Bu çalışma, medya ve sinema sektörünün yapay zekâ teknolojileri ile yakınsaması neticesinde bilhassa sinematografik görsel üretim pratiklerinde etkin bir şekilde kullanılmaya başlanılan üretken yapay zekâ modellerinin tekno-feodalizm perspektifinden eleştirel bir çözümlemesini sunmaktadır. Betimsel analiz yöntemi kullanılan çalışmanın temel savı, sinematik içerik üretimi için yapay zekâ teknolojisini kullanan bireysel ve kurumsal üreticilerin, teknoloji şirketlerinin yapay zekâ platformlarına ve bulut sistemlerine sistematik olarak daha çok bağımlı hale geldiğidir. Bu bağlamda çalışma, teknolojik dönüşümü ve bu dönüşüm sürecinde gelişen güç ilişkilerini eleştirel ekonomi-politik bir perspektiften ele almaktadır. Çalışmada yapay zekâ teknolojisinin tarihsel gelişimi ile toplumsal, kültürel ve ideolojik boyutları kapsam dışında tutulmuştur. Bununla birlikte yapay zekâ teknolojisi, salt ekonomik analizin ötesine geçilerek, tekno-feodalizm kavramsal çerçevesi içinde yeniden tanımlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, medya ve sinema endüstrisinin üretim, dağıtım ve gösterim süreçlerinde dijital dünyaya hâkim olan birkaç teknoloji şirketinin kontrolünün giderek güçleneceği ve bu durumun tekno-feodal yapıyı pekiştireceği saptanmıştır. Büyük teknoloji şirketlerinin üretken yapay zekâ alanına yaptığı stratejik yatırımlar ve start-up satın almaları, pazarın giderek tekelleşeceğini göstermektedir. Bu yapılanma, medya üretimindeki platform bağımlılığını derinleştirirken, bireysel ve kurumsal üreticilerin özerk üretim olanaklarını da sınırlandırmaktadır. Böylece dijital lordlar olarak konumlanan teknoloji şirketlerinin hem abonelik sistemleri üzerinden gelir elde etmesi hem de kullanıcı verilerini kontrol etmesi yoluyla oluşan çift yönlü sömürü mekanizması güçlenmektedir.
Tekno-feodalizm Üretken Yapay Zekâ Platform bağımlılığı Dijital Tekelleşme sinema endüstrisi
This study presents a critical analysis of generative AI models from a techno-feudalism perspective, which have begun to be effectively utilized in cinematographic visual production practices as a result of the convergence of media and cinema sectors with AI Technologies. Using descriptive analysis method, the study's fundamental argument is that individual and institutional producers using AI technology for cinematic content production are systematically becoming increasingly dependent on technology companies' AI platforms and cloud systems. In this context, the study examines technological transformation and power relations developing during this transformation process from a critical political-economic perspective. While the historical development of AI technology and its social, cultural, and ideological dimensions are excluded from the scope, AI technology is redefined within the conceptual framework of techno-feudalism, going beyond purely economic analysis. The study concludes that the control of a few technology companies dominating the digital world will increasingly strengthen in the production, distribution, and exhibition processes of the media and cinema industry, thereby reinforcing the techno-feudal structure. Strategic investments and startup acquisitions by major technology companies in the field of generative AI indicate growing market monopolization. While this structure deepens platform dependency in media production, it also limits the autonomous production capabilities of individual and institutional producers. Consequently, the dual exploitation mechanism is strengthened as technology companies positioned as digital lords generate revenue through subscription systems and control user data.
Techno-feudalism Generative Artificial Intelligence Platform Dependency Cinema industry Digital monopolization
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | December 22, 2024 |
Acceptance Date | March 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 18 |