In the age of information and technology, students are expected to develop skills such as critical thinking, problem solving, and creative solutions. Design thinking stands out as an effective approach to develop these skills in education. Design thinking is a method that encourages empathy, creativity, collaboration, and user-oriented solutions and increases student participation in education. As educators are expected to continue applying and researching this approach, this study aims to analyze the current status and development trends of design thinking in the field of education, to reveal the research dynamics, cooperation networks, and impact areas in the field. The bibliometric analysis method was used to provide a holistic perspective in a data-based, numerical, and objective way. Within the scope of the research, the studies published in the ‘Education-Educational Research’ category with the keyword ‘design thinking’ in Web of Science between 2010-2024 were analysed. The bibliometric analysis of research on design thinking in education (DOD) between 2010 and 2024 shows that this field has become an essential subject of study. In these studies led by the USA and China, themes such as creativity, higher education, and experiential learning come to the fore. The concentration of studies in specific journals and by a limited number of prolific authors creates opportunities for new researchers. Citation data emphasise the impact and importance of TOD research on educational practices and outcomes. In addition, the findings of the research may be useful in developing new perspectives and approaches for future studies on design thinking and in examining the existing literature and previous studies from a broader perspective.
Bilgi ve teknoloji çağında, öğrencilerden eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcı çözümler üretme gibi becerilerin geliştirilmesi beklenmektedir. Tasarım odaklı düşünme, eğitimde bu becerilerin geliştirilmesinde etkili bir yaklaşım olarak öne çıkmaktadır. Tasarım odaklı düşünme, empati, yaratıcılık, işbirliği ve kullanıcı odaklı çözümleri teşvik edip eğitimde öğrenci katılımını artıran bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Eğitimcilerin eğitim-öğretim sürecinde uygulamalarına ve araştırmalarına devam edeceği bir yaklaşım olacağı düşünüldüğünden bu çalışmada tasarım odaklı düşünmenin eğitim alanındaki mevcut durumunu ve gelişim trendlerini anlamak, alandaki araştırma dinamiklerini, işbirliği ağlarını ve etki alanlarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaçla veri temelli, sayısal ve nesnel bir şekilde bütüncül bir bakış açısı sağlayan bibliyometrik analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, 2010-2024 yılları arasında Web of Science’ta “design thinking” anahtar sözcüğü ile “Education-Educational Research” kategorisinde yayınlanan çalışmalar incelenmiştir. Eğitimde tasarım odaklı düşünme (TOD) üzerine yapılan araştırmaların 2010-2024 yılları arasındaki bibliyometrik analizi, bu alanın önemli bir çalışma konusu haline geldiğini göstermektedir. ABD ve Çin’in öncülük ettiği bu araştırmalarda yaratıcılık, yüksek öğretim ve deneyimsel öğrenme gibi temalar ön plana çıkmaktadır. Çalışmaların belirli dergilerde ve sınırlı sayıda üretken yazar tarafından yoğunlaşması, yeni araştırmacılar için fırsatlar sunmaktadır. Atıf verileri, TOD araştırmalarının eğitim uygulamaları ve sonuçları üzerindeki etkisini ve önemini vurgulamaktadır. Ayrıca araştırma bulguları tasarım odaklı düşünme üzerine yapılacak çalışmalar için yeni perspektifler ve yaklaşımlar geliştirmede, mevcut literatürü ve önceki çalışmaları daha geniş bir perspektifle incelemede fayda sağlayabilecektir.
Not applicable.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2024 |
Publication Date | December 20, 2024 |
Submission Date | September 19, 2024 |
Acceptance Date | October 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .