Current Issue

Volume: 10 Issue: 18, 6/30/25

Year: 2025

Araştırma Makaleleri

Research Article

5. SESSİZ KİTAP İLLÜSTRASYONLARINDA ANLATI BİÇİMLERİ
Abdullah Mert
Asst. Prof. Dr. Abdullah MERT KÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ, ÇİZGİ FİLM VE ANİMASYON BÖLÜMÜ
Photography, Filmmaking and Directing, Cinema Theories, Movie Review, Cinema History, Radio-Television, Television Programming, Advertising, Documentary Film - Political Cinema, Cinema Studies, Cinema and Aesthetics
Default avatar
Prof. Arif Can GÜNGÖR İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ

Prof. Arif Can Güngör, 1970 yılında İstanbul’da doğdu. İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi, Fransız Dili Eğitimi Bölümü’nden mezun oldu. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, Radyo-Televizyon-Sinema Bölümü’nde yüksek lisansını tamamladı. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sinema Televizyon Anasanat Dalı’nda sanatta yeterlik yaptı. 2008-2024 yılları arasında  İstanbul Aydın Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi’nde Dekan Yardımcılığı görevini yapmış, Çizgi Film ve Animasyon Bölüm Başkanı olarak çalışmış. 2025 yılından aynı üniversitede  Dekan Vekili olarak görev yapmaktadır.

Cinema History, Turkish Cinema, Cinema Theories, Movie Review
Aslı Işıksal
Assoc. Prof. Aslı IŞIKSAL HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
Creative Arts and Writing, Painting
Aydın Çam
Assoc. Prof. Dr. Aydın ÇAM Çukurova Üniversitesi İletişim Fakültesi Web
Aydın Çam is an associate professor in the School of Communications at Çukurova University. His research mainly focuses on the New Cinema History, cinema history of Çukurova, and cinema and mobility. Recently, he has worked on travelling cinema experiences in Taurus’ highland villages, local films, and mapping of Adana cinema history. He is also interested in cinema and space relations such as cinematic spaces, spatial experiences, and mapping the cinematic spaces.
Cinema Sociology, Cinema History, Cinema Theories, Documentary Film - Political Cinema
Default avatar
Prof. Dr. Ayla KANBUR Düzce Üniversitesi
Communication and Media Studies, Cinema Theories, Documentary Film - Political Cinema, Cinema Studies, Movie Review, Philosophy
Architectural Computing and Visualisation Methods, Architectural History, Theory and Criticism, History of Architecture, Interior Decoration Design, Interior Architecture , Built Environment and Design
Interaction and Experience Design, Painting, Creative Arts and Writing, Interdisciplinary Art, Computer Gaming and Animation, Video Design, Printmaking, Semiotics, Environmental Arts
Bedirhan Karakurluk
Asst. Prof. Dr. Bedirhan KARAKURLUK KARABÜK ÜNİVERSİTESİ, TÜRKER İNANOĞLU İLETİŞİM FAKÜLTESİ, RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ Web
Digital Game Design, New Media, Computer Gaming and Animation, Cinema-Tv Production and Management, Cinema Studies
Interdisciplinary Art, Installation, Video Art
Burcu Erden
Assoc. Prof. Burcu ERDEN MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ
Sculpture
Burhan Yılmaz
Prof. Dr. Burhan YILMAZ DÜZCE ÜNİVERSİTESİ

2005 yılında Mustafa Kemal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Resim Öğretmenliği Bölümünden mezun oldu. 2009 yılında (Erasmus Programı) Fransa’da Lille şehrinde Tourcoing Ecole Regionale Superiore d’Expression de Plastique’ de (ERSEP) dersler aldı. 2010 yılında Mersin Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Yüksek Lisans Programından mezun oldu. 2014 yılında Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Sanatta Yeterlilik Programından mezun oldu. Halen Düzce Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Resim Bölümünde çalışmaktadır. Yurt içi ve yurtdışında çeşitli karma sergi, festival, workshop ve sempozyumlara eserleriyle katılmıştır. Katıldığı bazı sergiler aşağıdadır.

2025:  Uluslararası 6. Gaia Sanat Bienali, Vila Nova de Gaia, Portekiz. 

