Güncel Sayı

Sayı: 1, 31.12.2024

Yıl: 2024

Araştırma Makalesi

Ulaştırma ve Altyapı Dergisi, başta Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının faaliyet alanları ve bu alanlarla doğrudan veya dolaylı ilişkili teorik ve uygulamalı bilimsel/özgün makaleleri kabul etmektedir. Dergi ilgili hazırlanan ulusal ve uluslararası düzeydeki akademik çalışmaları yayınlayan multidisipliner ve hakemli bir dergidir. Dergi ile multidisipliner bir çalışma alanı tesis edilerek literatüre ve uygulamaya katkı sağlanılması hedeflenmektedir.

Ulaştırma ve Altyapı Dergisi, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Bakanlığın bağlı, ilgili ve ilişkili kurumlarının çalışma alanına giren; başta ulaştırma, denizcilik, haberleşme, posta, havacılık ve teknoloji olmak üzere bu alanlarla doğrudan veya dolaylı ilişkili teorik ve uygulamalı bilimsel/özgün makaleleri içermektedir.

Ulaştırma ve Altyapı Dergisi altı ayda bir yayımlanan ve içeriğini oluşturan dosya teması haricinde dosya sayısına uygun çeviri yazılarına, kitap kritiği ve dosya teması dışında derginin ana konularıyla ilgili makalelere yer veren açık erişimli uluslararası hakemli bir akademik dergidir.
Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’ne gönderilen makalelerin kabul edilmesi için daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olması şartı aranmaktır. Makaleler ilk olarak yazı işleri tarafından incelenmektedir. Makale hem içerik hem de stil açısından yeterli şartları sağlıyorsa, yazı işleri makaleyi yayımlanmaya uygunluğu için incelemeye tabi tutar. Yeterli şartları sağlamayan makalenin yazarına ise gerekli açıklama yapılır (Gönderilen yazıların yanıtlanma süresi 60 gün olup bu süre içerisinde yanıtlanmayan yazılar ulaşmamış demektir). Uygun bulunan makaleler incelenmesi için hakemlere gönderilir. Hakemler makaleyi ya reddederler ya kabul ederler ya da makaleye düzeltme verirler. Yazarlar hakemler tarafından istenen gerekli düzeltmeleri yapmakla yükümlü olup makalenin yayımlanması hakemlerin onayına bağlıdır.

Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’ne Gönderilecek Olan Makalenin Yazarına Notlar:
• Makaleler en az 2.500, en çok 7.500 kelimeden oluşmalıdır. (22 sayfayı geçmeyecek şekilde olmalıdır.)
•Makaleler MS Word işlemcisinde tek sütun olarak 12 puntoluk Times New Roman yazı tipi ve 1.5 satır aralığı ile yazılmalıdır.
• Tablolar, şekiller ve fotoğraflar derginin sayfasına uygun boyutta olmalıdır. Tablo başlıkları tablonun üstende ortalı, şekil açıklamaları da şeklin altına ortalı yazılmalıdır. Eğer gerekiyorsa daha küçük punto (10 punto) ve tek satır aralığıyla yazılabilir. Bu şekiller makaledeki görünüme uygun olarak sıralı bir şekilde numaralandırılmalıdır. Tablo ve şekil verilmeden önce metin içinde ilgili tablo veya şekle atıf yapılmalıdır ve başka bir kaynaktan alıntı yapılmışsa referans verilmelidir. Mümkün olduğu kadar az tablo kullanılmalıdır.
• Makalelerde en az 175 en çok 200 kelimelik özet bölümünün yanı sıra 5-7 kelime arası anahtar kelimelerin olması zorunludur. Aynı şekilde en az 175 en çok 200 kelimelik İngilizce bir abstract ve 5-7 kelime arası keywords olması gerekmektedir.
• Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’ne gönderilen makalelerde referans olarak APA style 5th edition kullanılmalıdır. Hem alıntılarda hem de kaynakça oluşturmada Amerikan Psikoloji Derneği'nin yayımladığı Amerikan Psikoloji Derneği Yazım Kılavuzu'nda belirtilen yazım kuralları ve formatı kullanılmalıdır.
•Makale yazarının unvanı, bağlı olduğu kurumu, e-mail bilgileri ve varsa sosyal medya adresleri ayrıntılı bir şekilde yazılmalıdır.
• Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’nde yayımlanacak olan makalelerin imla ve noktalama kuralları yazarın kendi tercihine bırakılmış olup sehven yapıldığı varsayılan hatalar düzeltilir.
• Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’nde yayımlanan makalelerin fikri sorumluluğu yazara ait olup, yayın hakkı ise Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’ne aittir.
• Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’nde yayımlanıp polemik konusu olan makalelerde, yazarlara en fazla 2 kez cevap hakkı tanınır.
• Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’nde yayımlanan makalelerin yazarlarına yazılarının bulunduğu sayıdan iki adet, yayın ve danışma kuruluna ise her sayıdan birer adet dergi gönderilir.
• Ulaştırma ve Altyapı Dergisi yazarlardan herhangi bir başvuru ve yayın ücreti talep etmemektedir.
• Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’ne makalelerinizi göndermek ve yazışmalar için:
bilgi.basin@uab.gov.tr adresini kullanabilirsiniz.






Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’ne Gönderilecek Makalelerin Yazımında Kullanılacak APA Yöntemiyle İlgili Metin İçinde Kaynak Gösterme Şekilleri ve Kaynakça Oluşturma

•Metin İçinde Kaynak Gösterme Şekli
Doğrudan Alıntı: Bu alıntılama yönteminde metinin değiştirilmeden olduğu gibi aktarılmasıdır.
Dolaylı Alıntı: Bu alıntılama yönteminde ana düşünce değiştirilmeden, yazarın kendi yazı üslubuna göre veya alıntıya eklemek istediği bilgilerle metnin referans olarak gösterilmesidir.
Tek yazarlı alıntılarda metin içi; yazarın soyadı (2016: sayfa sayısı), parantez içi; (yazarın soyadı, 2016: sayfa sayısı).
İki yazarlı alıntılarda metin içi; birinci yazarın soyadı ve ikinci yazarın soyadı (1996: sayfa sayısı), parantez içi; ( birinci yazarın soyadı ve ikinci yazarın soyadı, 1996: sayfa sayısı).
Kurumların yazar olduğu çalışmalarda metin içi ilk defa gösterildiğinde; kurumun tam adı (kurumun kısaltması, 2009), ikinci defa metin içinde kaynak gösterildiğinde ise sadece (kurumun kısaltması,2009: sayfa sayısı) şeklinde gösterilir. Parantez içi kaynak gösteriminde; (kurumun tam adı[kurumun kısaltması], 2009: sayfa sayısı), ikinci defa metinde kaynak gösterildiğinde ise (kurumun kısaltması, 2009: sayfa sayısı) şeklinde gösterilir.

•Kaynakça Oluşturma Yöntemi
Metin içinde gösterilen tüm referanslar kaynakçada yer almak zorundadır.
Kaynakça alfabetik sıraya göre, sola dayalı asılı girinti düzenine göre yapılmalıdır.
Yazarın birden fazla kitabı kullanılmış ise yayın yılı önce olan sıralamada önce gelir. Yazarın hem tek başına hem de birden çok yazarlı ortak çalışması varsa o halde tarih dikkate alınmadan tek yazarlı eser sıralamada önce gelir.
Tek yazarlı kitap; Yazarın soyadı, adının baş harfi.(Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). Basım Yeri: Yayınevi.
Tek yazarlı makale; Yazarın soyadı, adının baş harfi. (Yıl). Makalenin adı. Derginin adı, Sayı:, Yıl: , sayfa aralığı.
İki yazarlı kitap; Yazarın soyadı, adının baş harfi. ve diğer yazarın soyadı, adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı ( Baskı sayısı). Basım Yeri: Yayınevi.
İki yazarlı makale; Yazarın soyadı, adının baş harfi. ve diğer yazarın soyadı, adının baş harfi. (Yıl). Makalenin adı. Derginin adı, Sayı: , Yıl: , sayfa aralığı.
Kitap bölümü; Yazarın soyadı, adının baş harfi. (Yıl). Kitap bölümü. Kitabın adı (Baskı sayısı) içinde (sayfa aralığı). Basım Yeri: Yayınevi.
Çeviri kitap; Yazarın soyadı, adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (çevirmenin adı soyadı). Basım Yeri: Yayınevi.
Editörlü kitap; Yazarın soyadı, adının baş harfi. (Ed). (Yıl). Kitabın adı.(Baskı sayısı). Basım Yeri: Yayınevi. Tezlerin kaynakça gösterimi; Yazarın soyadı, adının baş harfi. (Yıl). Tezin adı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi\ Doktora Tezi, Tezi kabul eden Enstitünün ismi, Üniversitenin bulunduğu şehrin adı.

Ulaştırma ve Altyapı Dergisi’ne gönderilecek çalışmalar, yazar başta olmak üzere editör ve hakemler/hakemlik süreçleri COPE (Committee on Publication Ethics)’un Uluslararası Standartları dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Dergide yayımlanmak üzere gönderilecek çalışmanın üç farklı konumunun aynı şekilde sorumluluklarına özenle uyması gerekmektedir.

Editörün Sorumlulukları

1. Editör, makaleleri kabul etmek ya da reddetmek sorumluluk ve yetkisine sahiptir.
2. Çalışmalar, bilimsel içeriği temel alınarak; yazarın cinsiyet, etnik köken, ırk, din veya siyasi siyasi değerler üzerinden kategorize edilmeyerek çalışma tarafsız bir şekilde değerlendirilmelidir.
3. Özgün ve alanına katkı sağlayacak çalışmalar kabul edilmelidir.

