • Günay, V. (2009). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Art-E Sanat Dergisi, 1(1). https://doi.org/10.21602/sgsfsd.55487
  • Günay, V., ve Parsa, A. F. (Ed.). (2012). Görsel göstergebilim. İmgenin anlamlandırılması. Es Yayınları.
  • Hall, J. (2024). Otoportre üzerine. Hayalperest Yayınevi.
  • Hodge, S. (2018a). Gerçekten bilmeniz gereken 50 sanat fikri. Domingo Yayıncılık.
  • Hodge, S. (2018b). Sanat. Büyük sanatçılar ve eserleri hakkında bilmeniz gereken her şey. İnkılâp Kitabevi.
  • Howland, R. (2017). Frida Kahlo’nun “Suyun bana verdikleri” adlı eserin yorumu. Erişim Tarihi: 13.05.2024, https://www.theodysseyonline.com/interpretation-kahlo-water-gave-me
  • Hubbard, G. (2001). Surrealism. Arts & Activities, (130), ss. 25-28.
  • Karahan, Ç. (2010). Dil dışı gösterge olarak sanat/resim. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1).
  • Karaman, E. (2017). Roland Barthes ve Charles Sanders Peirce’in göstergebilimsel yaklaşımlarının karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(2), ss. 25-36.
  • Kaya, O. (Ed.). (2015). Sanat. NTV Yayınları.
  • Keser, N. (2009). Sanat sözlüğü. Ütopya Yayınevi.
  • Kıran, A. (1996). Figüratif resimde anlatım biçimleri. Anadolu Sanat, (5), ss. 105-128.
  • Lynton, N. (2015). Modern sanatın öyküsü. Remzi Kitapevi.
  • Öztokat, N. (1999). Görsel nesnelerin çözümlenmesinde göstergebilimsel yöntem. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 10(9), ss. 135-141.
  • Passeron, R. (1990). Sürrealizm sanat ansiklopedisi. Remzi Kitapevi.
  • Plessis, D., A. (2023). Frida Kahlo'nun “Suyun bana verdikleri” Bir Resim Analizi. Erişim Tarihi: 05. 04.2024, https://artincontext.org/what-the-water-gave-me-by-frida-kahlo/ Rifat, M. (2013). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. YKY.
  • Sığırcı, İ. (2017). Göstergebilim uygulamaları. (2. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Soylu, R. (2023). Sanat eseri çözümlemeleriyle göstergebilim. (3. Baskı). Pegem Akademi.
  • Sönmez, Ö. (2012). Soyutlamacı resmin okunmasına göstergebilimsel bir yaklaşım. Art-E Sanat Dergisi, 5(9), ss. 1-21. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.01726
  • Yılmaz, A., N. (Ed.). (2020). Sanat Tarih Estetik-Kesişen Denemeler. Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, A., N. ve Yılmaz, M. (2023). Sanat ve Kavramlar. Ütopya Yayınları.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts, Painting
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Çiğdem Özdemir 0000-0003-3850-0089

Publication Date June 30, 2025
Submission Date August 25, 2024
Acceptance Date March 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 18

Cite

APA Özdemir, Ç. (2025). Sürrealist Bir Otoportrenin Göstergebilimsel Açıdan Çözümlenmesi: Frida Kahlo ve Suyun Bana Verdikleri. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(18), 71-90. https://doi.org/10.55004/tykhe.1538551