2024: 2. Bienal de Art Contemporanea Tres os Montes, Linha d’Agua, Portekiz

2024: 23. Cerveira Bienali, Vila nova de Cerveira, Portekiz

2024: 2. Kommagene Bienali, Kahta Kalesi, Adıyaman

2024: Dissensus II, Açık Çağrı Seçkisi, Gri Alan Sanat, Ayvalık, Balıkesir
2024: “Sessizlik Haritaları” Kişisel Sergi, Türkan Saylan Kültür Merkezi Maltepe Galerisi, Maltepe, İstanbul
2023: “The Power of the object” Cerveira Bienal Müzesi, Cerveira, Portekiz
2023: “Bildiğimiz dünya geride kaldı” Grup Sergisi, Navart Sanat Galerisi, Van
2023: “Sessizlik” Kişisel Sergi, Merqez Art Space, Bodrum, Muğla
2023: “Bahar seçkisi II” Gri Alan Galeri, Ayvalık, Balıkesir
2023: “Bizim Büyük Varoluşumuz” Grup Sergisi, Büyükdere35 Galeri, Beyoğlu İstanbul
2022: “Karşılaşma İlk” Grup Sergisi, Ergin Karlıbel Sanat Galerisi, Ordu
2022: Suye Dosta (Dosta doğru) Grup Sergisi, Tebriz Güzel Sanatlar Üniversitesi, Tebriz, İran
2021: Cerveira Bienal Müzesi Koleksiyon sergisi, Cerveira Bienal Müzesi, Cerveira, Portekiz
2021: “Ekran Görüntüsü”, Grup Sergisi, Düzce Üniversitesi, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Online Sergisi
2020: “Without Borders” Art Competition, World University of Design, New Delhi, India
2020: 7. Duyu: Gölge, Düzce Üniversitesi, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Online Sergisi
2019: S. Karcıoğlu Art Workshop, İzmir
2018: Osten Biennial of Drawing, Üsküp, Makedonya
2018: 20. International Cerveira Art Biennial, Cerveira, Portugal
2017: Istanbul Rotary Sanat Yarışması, Katalog, İstanbul
2016: Oart Sanat Yarışması Sergisi, Odeabank Sanat Galerisi, İstanbul
2016: Don Kişot’un İzleri, Uluslararası Karma Sergi, Çağdaş Sanatlar Merkezi, Ankara
2015. ODTÜ 16. Uluslararası Sanat Festivali, “İkinci Doğa” Sergisi, KKM. Sergi Salonu, Ankara.
2014: “Mash Up” Karma Sergi, Islip Art Museum, New York, USA.
2014: 15. Doğu Batı Sanatçıları Sempozyumu, Carei, Romanya
2014: 8. Biennial of Miniature Art, Czecstechowa, Polonya
2013- International Group Exhibition, Briarcliff College Art Gallery, New York, USA
2013- “Shanti Ra Sadhbhav” International Group Exhibition, Nepal Art Council, Kathmandu, Nepal.

Painting, Installation, Interdisciplinary Art
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Burçin BAŞYAZICI YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ

Lisans ve Yüksek Lisans eğitimini Yeditepe Üniversitesi Mimarlık Bölümünde (%100 burslu) tamamlamış olup, Doktorasını İstanbul Teknik Üniversitesi Mimari Tasarım Anabilim Dalında tamamlamıştır. Post-Doc çalışmasını 2020 yılında Politecnico di Milano, Architecture and Urbanism programı altındaki TAU-Lab (Transnational Urbanism) araştırma enstitüsünde tamamlamış olup, halen Yeditepe Üniversitesi Mimarlık Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Araştırma alanları, mimarlık teorisi ve eleştirisi ile mekanın ekonomi-politiği üzerine yoğunlaşmıştır.

Architectural Design, Architectural History, Theory and Criticism
Default avatar
Prof. Dr. Cengiz ASİLTÜRK BEYKENT ÜNİVERSİTESİ

ÖZGEÇMİŞ

10 Ekim 1968 yılında Adana’da doğdu. Barbaros İlkokulu, Atatürk Ortaokulu, Adana Anadolu Borsa Lisesi, Gazi Üniversitesi (İletişim Fakültesi Sinema-TV Bölümü) kurumlarından mezun oldu.

Yüksek lisansını, Sinemada Diyalektik Kurgu (Sinemada Kurgu) başlıklı teziyle Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde tamamladı. Sinemada Şiirsel Anlatım başlıklı teziyle Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünden Doktor-PhD, Sinemada Yaratıcı Yönetmen adlı kitabıyla Doçent unvanı aldı. Yükseköğretimde Hikâyeleştirme Yoluyla Öğretme ve Öğrenme Kuramı (Theory of Teaching and Learning in Higer Education) adlı çalışmasıyla, Higher Education Academy (In recognition of attainment against the UK Professional Standards Framework for teaching and learning support in higher education) kapsamında taltif edil.
Öğrenciliği sürecinde yurtdışında çeşitli sinema okullarında konuk öğrenci statüsüyle bulundu. O sırada çektiği kısa filmleri, ulusal ve uluslararası (Ankara, Nürnberg, İran, Çekoslovakya, Amerika, Fransa vb.) film festivallerinde gösterildi ve ödüle değer bulundu.

TRT Ankara Televizyonu Drama Programları Müdürlüğünde (1998–2007) Yönetmen Yardımcısı (Cafer Özgül, Tülay Eratalay, Tomris Giritlioğlu, Ömer Kavur), Yapım Yardımcısı (Bünyamin Ersöz, Sinan Yaka) olarak çalıştı. Daha sonra TRT adına yönetmenliğini, yapımcılığını, senaristliğini yaptığı uzunlu kısalı (otuzun üzerinde) televizyon filmi üretti. Bu süreçte, Ankara Üniversitesinde ve Gazi Üniversitesinde Türk Dili, Belgesel, Göstergebilim, Kurmaca Film Yönetimi dersler verdi. TRT1 Dramalar Koordinatörü görevini yaparken, ailevi nedenlerle TRT Kurum’undan istifa ederek, Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-TV Bölüm Başkanı olarak Beykent Üniversitesi’ne geçti (2007).

Beykent Üniversitesinde görev yaparken, Sadri Alışık Kültür Merkezi, Yeni Yüzyıl Üniversitesi gibi kurumlarda Yönetmenlik, İleri Senaryo, Kısa Film I-II, Göstergebilim/Semiyoloji dersleri verdi. Senaryo Doktorluğu kavramını Türk sinema ve televizyon sektörüne yerleşmesini sağlayarak; sayısız uluslararası ve ulusal düzeyde sinema filmi ve televizyon dizisinin senaryo doktorluğunu yaptı.

İki dönem Sinema–TV Bölüm Başkanlığı ve Sinema–TV Anabilim Dalı Sinema-TV Anasanat Dalı Başkanlığı görevlerinde bulunduğu Beykent Üniversitesi GSF Sinema–TV Bölümünde halen öğretim üyesidir.

ÖDÜLLER:
NEW YORK FİLM FESTİVALİ FİLM ÖDÜLÜ ve EN İYİ ERKEK OYUNCU Ödülü verilmiştir...
Yönetmeni ve Senaryo yazarı bulunduğum KELEBEKLERİN ÇIĞLIĞI adlı filmimle oyuncumuz Buket Tuba Güzel’e ALTIN YILDIZ EN İYİ KADIN ÖDÜLÜ.
ORONTES ULUSLARARASI SANAT FESTİVALİ EN İYİ ROMAN (2018)
İNKILAP KİTABEVİ - EN İYİ ROMAN (2006)
İNKILAP KİTABEVİ - EN İYİ İKİNCİ ROMAN (2006)
TÖMER - EN İYİ HİKÂYE (1998)
ANKARA ÜNİVERSİTESİ – SİNEMATİK ŞİİR (1994)
KÜLTÜR BAKANLIĞI – FİLM HİKÂYESİ (1993)
ORHON MURAT ARIBURNU - RÜYA SİNENASI (1992)
ORHON MURAT ARIBURNU – SENARYO (1991)
KIRMIZI FARE – ÇOCUK HİKÂYESİ (1989)
KÜLTÜR BAKANLIĞI – YUNUS EMRE MAKALE (1988)
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI – EN İYİ HİKÂYE 1981