Yazarların Sorumlulukları

1. Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar için izin alınmamış ise çalışma ön inceleme aşamasında yazara iade edilir.
2. Gönderilen çalışma, yazarın özgün çalışması olmalı ve daha önce herhangi bir yerde yayımlanmamalı.
Ayrıca, intihal ve sahte verilerden uzak durulmalıdır.
3. Çalışmada adı geçen tüm yazarlar, gönderilen ve yayınlanan makaleler üzerinde eşit bir şekilde sorumludur.
4. Hakemlerin çalışma üzerinde istemiş olduğu değişikliklerin yapılması gerekir.

Hakemlerin Sorumlulukları

1. Bilimsel bir çalışmada; yazarın cinsiyet, etnik köken, ırk, din, veya siyasi değerler üzerinden kategorize edilmeyerek çalışma tarafsız bir şekilde değerlendirilmeli, değerlendirmesi sırasında elde edilen bilgi ve fikirler gizli tutulmalıdır. Ayrıca hakemlik süreci de gizli tutulmalıdır.
2. Değerlendirme için gönderilen bir eserin içeriğinin, teklif götürülen hakemin bilimsel alanı ya da birikimi ile uyumsuz olduğu durumda Editör bilgilendirmeli ve ilgili makalenin hakemliğinin yapılmasına yönelik teklif reddedilmelidir.
3. Hakem değerlendirmeleri, düşmanca veya kışkırtıcı olmayacak ve küçümseyici kişisel yorumlar barındırmayacak biçimde, nesnel ve yapıcı olarak gerçekleştirilmelidir.
4. Makalenin yayımlanmasının reddine neden olabilecek herhangi bir bilgiye erişildiği takdirde, durum Editör'e bildirilmelidir.
5. Gönderilen eserlerin en az iki hakem tarafından çift kör hakemlik sistemine göre değerlendirilmesi ve hakemlerin kesinlikle gizli tutulması gerekir.
6. Dergi politikası ve yayım kurallarına uymayan çalışmalar reddedilmelidir.
Ayrıca Çevre, Şehir ve İklim Dergisi’ne gönderilen çalışmalar, YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesinin 8. maddesi dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı eylemler şunlardır:
a) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini, uygulamalarını, yazılarını, şekillerini veya eserlerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseriymiş gibi sunmak,
b) Sahtecilik: Araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, sunulan veya yayınlanan eseri gerçek olmayan verilere dayandırarak düzenlemek veya değiştirmek, bunları rapor etmek veya yayımlamak, yapılmamış bir araştırmayı yapılmış gibi göstermek,
c) Çarpıtma: Araştırma kayıtları ve elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan yöntem, cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek, araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak, ilgili teori veya varsayımlara uydurmak için veriler ve/veya sonuçlarla oynamak, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
ç) Tekrar yayım: Bir araştırmanın aynı sonuçlarını içeren birden fazla eseri doçentlik sınavı değerlendirmelerinde ve akademik terfilerde ayrı eserler olarak sunmak,
d) Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde, uygun olmayan biçimde parçalara ayırarak ve birbirine atıf yapmadan çok sayıda yayın yaparak doçentlik sınavı değerlendirmelerinde ve akademik terfilerde ayrı eserler olarak sunmak,
e) Haksız yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek, aktif katkısı olan kişileri yazarlar arasına dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini yayım sırasında veya sonraki baskılarda eserden çıkarmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,
f) Diğer etik ihlali türleri: Destek alınarak yürütülen araştırmaların yayınlarında destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile onların araştırmadaki katkılarını açık bir biçimde belirtmemek, insan ve hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, yayınlarında hasta haklarına saygı göstermemek, hakem olarak incelemek üzere görevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri yayınlanmadan önce başkalarıyla paylaşmak, bilimsel araştırma için sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekânları, imkânları ve cihazları amaç dışı kullanmak, tamamen dayanaksız, yersiz ve kasıtlı etik ihlali suçlamasında bulunmak.

Sınırsız açık erişimli olan dergi, makale yazarlarından ve okuyuculardan herhangi bir ücret talep etmemektedir.

Ulaştırma ve Altyapı Dergisi Telif Formuna aşağıdaki linkten erişebilirsiniz:

https://drive.google.com/file/d/1ECHiyausiZJ3XMN1p9nsHX5PhktnBvjM/view?usp=drive_link

Ulaştırma ve Altyapı Dergisi Makale Değerlendirme Formuna aşağıdaki linkten erişebilirsiniz:

https://drive.google.com/file/d/1E98_fcHudGLSU7s74spp9H45_y-5PuJ-/view?usp=drive_link

The Copyright Form for the Transportation and Infrastructure Journal can be accessed via the following link:

https://drive.google.com/file/d/18QmnPQXl75jzZKcgqb0HlMw6_g5_sJCT/view?usp=drive_link