Silent book illustrations are representations in such books that communicate with the reader through their visual narrative, with no text and typography used only as a visual element to support the storytelling. These books have a universal quality as they are powerful in terms of expression and can communicate without the use of text. Although they are generally consumed as children's books, since no words or phrases limit the reflection of the visual image in the imagination, the story turns into an infinite variation with scenes shaped by the different perspectives of each individual. For this reason, these books appeal not only to children but also to adults. Silent books stimulate the reader's imagination, encourage creativity and offer an experience open to different interpretations. This article emphasizes the artistic value of silent books, reveals the power and diversity of visual expression, and categorizes silent books according to their narrative forms. Within the scope of the research, document analysis method was used as a data collection tool. For data analysis, Scott McCloud's theory of comics, especially the visual narratives of silent books were analyzed by adapting his book Understanding Comics. McCloud's theory was applied under five main headings (transitions, symbolism and iconography, line style, panel layout and reader interaction) to analyze the role of visuals in conveying meaning. In addition, the works of pioneering silent book artists such as Shaun Tan, David Wiesner and Suzy Lee were examined to analyze how the narrative strategies used in these works shape the reader's experience. The study examines how the visual narrative of silent books is associated with literary texts and how it shapes the reader's reading experience. In this direction, it is aimed to clarify the role of the reader in story formation and how this structure classifies the narrative style of silent books. By addressing the diversity in the narrative forms of silent books, this study emphasizes the importance of visual literacy and aims to contribute to academic studies in this field.
Sessiz kitap illüstrasyonları, görsel anlatımıyla okuyucu ile iletişim kuran, metinsiz ve tipografinin sadece hikâye anlatımını destekleyici bir görsel öğe olarak kullanıldığı kitaplarda yer almaktadır. Bu betimlemeler, ifade bakımından güçlü oldukları ve metin kullanmadan iletişim kurabildiklerinden evrensel nitelik taşımaktadır. Sessiz kitaplar genellikle çocuklar için üretilse de, içerdikleri görseller herhangi bir söz veya sözcük öbeğiyle sınırlandırılmadığı için her birey hayalgücüne göre farklı sahneler oluşturabilir ve hikâye sonsuz biçimlere evrilebilir. Bu nedenle, bu kitaplar yalnızca çocuklara değil, aynı zamanda yetişkinlere de hitap etmektedir. Bu makale, sessiz kitapların sanatsal değerini vurgulayarak görsel anlatımın gücünü ve çeşitliliğini ortaya koymakta, sessiz kitapları anlatım biçimlerine göre kategorize etmektedir. Araştırma kapsamında, veri toplama aracı olarak doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analizi için ise, Scott McCloud’un çizgi roman teorisi, özellikle Understanding Comics kitabından uyarlanarak sessiz kitapların görsel anlatıları incelenmiştir. McCloud’un teorisi, görsellerin anlam iletimindeki rolünü çözümlemek amacıyla beş ana başlık altında (geçişler, sembolizm ve ikonografi, çizgi stili, panel düzeni ve okuyucu etkileşimi) uygulanmıştır. Ayrıca, Shaun Tan, David Wiesner, Suzy Lee gibi öncü sessiz kitap sanatçılarının eserleri incelenmiş, bu eserlerde kullanılan anlatı stratejilerinin okuyucu deneyimini ne şekilde etkilediği analiz edilmiştir. Araştırmada, sessiz kitapların görsel anlatımının edebi metinlerle ilişkisi ve okuyucunun okuma deneyimi üzerindeki etkisi incelenmektedir. Bu doğrultuda okuyucunun, hikâye oluşumundaki rolünün ve bu yapının sessiz kitap anlatım biçimini nasıl sınıflandırdığının açıklığa kavuşturulması hedeflenmiştir. Bu çalışma, sessiz kitapların anlatı biçimlerindeki çeşitliliği ele alarak, görsel okuryazarlığın önemini vurgulamakta ve bu alandaki akademik çalışmalara katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Graphic Design, Visual Communication Design (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | September 6, 2024 |
Acceptance Date | March 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 18 |