Romanlar:
SURET (2018) – ORONTES ULUSLARARASI SANAT FESTİVALİ EN İYİ ROMAN (2018)
Ölüyaprak Vuruşu-Eski Sevgili (2016) – İnkılap Kitabevi EN İYİ İKİNCİ ROMAN (2006)
Muleta – Kırmızılı Orfel (2015)
Sırlanmış Zamanın Gölgesinde (2006) – İnkılap Kitabevi EN İYİ ROMAN (2006)

YÖNETMEN-SENARYO
Albatrosun Yolculuğu (100 dk. 2013): Yönetmen-Senaryo
Akordeon (17 dk. 2009-2010) Yüksek Lisans öğrencileriyle birlikte - Yönetmen-Senaryo
Büyülü Gerçekler (75 dk. 2007) Lisans öğrencileriyle birlikte - Yönetmen-Senaryo
Birden Eski Yağmurlar (45 dk. 2006): Yönetmen-Yapımcı TRT
Boncukçu Kadın (60 sn, 2006): Yönetmen TRT
Fotoğrafçı (60 sn, 2006): Yönetmen TRT
Mavi Bir Dosya (85 dk, 2006): Yönetmen-Yapımcı TRT
Kaçakçılar (75 dk, 2006): Yönetmen-Yapımcı TRT
Git İstersen (80 dk, 2005): Yönetmen-Yapımcı TRT
Geç Gece (90 dk. 2005): Yönetmen-Yağımcı TRT
Gümüş Kayakçı (75 dk, 2005): Yönetmen-Yapımcı TRT
Kent Sıkıntısı (90 dk 2004): Yönetmen-Yapımcı TRT

Kısa Filmler: 1987-1999 yıllarında 10 kısa film.

Bilimsel Kitaplar:
Bakış Boşluğu – Düşünceler Kitabı (2019)
Sinemada Yaratıcı Yönetmen (2014)
Sinemada Diyalektik Kurgu ve Film Dili (2008)
Sinemada Şiirsel Anlatım (2007) 

Fine Arts Education
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Cumhur Okay ÖZGÖR BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ
Cinema Studies (Other), Cinema Theories, Plastic Arts, Cinema and Aesthetics, Computer Gaming and Animation, Interdisciplinary Art, Painting, Video Art, Cinema Studies, Animation, Illustration, Painting History, Movie Review
Default avatar
Asst. Prof. Dr. D. Meltem DURNA ZEREK VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
Painting, Fine Arts
Ethics, Performance Art, Philosophy, Aesthetics, Philosophy of Art
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Derya AYDOĞAN Yıldız Teknik Üniversitesi
New Media, Plastic Arts (Other), Visual Arts (Other), Interdisciplinary Art, Fine Arts
Devrim Özkan
Prof. Dr. Devrim ÖZKAN GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ, RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ, SİNEMA VE TELEVİZYON ANABİLİM DALI Web

Prof. Dr. Devrim Özkan, doktorasını radyo ve televizyon anabilim dalında yapmış olup, doçentliğini ise iletişim çalışmaları alanında almıştır. İngiltere’deki University of Buckingham’da araştırmalarda bulunmuştur. Dr. Özkan’ın çok sayıda kitabı, ulusal ve uluslararası dergilerde pek çok makalesi bulunmaktadır.

