KALKINMA YOLU PROJESİNİN ÜLKELER ARASI VE BÖLGESEL YOLCULUK VE YÜK TALEPLERİNE OLAN ETKİSİ
Yıl 2024,
Sayı: 1, 52 - 69, 31.12.2024
Ali Akgüngör
,
Ersin Korkmaz
,
Erdem Doğan
Öz
Kalkınma Yolu Projesi, Türkiye, Orta Doğu ve Avrupa arasındaki ticaretin geliştirilmesine yüksek katkı sağlaması beklenen ve stratejik bir kapsamlı ulaştırma projesidir. Böylesine kapsamlı projelerde bu projenin etkilerinin daha derinlemesine araştırılması gerekmektedir. Bu çalışma, Kalkınma Yolu Projesi'nin Türkiye'deki yolcu ve yük talebine etkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, projenin yolcu ve yük taşımacılığı üzerindeki potansiyel etkilerini araştırmak amacıyla Diferansiyel Gelişim Algoritması kullanılarak tahmin modelleri geliştirilmiştir. Modellerin geliştirilmesinde yolcu ve yük talebine etkisi olan demografik ve ekonomik durumu yansıtan parametreler kullanılmış ve yüksek tahmin isabetleri yakalayan modeller geliştirilmiştir. Geliştirilen modeller iki farklı senaryo üzerinden değerlendirilmiş ve yolcu ve yük talepleri bu senaryolar için 2050 yılına kadar olan yıllar için tahmin edilmiştir. Analizler, Kalkınma Yolu Projesi'nin 2050 yılına kadar yolcu talebini yaklaşık %35 ve yük talebini %30 oranında artıracağını öngörmektedir. Bu çalışma sonucunda elde edilen sonuçlar, projenin sadece bölge ülkelerinin ticari faaliyetlerini artırmakla kalmayıp, Türkiye’nin ekonomik büyümesine ve stratejik önemine katkıda bulunma potansiyeline sahip olduğunu ortaya koymaktadır
Kaynakça
- Akgüngör, A.P., Korkmaz, E. (2015). “Analysis and Modelling of the Relationship between
Stopped and Control Delays by Differential Evolution Algorithm” The Open Civil
Engineering Journal, 10: 266-279, https://doi.org/10.2174/1874149501610010266
- Anadolu Ajansı, www.aa.com.tr, (2024)., (Erişim tarihi: 01.10.2024)
- Bi, Y., Srinivasan, D., Lu, X., Sun, Z., Zeng, W. (2014). “Type-2 fuzzy multiintersection traffic signal control with differential evolution optimization”. Expert Systems with Applications, 41(16), 7338-7349.
- Çaylan, D. Ö., Kişi, H. (2011). “Avrupa Birliği Ortak Ulaştırma Politikası ve Türkiye”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 3(2), 79-100.
- Ceylan, H. (2013). “Optimal design of signalcontrolled road networks using differential evolution optimization algorithm”. Mathematical Problems in Engineering, (1), 696374.
- Durdular, A. (2016). “Çin’in “Kuşak-Yol” Projesi ve Türkiye-Çin İlişkilerine Etkisi”. Avrasya Etüdleri, 49(1) 77-97.
- Ekonomist, www.wkonomist.com.tr, (2024)., “Küresel Ticarette Orta Koridor Fırsatı” (https://www.ekonomist.com.tr/makale/kuresel-ticarette-orta-koridor-firsati-48882) (Erişim tarihi: 01.10.2024)
- Eralp, İ. (2018). “Çin’in 21. yüzyıl stratejisi: Kuşak Yol Girişimi ve Türkiye”. Türkiye Günlüğü, 133, 5-24.
- Güngör, G. (2023). “Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru”. Yorum No:2023/38 Avrasya İnceleme Merkezi, https://avim.org.tr/tr/Yorum/HINDISTANORTA-DOGU-AVRUPA EKONOMIK-KORIDORU Erişim Tarihi:10.10.2024
- Kaygusuz, B. (2023). “Hindistan’ı Avrupa’ya Bağlayacak Koridor Hakkında Bilinenler”. Independent Türkçe Erişim tarihi: 25.11.2024
- Koltuk, D. A. (2017). “Soğuk Savaş Sonrası Yumuşak Güç Bağlamında Çin-Afrika Ekonomik İlişkileri”. BİDGE Yayınları, 3(3), 259.
- Korkmaz, E. (2023). “Energy demand estimation in Turkey according to modes of transportation: Bezier search differential evolution and black widow optimization algorithms-based model development and application”. Neural Computing & Applications, 35(9), 7125- 7146, https://doi.org/10.1007/s00521-023-08245-1
- Korkmaz, E., Akgüngör, A.P. (2016). “Delay Estimation Models for Signalized Intersections Using Differential Evolution Algorithm”. International Journal of Engineering Research, 5(3), 16-29.
- Korkmaz, E., Akgüngör, A.P. (2021). “The forecasting of air transport passenger demands in Turkey by using novel meta-heuristic algorithms”. Concurrency and Computation: Practice and Experience, 33(16), e6263, https://doi.org/10.1002/cpe.6263
- Kurut, D. (2023). “Çin’in Balkan Politikası: Kuşak-Yol Projesi’nin Bölgeye Etkileri”. Avrasya Etüdleri, 62, 35-65.
- Öztürk, B., (2024). “Development Road Project: Transforming Türkiye-Iraq Relations” Brief n. 61/July 2024, Osservatorio TURCHIA CeSPI. www.cespi.it (Erişim tarihi: 01.10.2024)
- Öztürk, K., (2024), “Orta Doğunun Çehresini değiştirecek Proje, Kalkınma Yolu Projesi” https://kemalozturk.com.tr/blog/ortadogunun-cehresini-degistirecek-projekalkinma-yolu-projesi/ (Erişim tarihi: 01.10.2024)
- PEG infrastrutture S.p.A. (2024) “The Development Road” Project Monthly Progress Presentation., (Erişim tarihi: 01.10.2024)
- Price, K. V., Storn, R. M., Lampinen, J. A. (2005). “The differential evolution algorithm”. Differential evolution: a practical approach to global optimization, 37-134.
- Saygılı, M. S. (2014). “Intermodal Taşımacılığın Maliyet Avantajları: Karayolu-Denizyolu Entegrasyonu Üzerine Bir Araştırma-Cost Benefıts Of Intermodal Transportatıon: A
Research On Road And Marıtıme Integratıon”. Öneri Dergisi, 11(41), 203-214.
- The Government of Iraq, “The Development Road Project”, www.iraq-jccme.jp/pdfdownload.php (Erişim tarihi:01.10.2024)
- Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı. (2019). Uluslararası Kuzey-Güney Taşımacılık Koridoru. https://ticaret.gov.tr/blog/ulkelerden-ticari-haberler/iran/uluslararasikuzey-guney-tasimacilik-koridoru Erişim Tarihi:25.11.2024
- Ünver, D. (2023). International North-South Trans,t Corridor (INSTC). Blog No: 2023/ 37, Avrasya İncelemeleri Merkezi, https://avim.org.tr/Blog/INTERNATIONALNORTH-SOUTH-TRANSIT-CORRIDOR-INSTC-06-07-2023 Erişim Tarihi:25.11.2024
- Yaman, S. (2009). “Trans Avrupa Ulaşım Şebekelerinin (TEN-T) gelişimi kapsamında Türkiye’de yürütülen çalışmalar”. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, 24-48.