Cinema Sociology, Cinema and Aesthetics, Political Theory and Political Philosophy
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Dilek ERDOĞAN AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ, GRAFİK SANATLAR BÖLÜMÜ, GRAFİK SANATLAR PR.
Visual Design, Computer-Assisted Design, Visual Communication Design (Other), Graphic Design
Dilek Çulha
Assoc. Prof. Dr. Dilek ÇULHA YALOVA ÜNİVERSİTESİ, SANAT VE TASARIM FAKÜLTESİ, GRAFİK TASARIMI BÖLÜMÜ
Interdisciplinary Art, Graphic Design
Default avatar
Dr. Ebru THWAİTES DİKEN İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ Web
Ebru Thwaites Diken is an assistant professor in the Deaprtment of Cinema and Television at Bilgi University, İstanbul. Her research interests include film, director's ethics, documentary film, film and social theory, gender, Scandinavian cinema and digital visual cultures. She has published a book,  'The Spectacle of Politics and Religion in Contemporary Turkish Cinema' (2018)  by Palgrave Publications, edited a book 'Female Agencies and Subjectivities in Film and Television' (2020) and published several articles in international peer reviewed journals.
Documentary Film - Political Cinema, Social Theory, Cinema Studies, Movie Review, Sociology, Sociology of Gender
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Engin GÜNEY ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
Interdisciplinary Art
Default avatar
Assoc. Prof. Engin ÜMER ORDU ÜNİVERSİTESİ
Fine Arts, Painting, Visual Cultures, Art Theory
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Erdem YEDEKCİ Düzce Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi
New Media, Movie Review, Turkish Cinema, Communication Studies
Ferhat Zengin
Assoc. Prof. Ferhat ZENGİN İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ

Yapımcı, Yönetmen, Akademisyen


Artificial Intelligence, Movie Review, New Media, Filmmaking and Directing, Television Programming, Cinema and Aesthetics, Communication and Media Studies, Cinema History, Cinema-Tv Production and Management, Creative Arts and Writing, Media Technologies, Radio-Television
Default avatar
Prof. Dr. Ferhat ÖZGÜR DÜZCE ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜ Web

Ferhat Özgür studied in the Department of Painting and Crafts at Ankara Gazi University, (Faculty of Education) from 1985 to 1989. After graduating he obtained concurrently a Master’s degree (1992) and a PhD degree in Art (1993) in the Faculty
of Fine Arts, (Painting Department), Hacettepe University, Ankara. Özgür was appointed to the same department in Hacettepe University as a Research Assistant in 1994 and later served as a full time professor until 2010, teaching “Painting Workshop”, “Drawing”, “Contemporary Art Problems”, “Experimental Art” and “Art Criticism”. He then moved to Istanbul where he worked initially as the Head of Department in the Multimedia Department at the Culture University (Kültür Üniversitesi). Then, as a full time professor, between 2013-2017 he taught both applied and theoretical lessons such as “Art Works Analyses”, “Drawing”, “Painting Workshop” and “Art Criticism” for Master and Phd students in the Department of Art
Management at Seven Hills University (Yeditepe Üniversitesi) in Istanbul where, again, he was the Head of Department. Since 2017 he has been teaching in Faculty of Art, Design and Architecture for the Master and PhD students. Alongside his artistic practice he has also published numerous articles, exhibition and book reviews in various periodicals and newspapers in Turkey, Özgür has written two books entitled “Contemporary Turkish Painters: Turan Erol” (published by Yapı Kredi, 1995, Turkish - English summary included) and “Documentary, Short Film and Video Art” (published by Doruk Yayıncılık, 2017, Turkish). He is a member of both AICA (Association Internationale des Critiques; Art) and the
boarding committee of the Cultural Policy Yearbook published by Laureate University (Bilgi Üniversitesi).

Fine Arts
Gizem Cengiz
Res. Assist. Gizem CENGİZ MARMARA ÜNİVERSİTESİ, İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Cinema Studies (Other), Movie Review, Cinema History
Default avatar
Assoc. Prof. Hakan AYTEKİN MALTEPE ÜNİVERSİTESİ
Filmmaking and Directing, Documentary Film - Political Cinema
Default avatar
Dr. Hatice ÖZDOĞAN TÜRKYILMAZ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
Contemporary Art, Art History, Theory and Criticism (Other), Painting History, Visual Cultures, Art Criticism
M. Elif Demoğlu
Assoc. Prof. Dr. M. Elif DEMOĞLU Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Web
Cinema and Aesthetics, Turkish Cinema, Cinema Theories, Documentary Film - Political Cinema, Filmmaking and Directing, Movie Review
Mehmet Ceyhan
Asst. Prof. Dr. Mehmet CEYHAN DÜZCE ÜNİVERSİTESİ
Movie Review, Cinema and Aesthetics, Video Design, Filmmaking and Directing
Mehmet Sabri Şenol
Asst. Prof. Dr. Mehmet Sabri ŞENOL VAN YUZUNCU YIL UNIVERSITY
Theory of Theatre
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Mehmet Sefa DOĞRU Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Çizgi Film ve Animasyon Bölümü
Cinema-Tv Production and Management, Movie Review, Filmmaking and Directing, Cinema Theories, Cinema and Aesthetics, Cinema History
Murat Aytaş
Assoc. Prof. Murat AYTAŞ SELÇUK ÜNİVERSİTESİ, İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Cinema and Aesthetics, Filmmaking and Directing, Television Broadcasting, Communication Technology and Digital Media Studies, Communication and Media Studies, Digital and Electronic Media Art
Default avatar
Prof. Dr. Nigar PÖSTEKİ It is not affiliated with an institution
Cinema Theories
Nihat Dursun
Assoc. Prof. Dr. Nihat DURSUN BEYKENT ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ Web
Illustration, Semiotics, Video Design, Graphic Design
Default avatar
Onur AKYOL İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Radio-Television
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Orhan TEKİN Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bodrum Güzel Sanatlar Fakültesi
Sculpture
Default avatar
Prof. Dr. Selahattin YİLDİZ İSTANBUL AREL ÜNİVERSİTESİ, İLETİŞİM FAKÜLTESİ

Prof. Dr. Selahattin Yıldız 1962, Kırklareli doğumlu. 1985 yılında Anadolu Üniversitesi Sinema-TV Bölümü’nü tez filmi olarak çektiği “Lületaşı” belgeseli ile tamamladı. 1985-1987 arasında çeşitli video filmlerde teknik yönetmenlik, kurguculuk ve yardımcı yönetmenlik yaptı. 1986 yılında Araştırma Görevlisi olarak girdiği Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema TV Bölümü’nde 1997 yılında Doçent, 2003 yılında Profesör oldu. 1998-2005 yılları arasında Bölüm Başkanlığı yapan Yıldız, 2010 yılında Dekan Yardımcısı olarak görevde bulundu. 2012-2013 yılları arasında Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı olarak görev yapan Yıldız, 2013 yılından bu yana Maltepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı olarak görev yapmaktadır. Hakemli ve hakemsiz çeşitli sinema dergilerinde yayınlanmış 47 makalesi bulunan Yıldız’ın sinema dili üzerine yazılmış “Sinematografik Anlatım” ve “Kurgunun Dili” adlı iki kitabı vardır.

Cinema Theories, Cinema Studies (Other)
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Serpil YAYMAN UŞAK ÜNİVERSİTESİ
Creative Arts and Writing, Painting
Cultural and Creative Industries, Movie Review, Cultural Theory, Visual Cultures, Cinema Studies
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Süleyman DUYAR KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ
Cinema and Aesthetics, Cinema Theories, Cinema-Tv Production and Management, Cinema Sociology
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Süleyman İNCEEFE DÜZCE ÜNİVERSİTESİ
Theory of Theatre, Performing Arts
Tanzer Arığ
Assoc. Prof. Tanzer ARIĞ HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ, HEYKEL BÖLÜMÜ Web
Creative Arts and Writing
Tuğcan Güler
Assoc. Prof. Dr. Tuğcan GÜLER DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ

Born in 1977 in Ankara. He graduated from Istanbul Kabatas Erkek High School in 1994 and from Dokuz Eylul University, Faculty of Fine Arts, Graphic Department in 1999. He worked in various advertising agencies in Izmir during his student years and in Istanbul after graduation.
He started working as a Research Assistant at Dokuz Eylul University, Faculty of Fine Arts, Graphic Department in 2002. He made studies on graphic design abroad and participated in various events.
He completed the Proficiency in Art program in 2008. He worked as an author and editor in Graphic Design magazine between 2006-2009. He earned the title of Associate Professor in 2016. Carried out administrative duties such as vice dean and member of the board of directors.
He continues his design studies and academic research in the fields of corporate identity design, exhibition design, wayfinding and signage design.
He is married with two children.

Photography, Semiotics, Visual Communication Design (Other), Visual Design, Graphic Design
Vecihe Özge Zeren
Asst. Prof. Dr. Vecihe Özge ZEREN ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
Theory of Theatre
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Volkan EROL İSTANBUL GALATA ÜNİVERSİTESİ, SANAT VE SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ, İLETİŞİM VE TASARIMI BÖLÜMÜ
Computer Gaming and Animation, Cinema Studies, Communication Studies

İstanbul’da doğdu. Lisans eğitimini Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesinde, Yüksek lisansını 2011’de “Postkolonyal Afrika Sineması” başlıklı teziyle Beykent Üniversitesi Sinema-TV Ana Bilim Dalı’nda, Doktorasını ise 2017'de “Üçüncü Sinema'dan Fernando Solanas Sineması'na Bakış” başlıklı teziyle Marmara Üniversitesi Sinema Ana Bilim Dalı'nda tamamladı. Gökçek, şu an Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, TV ve Sinema bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.

Communication and Media Studies, Cinema Sociology, Documentary Film - Political Cinema, Cinema Theories, Movie Review
Zeki Coşkun
Asst. Prof. Dr. Zeki COŞKUN MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ, FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Contemporary Art
Zekiye Antakyalıoğlu
Prof. Dr. Zekiye ANTAKYALIOĞLU İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ Web
World Languages, Literature and Culture, British and Irish Language, Literature and Culture, Philosophy, Art History, Creative Arts and Writing, Language Studies
Contemporary Drama Studies, Theory of Theatre, Applied Theatre
Animation, Creative Arts and Writing, Radio-Television, Art Education (Other), Development of Media and Communication Education and Programs, Communication and Media Studies, Digital Game Design, Semiotics, Cinema Studies (Other)
Cinema History, Turkish Cinema, Cinema Sociology
Radio-Television, Communication Studies, Mass Media, Transmedia

Tykhe Journal of Art and Design (e-ISSN: 2667-6818) is an international peer-reviewed journal published twice a year (December, June) by Düzce University Faculty of Art, Design, and Architecture.

Published electronically, Tykhe Journal of Art and Design aims to contribute to academic discussions and the body of knowledge in the fields of art and design by bringing together original research, reviews, and evaluations conducted in these areas.

Tykhe Journal of Art and Design welcomes practice-based approaches, methods, experiences, theoretical studies, and interdisciplinary research in the fields of art and design. The journal publishes articles in various disciplines, including cinema, performing arts, music, architecture, design, plastic arts, art history, and aesthetics.

Additionally, Tykhe Journal of Art and Design includes translated texts that are considered to contribute to research, theoretical discussions, and the academic environment concerning art and design in Turkey.

The publication languages of the journal are Turkish and English.

All requirements are specified in the template we have prepared for the journal's writing guidelines. Please ensure that your work is placed into this template without altering the format. The relevant template can be accessed below and in the "submission files" section when uploading your article.

Article Template for Tykhe Journal

Tykhe Journal of Art and Design adheres to national and international ethical principles concerning Publication Ethics, Research Ethics, and the Acquisition of Legal/Special Permissions. The ethical guidelines listed below are based on the principles published by the Committee on Publication Ethics (COPE). All parties involved in the publication process are required to comply with these rules.

Publication Ethics
Authors, editors, and reviewers involved in the evaluation and publication process of articles submitted to Tykhe Journal of Art and Design are deemed to have accepted the ethical rules outlined under separate headings for each stakeholder.

Articles submitted to Tykhe Journal of Art and Design must be original and contribute to scientific and artistic knowledge. The journal only accepts works that have not been published elsewhere.
A double-blind peer review process is applied. Submitted articles are evaluated by two reviewers. If one review is positive and the other is negative, a third reviewer’s opinion may be sought. The decision to send the article to a third reviewer and the final publication decision rest with the Editor-in-Chief. Editors may request revisions to align the work with the journal's principles.
The same author cannot publish multiple articles in a single issue. Additionally, an author may not publish a second article in consecutive issues and must wait for the next issue.


Authors' Ethical Responsibilities
The submitted work must not be under simultaneous review by another journal.
The authorship list must be complete and accurate, ensuring that all listed authors have directly contributed to the work.
If the article is derived from an unpublished conference paper, thesis, or presentation, this must be clearly stated. Authors should avoid republishing the same content without proper citation.
Authors must properly cite all sources within the text and in the references section.
Authors must consider reviewers' and editors' feedback for publication. The final decision regarding publication rests with the Editor-in-Chief.
If authors detect errors in their published work, they must inform the journal and request a correction or retraction if necessary.
No royalties or financial compensation is provided to authors. All copyright rights belong to Tykhe Journal of Art and Design, and published articles cannot be reproduced or published elsewhere without permission.


Editors’ and Associate Editors’ Ethical Responsibilities
Editors are responsible for ensuring the publication of scientifically sound articles, maintaining a double-blind peer review process, and enforcing ethical principles.
Editors must keep all information related to submitted articles confidential.
Editors must take measures against plagiarism and ensure that articles are reviewed by qualified reviewers in an impartial and independent manner.
In deciding on the publication of an article, editors must consider the originality of the work, its contribution to science and art, the validity of the research methods, the clarity of the presentation, and the journal's scope.
Editors must transmit reviewers' feedback to authors without modification, as long as it does not contain offensive or defamatory language.
Editors must acknowledge reviewers’ contributions and handle authors’ objections to negative reviews with fairness, possibly seeking additional opinions if justified.
Editors must ensure that submissions from authors affiliated with the journal are evaluated fairly and transparently.


Reviewers’ Ethical Responsibilities
Reviewers must complete their evaluations within the given timeframe.
Reviewers should only accept articles relevant to their area of expertise.
Reviewers must keep all information regarding the manuscript confidential.
Reviews must be conducted with academic rigor and objectivity, free from bias.
If a reviewer detects that the article has been previously published or shares significant similarities with another work, they must notify the editorial board.
Reviewers should provide constructive feedback in an academic manner, avoiding derogatory or humiliating comments.
If a reviewer identifies a conflict of interest, they must decline the review and inform the Editor-in-Chief.
Reviewers acknowledge that the final decision regarding publication belongs to the Editor-in-Chief.


Research Ethics
Researchers must not fabricate, manipulate, or misrepresent data, findings, or evaluations. Information, findings, or opinions belonging to others cannot be used without proper citation.
The data, sources, and findings underlying a study should be accessible to other researchers for verification and future use while adhering to confidentiality principles.
Individuals who did not contribute meaningfully to the research cannot be listed as authors, and the order of authorship should be determined by their contributions.
If a study was funded or supported by an institution, this must be explicitly stated in the manuscript. Any potential conflicts of interest should be disclosed.
A Conflict of Interest Statement must be included at the end of the article if applicable.
Authors must comply with copyright regulations regarding the use of intellectual and artistic works.
Authors must obtain the necessary ethics committee approvals for their research.


Legal/Special Permissions
For studies requiring ethics committee approval, details of the approval (including the granting institution, date, and approval number) must be explicitly stated in the Methods section and on the first page of the manuscript. The types of research requiring ethics approval include:

Studies involving data collection from participants through surveys, interviews, focus groups, observations, or experiments using qualitative or quantitative methods.
Studies involving human or animal subjects for experimental or scientific purposes.
Clinical research involving human subjects.
Research on animals.
Retrospective studies involving personal data, in compliance with data protection laws.
Additionally, authors must obtain permission for the use of third-party scales, questionnaires, or photographs and provide documentation within the manuscript.

Manuscript Evaluation Process
Submitted manuscripts are first reviewed by the Editor-in-Chief and associate editors to ensure compliance with journal policies and formatting guidelines.
If deemed appropriate, the manuscript is assigned to a field editor who oversees the double-blind peer review process. Two reviewers assess the work, and if both provide positive feedback, the article is approved for publication by the Editor-in-Chief and scheduled for an upcoming issue. Authors are informed of the decision accordingly.
Since April 1, 2019, all manuscripts submitted to Tykhe Journal of Art and Design undergo a plagiarism check using Turnitin and iThenticate software. Articles with a similarity index of 15% or higher are rejected without review. If necessary, the editorial board may conduct additional plagiarism checks.
Manuscripts that do not comply with formatting guidelines are not considered for review.

Dergimiz yazarlardan herhangi bir ücret talep etmemektedir.